2015-10-14, 17:44
Medlem
user37s avatar
Mycket intressant diskussion vi har hr Bde fr och nackdelar, hinder och lsningar!
Kommer vistas i sydsverige men tror inte det blir ngra problem. Med allemansrtten kan man stanna p ett stlle minst en natt och det innebr nytt brnsle var dag. Tnkte kpa ett grnt och s litet tlt som mjligt fr att inte synas och fr att hlla vrmen bttre. Har ca en timma till nrmast affr om jag gr med en budget p 288kr/v ver 10 r. Det enda jag ska ha i teknikvg r en solcellsladdare stor som ett A5 ark och en GSM telefon med standby tid p 30 dagar. Och givetvis en ficklampa. Tnkte starta flera gerillaodlingar och tjuvfiska med nt, kanske ven fnga ngon gnagare med rttflla. P vintern tnkte jag mig en speciell plats p en de i ett buskage. Och ett stort lager med ved kommer finnas dr under en pressening eftersom jag under sommaren har fllt trd och placerat dom dr.

Frgor:

1. Hur skyddar man sig mot vildsvin och lg?

2. Hur renar man vatten billigast?

3. Kan man f bidrag frn staten om man kallar sig sjlv fr "uteliggare"?
Citera
2015-10-14, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user37
Mycket intressant diskussion vi har hr Bde fr och nackdelar, hinder och lsningar!
Kommer vistas i sydsverige men tror inte det blir ngra problem. Med allemansrtten kan man stanna p ett stlle minst en natt och det innebr nytt brnsle var dag. Tnkte kpa ett grnt och s litet tlt som mjligt fr att inte synas och fr att hlla vrmen bttre. Har ca en timma till nrmast affr om jag gr med en budget p 288kr/v ver 10 r. Det enda jag ska ha i teknikvg r en solcellsladdare stor som ett A5 ark och en GSM telefon med standby tid p 30 dagar. Och givetvis en ficklampa. Tnkte starta flera gerillaodlingar och tjuvfiska med nt, kanske ven fnga ngon gnagare med rttflla. P vintern tnkte jag mig en speciell plats p en de i ett buskage. Och ett stort lager med ved kommer finnas dr under en pressening eftersom jag under sommaren har fllt trd och placerat dom dr.

Frgor:

1. Hur skyddar man sig mot vildsvin och lg?

2. Hur renar man vatten billigast?

1. Vildsvin och lg kommer inte att ska upp dig, fr de r inte intresserade av att ta dig, s om du undviker dem ocks blir det bra. Bjrn kan vara svrare att g undan fr.

2.Kp en soldatens vattenrenare, vger ingenting heller.

3. Nej, men tekniskt sett mjligen av kommunens socialtjnst???
Citera
2015-10-15, 09:49
Medlem
GeorgeTakeis avatar
Citat:

Du kommer dock (frmodligen) inte att f socialbidrag s lnge du har sparpengar - de brukar vilja att man anvnder dem frst.
Citera
2015-10-15, 17:35
Medlem
TripleXLs avatar
Det r inte ltt.

Om du har bil s sov i den.
Dagtid kan det bli kallt att bara sitta still s du behver g mycket/aktivera dig fr att hlla vrmen.
D kan du bli svettig och d det kallnar blir du vldigt kall d svetten blir som kallvatten mot kroppen.

Det blir liksom en ond cirkel.

Hade jag varit i den situationen nu hade jag nog frskt hitta en enslig sommarstuga/vergivet torp och flyttat in. Kanske har den ppen spis? D kan du elda dr.

I pappersinsamlingar i sna dr tunnor utanfr hyreshus kan du hitta tidningar och papper osv du kan ha som tndmaterial.

Se till att ha sg och yxa med dig. Ta med dig ved in som du lter ligga ganska nra elden s det fr vrme och har ngon slags chans att tina. Att elda frusna stockar/trd r r svrt.
Tina vatten frn sn/is i hinkar och tunnor inne i rummet du eldar i.

Du behver koka vattnet fr att dda bakterier osv. Du kan frska sila vattnet eller lta det rinna genom ngra lager tyg eller dylikt. Frsk hitta en rinnande bck med klart vatten och ta det.
Stillastende vatten kan vara mycket dligt.

Frsk tnka praktiskt. Efter ngra dagar/en vecka blir det jobbigt om du inte har ngot praktiskt stt att leva p.

P tal om maten, jag har frskt fiska min mat och det r inte ltt. Du fr nog fiska konstant dygnet runt och kanske inte ens d f ngot napp beroende p var du r. Det kan bli s att du kommer g hungrig lngre perioder.

Konserver r bra. Mycket ris, pasta och dylikt basmat r bra att ha mngder av.
Se till att det inte blir fuktigt bara fr d frstrs det.

Billigt stormkk frn jula/biltema och t-rd. T-rd brinner ganska lnge och ger bra med vrme ocks.

Ombyte av klder r viktigt. Hll ftterna varma. Fryser man om ftterna fryser man om resten av kroppen ocks r mycket vanligt.

Blev en jvla massa brainstorming, hoppas du kan anvnda ngot av det
Citera
2015-10-15, 18:52
Medlem
user37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeTakei
Du kommer dock (frmodligen) inte att f socialbidrag s lnge du har sparpengar - de brukar vilja att man anvnder dem frst.

Ska spara i kontanter.
Citera
2015-10-15, 19:46
Medlem
user37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Det r inte ltt.
Blev en jvla massa brainstorming, hoppas du kan anvnda ngot av det

Jo men det lter anvndbart
Citera
2015-10-16, 19:06
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ska spara i kontanter.

Se till att det r de "nya" kontanterna s du inte riskerar att ha gamla kontanter som du "mste bli av med" som staten vill att vi ska bli tvungna att handla upp
Citera
2015-10-27, 19:25
Medlem
user37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Se till att det r de "nya" kontanterna s du inte riskerar att ha gamla kontanter som du "mste bli av med" som staten vill att vi ska bli tvungna att handla upp

Sjlvklart. Men undrar hur lnge man kan anvnda kontanter, Fr dom tar bort fler och fler automater.
Citera
2015-10-28, 21:16
Medlem
speerys avatar
Fr att klar gra lite saker. Ber om urskt om mitt tidigare inlgg ftt er att misstro mig.

1. Vi har inte kpt marken men skrev s i ett tidigare inlgg drfr att det kndes ondigt att skriva annat. Men i detta inlgg s nmns det av TS att eventuellt bryta sig in i en sommar stuga om det blir fr kallt. Drav anledningen till att jag skrev vad vi verkligen gjorde. Sen det du sa med avverkning r ju mycket mjligt att det sker och om det gr de s fr vi bita i det sura pplet och antingen flytta det vi byggt p ntt makabert stt eller helt enkelt ta det vi kan med oss och brnna resten.

2. Vi har burit ut material till vran plats dr vi bor bde till fots och med hjlp av 4 hjuling med slp.
(det tog vldigt lnge) sen undrar jag om du inser hur stort norra Sverige r samt hur mycket skog som det finns hr? Att g en mil efter asfalterad vg gr 2-3 gnger s fort som att g inne i snr skog.

3. Ja vi har vxthus men det r inte byggt av glas utan av tr och plexiglas och vi anvnder oss inte av solen till att odla maten utan vi anvnder oss av vxtlampor.. Sen s r det vll klart att vi har byggt ett garage fr 4 hjulingen, vra crossar, och en skoter som mycket vl kan lmna spr men att dlja spr r inte heller s svrt hr uppe i norr dr vldigt mycket mnniskor kr skoter precis verallt. Sen har ingen av oss internet men bara fr att vi bor off grid betyder det inte att vi aldrig r hemma i vran hemstad och trffar polare och familj. Drfr kan jag kolla min Flashback till och frn.

nskar verkligen jag hade kunnat ladda upp bilder p vrat stlle s att ni kan se att det verkligen finns men tnker inte gra de d dom skulle kunna anvndas mot oss som bevis om vi i framtiden ker fast.
Citera
2015-11-05, 01:17
Medlem
Skulle det inte kunna vara ett alternativ att ta med sig en spade?
Du har hela sommaren p dig, s mitt tips fr ett bra och permanent boende r en hla under jord.
Hur du ska f allt stabilt vet jag inte, men det blir nog enklare att hlla vrmen under jord n i ett tlt
Citera
2015-11-05, 15:38
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenT
Skulle det inte kunna vara ett alternativ att ta med sig en spade?
Du har hela sommaren p dig, s mitt tips fr ett bra och permanent boende r en hla under jord.
Hur du ska f allt stabilt vet jag inte, men det blir nog enklare att hlla vrmen under jord n i ett tlt

Mnja det borde vl snarare bli svrare att hlla vrmen uppe pga fukten? Knns som det borde bli ganska kallt och rtt i en jordhla, srskilt under den kallare halvan av ret?
Citera
2015-11-05, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Mnja det borde vl snarare bli svrare att hlla vrmen uppe pga fukten? Knns som det borde bli ganska kallt och rtt i en jordhla, srskilt under den kallare halvan av ret?

Mycket mjligt. Men har vi inte rtt s torr luft under den kallare perioden av ret?
Finns det ngot stt att leda bort fukten p ett bra stt?

Har alltid velat bygga mig ett underjordiskt hem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in