2016-03-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrargrabb
12 år för vållande till annans död? Är du på riktigt? Det är uppenbart att du saknar förmåga att förstå innehållet i domen.

Men det har du? 😉 vart får du 12 år ifrån?.
2.5 år talar vi om. Läs på lite om domar för underåriga är du snäll.
För den delen så ska du nog läsa på straffskala/längd på vållande också.

För du lär ju hålla med mig om att det är ett konstig nog lågt Straff för just Mord.
Och frågan är Varför de dömer så lågt, med tanke på att det nu ska ja varit så " uppsåtligt ".

4 år hade ju iaf varit mer på plats ( som åklagaren yrkade på ) inte sant?!

Mitt svar, med tanke på de låga straffet: Det finns nog en anledning till det!
Citera
2016-03-03, 22:58
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truth1
Men det har du? 😉 vart får du 12 år ifrån?.
2.5 år talar vi om. Läs på lite om domar för underåriga är du snäll.
För den delen så ska du nog läsa på straffskala/längd på vållande också.

För du lär ju hålla med mig om att det är ett konstig nog lågt Straff för just Mord.
Och frågan är Varför de dömer så lågt, med tanke på att det nu ska ja varit så " uppsåtligt ".

4 år hade ju iaf varit mer på plats ( som åklagaren yrkade på ) inte sant?!

Mitt svar, med tanke på de låga straffet: Det finns nog en anledning till det!
Om du läst domen hade du sett att straffvärdet för en vuxen motsvarar fängelse 12 år. Du hade också sett att den tilltalades ålder gör att straffvärdet för honom blir fyra år. Slutligen hade du kunnat läsa att villkorlig frigivning ej sker vid sluten ungdomsvård och att längden därför bestäms till två och ett halv år.

Jag behöver inte läsa på om ungdomspåföljder. Du bör dock läsa åtminstone den dom som du försöker kommentera. Fyra år är maxstraffet för sluten ungdomsvård. Det hade i det här fallet krävt ett betydligt högre straffvärde än 12 år för en vuxen förövare.

Straffet för vållande till annans död hade inte blivit sluten ungdomsvård överhuvudtaget. Det hade du insett om du haft någon som helst kunskap om det svenska påföljdssystemet.
Citera
2016-03-03, 23:24
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzzzz99999
Bättre att maila tingsrätten med anonym IP & mail och fråga efter FUP.
Annars blir det ju offentligt att man begärt ut FUP, vilket kanske inte var meningen.

Är det någon som kan berätta något om MGM tidigare eskapader ?

Varför ska någon ringa eller mejla till tingsrätten om en förundersökning som redan är uppe här på forumet?
Citera
2016-03-04, 09:11
Medlem
Jaha vart fanns den då det av mig citerade inlägget skrevs. Förövrigt skrev jag i lite vassare ordalag veckan före och blev avstängd för 1.06 och inlägg borttaget.

OnT:
Bedrövligt att "vittnena" inte tar tag i sina liv, utan fortsätter punda.

Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Varför ska någon ringa eller mejla till tingsrätten om en förundersökning som redan är uppe här på forumet?
Citera
2016-03-04, 09:50
Medlem
Citat:
Om du läst domen hade du sett att straffvärdet för en vuxen motsvarar fängelse 12 år. Du hade också sett att den tilltalades ålder gör att straffvärdet för honom blir fyra år. Slutligen hade du kunnat läsa att villkorlig frigivning ej sker vid sluten ungdomsvård och att längden därför bestäms till två och ett halv år.

Jag behöver inte läsa på om ungdomspåföljder. Du bör dock läsa åtminstone den dom som du försöker kommentera. Fyra år är maxstraffet för sluten ungdomsvård. Det hade i det här fallet krävt ett betydligt högre straffvärde än 12 år för en vuxen förövare.

Straffet för vållande till annans död hade inte blivit sluten ungdomsvård överhuvudtaget. Det hade du insett om du haft någon som helst kunskap om det svenska påföljdssystemet.

Jag tror dock att du väljer att missförstå det jag poängterar, säkerligen av privata eller biologiska skäl.

Fortfarande otroligt konstigt att huvudåtalade isf inte fick 4 år. Att det inte finns chans för villkorlig frigivning är ju inte ingen nyhet med tanke på huvudåtalades ålder.

Hur många ungdomar i Sverige har fått ett sånt " lindrigt " straff för mord?
De finns faktiskt inte många. De flesta har faktiskt fått 3-4 år. Finns även dem som dömts till 8 år ( trots låg ålder )

Jag poängterar bara att 2.5 år är väldigt lågt gentemot den rubriceringen som finns.
Citera
2016-03-04, 11:39
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Jag tror dock att du väljer att missförstå det jag poängterar, säkerligen av privata eller biologiska skäl.

Fortfarande otroligt konstigt att huvudåtalade isf inte fick 4 år. Att det inte finns chans för villkorlig frigivning är ju inte ingen nyhet med tanke på huvudåtalades ålder.

Hur många ungdomar i Sverige har fått ett sånt " lindrigt " straff för mord?
De finns faktiskt inte många. De flesta har faktiskt fått 3-4 år. Finns även dem som dömts till 8 år ( trots låg ålder )

Jag poängterar bara att 2.5 år är väldigt lågt gentemot den rubriceringen som finns.

Åtta års fängelse för en sjuttonåring? Kan jag få målnumret tack. Om inte så visar du ännu en gång att du bara snackar skit.

2,5 år är inte det minsta lågt eftersom det motsvarar ett fängelsestraff på 12 år för en vuxen. Ett helt vanligt straff för mord alltså (även om "normalstraffet" enligt gällande praxis är 14 år).

Det är uppenbart att du inte begriper något om vårt påföljdssystem för unga. Var god och fortsätt ditt trams någon annanstans.

Det finns för övrigt ingen poäng att missförstå i dina inlägg. De saknar nämligen helt såväl poäng som värde.
Citera
2016-03-04, 13:07
Medlem
Citat:
Åtta års fängelse för en sjuttonåring? Kan jag få målnumret tack. Om inte så visar du ännu en gång att du bara snackar skit.

2,5 år är inte det minsta lågt eftersom det motsvarar ett fängelsestraff på 12 år för en vuxen. Ett helt vanligt straff för mord alltså (även om "normalstraffet" enligt gällande praxis är 14 år).

Det är uppenbart att du inte begriper något om vårt påföljdssystem för unga. Var god och fortsätt ditt trams någon annanstans.

Det finns för övrigt ingen poäng att missförstå i dina inlägg. De saknar nämligen helt såväl poäng som värde.

Jag vet inte om du missat pojken som högg ihjäl sin syster för något år sedan. Googla lite på det, kolla straffet han fick.

Vad dömdes han till först?.
Nog diskuterat med Dig.

Till er övriga, hovrätten blir ju säkerligen nästa stopp. Vad tror vi ang straffet, likvärdig det som är nu, straffskärpning eller mildare straff?
Citera
2016-03-04, 14:16
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Jag vet inte om du missat pojken som högg ihjäl sin syster för något år sedan. Googla lite på det, kolla straffet han fick.

Vad dömdes han till först?.
Nog diskuterat med Dig.

Till er övriga, hovrätten blir ju säkerligen nästa stopp. Vad tror vi ang straffet, likvärdig det som är nu, straffskärpning eller mildare straff?
Hovrätten ändrade den felaktiga tingsrättsdomen till fyra års sluten ungdomsvård. Har du något exempel på en icke felaktig och senare ändrad dom? Det där avgörandet ger nämligen inte stöd för din yrsel. Tvärtom. Den gärningen hade ett avsevärt högre straffvärde än det nu aktuella mordet. Påföljden blev således också något strängare, dvs. fyra år. Tack för kaffet!

Jag tror att hovrätten kommer att fastställa domen under förutsättning att de gör samma bevisvärdering som tingsrätten. Dvs. kommer fram till att det är fråga om uppsåtligt dödande (genom likgiltighetsuppsåt) som föregåtts av ett bråk mellan två grupperingar. För att döma till exempelvis fyra års sluten ungdomsvård måste de komma fram till att straffvärdet för en vuxen är 18 år. Det finns inte en chans att de gör en sådan bedömning. Skulle hovrätten finna att det är fråga om ett ickeuppsåtligt dödande kommer straffet att mildras avsevärt.
Senast redigerad av Invandrargrabb 2016-03-04 kl. 14:21.
Citera
2016-03-04, 16:46
Medlem
Bajsfacistens avatar
Fick domen skickad till mig av en användare här.

Offret heter ju Okba Alalloush inte Yasan Alosh

Citat:
Marcus Ström har den 19 september 2015, Rustkammaregatan,
Söderhamn, uppsåtligen berövat Okba Alalloush livet genom att med kniv
tilldela Okba Alalloush ett knivhugg i buken varvid denne avlidit
Citera
2016-03-04, 18:22
Medlem
Citat:
Hovrätten ändrade den felaktiga tingsrättsdomen till fyra års sluten ungdomsvård. Har du något exempel på en icke felaktig och senare ändrad dom? Det där avgörandet ger nämligen inte stöd för din yrsel. Tvärtom. Den gärningen hade ett avsevärt högre straffvärde än det nu aktuella mordet. Påföljden blev således också något strängare, dvs. fyra år. Tack för kaffet!

Jag tror att hovrätten kommer att fastställa domen under förutsättning att de gör samma bevisvärdering som tingsrätten. Dvs. kommer fram till att det är fråga om uppsåtligt dödande (genom likgiltighetsuppsåt) som föregåtts av ett bråk mellan två grupperingar. För att döma till exempelvis fyra års sluten ungdomsvård måste de komma fram till att straffvärdet för en vuxen är 18 år. Det finns inte en chans att de gör en sådan bedömning. Skulle hovrätten finna att det är fråga om ett ickeuppsåtligt dödande kommer straffet att mildras avsevärt.

Jag lusläste domen nu. Förstår nu vad du menar. Hakade upp mig på just 2.6 år och tyckte i hasten att de var lågt. Jag luffade bara förbi förklaringen domstolen gjorde om straffskala 12 år osv osv.

Men samtidigt tycker jag att de ser bort ifrån väldigt Mycket ifrån förundersökning.
De har ju egentligen beslutat på en uppgifts givare.
Tror ni de blir en överklagan? Han kan ju isf inte " förlora något på att dra det till hovrätt.
Jag känner ena systern men hon är tyst som muren kring denna händelse.
Vilket iofs inte är konstigt.

Edit Yasan heter egentligen Okba.
Citera
2016-03-04, 18:52
Medlem
ZuparNs avatar
Precis som jag misstänkte dömdes gärningsmannen som åtalades för mord. Hann inte begära ut domen. Någon som har den?
Citera
2016-03-04, 19:00
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Mord och 2, 5 år? Med ett yrkande på 4 år.

Varför sätter de så lågt Straff för tror du? Strafflängden är mer lik " vållande till annans död " än mord. Valet att Rubricera som mord, lyckas vi nog alla konstatera varför = dagens Sverige! Och den skeva rättvisan där " någon måste stå till svars " för " mordet ".

Du är en riktig prakt idiot som olyckligtvis har två hjärnceller som inte funkar så bra ilag.

Hovrätten nästa antagligen!
Efter att ja läst domen, så är de ju en otroligt luddig sådan.
Rättsläkarens utlåtande ogillades helt och de har valt att köra på R.Ås vittnesuppgifter. Men påpekar Även att hans utlåtande inte förklarar varken ms historia eller R.Ås vittnesmål.

Alltså säger de mellan rader att Roberts vittnesmål heller inte stämmer överens och är osannolik, men vad har de då dömt på?
Edit också att MS går helt fri från att ha Knivhuggit A.G
Märkligt! 😉

Det är egentligen inte märkligt, rent juridiskt.

Följande framgår av 32 kap 5 § brottsbalken:
Har någon begått brott innan han eller hon fyllt arton år och finner rättten med tillämpning av 30 kap. att påföljden bör bestämmas till fängelse, skall den i stället bestämma påföljden till sluten ungdomsvård under viss tid. Detta gäller dock inte om det, med hänsyn till den tilltalades ålder vid lagföringen eller annan omständighet, finns särskilda skäl däremot.

Rätten får bestämma tiden för sluten ungdomsvård till lägst fjorton dagar och högst fyra år.

Ett straffvärde på 12 år anses i stora drag motsvara 2.5 års sluten ungdomsvård. Den åtalades ungdom har beaktats vid påföljdsvalet och vid straffmätningen. Det "vanliga" då personer i åldrarna 15-17 begår mord är sluten ungdomsvård i 4 år, det är i princip maxstraffet - även om det finns en del undantag.
Senast redigerad av ZuparN 2016-03-04 kl. 19:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in