2015-10-14, 17:44
Medlem
user37s avatar
Mycket intressant diskussion vi har här Både för och nackdelar, hinder och lösningar!
Kommer vistas i sydsverige men tror inte det blir några problem. Med allemansrätten kan man stanna på ett ställe minst en natt och det innebär nytt bränsle var dag. Tänkte köpa ett grönt och så litet tält som möjligt för att inte synas och för att hålla värmen bättre. Har ca en timma till närmast affär om jag går med en budget på 288kr/v över 10 år. Det enda jag ska ha i teknikväg är en solcellsladdare stor som ett A5 ark och en GSM telefon med standby tid på 30 dagar. Och givetvis en ficklampa. Tänkte starta flera gerillaodlingar och tjuvfiska med nät, kanske även fånga någon gnagare med råttfälla. På vintern tänkte jag mig en speciell plats på en öde ö i ett buskage. Och ett stort lager med ved kommer finnas där under en pressening eftersom jag under sommaren har fällt träd och placerat dom där.

Frågor:

1. Hur skyddar man sig mot vildsvin och älg?

2. Hur renar man vatten billigast?

3. Kan man få bidrag från staten om man kallar sig själv för "uteliggare"?
Citera
2015-10-14, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user37
Mycket intressant diskussion vi har här Både för och nackdelar, hinder och lösningar!
Kommer vistas i sydsverige men tror inte det blir några problem. Med allemansrätten kan man stanna på ett ställe minst en natt och det innebär nytt bränsle var dag. Tänkte köpa ett grönt och så litet tält som möjligt för att inte synas och för att hålla värmen bättre. Har ca en timma till närmast affär om jag går med en budget på 288kr/v över 10 år. Det enda jag ska ha i teknikväg är en solcellsladdare stor som ett A5 ark och en GSM telefon med standby tid på 30 dagar. Och givetvis en ficklampa. Tänkte starta flera gerillaodlingar och tjuvfiska med nät, kanske även fånga någon gnagare med råttfälla. På vintern tänkte jag mig en speciell plats på en öde ö i ett buskage. Och ett stort lager med ved kommer finnas där under en pressening eftersom jag under sommaren har fällt träd och placerat dom där.

Frågor:

1. Hur skyddar man sig mot vildsvin och älg?

2. Hur renar man vatten billigast?

1. Vildsvin och älg kommer inte att söka upp dig, för de är inte intresserade av att äta dig, så om du undviker dem också blir det bra. Björn kan vara svårare att gå undan för.

2.Köp en soldatens vattenrenare, väger ingenting heller.

3. Nej, men tekniskt sett möjligen av kommunens socialtjänst???
Citera
2015-10-15, 09:49
Medlem
GeorgeTakeis avatar
Citat:

Du kommer dock (förmodligen) inte att få socialbidrag så länge du har sparpengar - de brukar vilja att man använder dem först.
Citera
2015-10-15, 17:35
Medlem
TripleXLs avatar
Det är inte lätt.

Om du har bil så sov i den.
Dagtid kan det bli kallt att bara sitta still så du behöver gå mycket/aktivera dig för att hålla värmen.
Då kan du bli svettig och då det kallnar blir du väldigt kall då svetten blir som kallvatten mot kroppen.

Det blir liksom en ond cirkel.

Hade jag varit i den situationen nu hade jag nog försökt hitta en enslig sommarstuga/övergivet torp och flyttat in. Kanske har den öppen spis? Då kan du elda där.

I pappersinsamlingar i såna där tunnor utanför hyreshus kan du hitta tidningar och papper osv du kan ha som tändmaterial.

Se till att ha såg och yxa med dig. Ta med dig ved in som du låter ligga ganska nära elden så det får värme och har någon slags chans att tina. Att elda frusna stockar/träd är är svårt.
Tina vatten från snö/is i hinkar och tunnor inne i rummet du eldar i.

Du behöver koka vattnet för att döda bakterier osv. Du kan försöka sila vattnet eller låta det rinna genom några lager tyg eller dylikt. Försök hitta en rinnande bäck med klart vatten och ta det.
Stillastående vatten kan vara mycket dåligt.

Försök tänka praktiskt. Efter några dagar/en vecka blir det jobbigt om du inte har något praktiskt sätt att leva på.

På tal om maten, jag har försökt fiska min mat och det är inte lätt. Du får nog fiska konstant dygnet runt och kanske inte ens då få något napp beroende på var du är. Det kan bli så att du kommer gå hungrig längre perioder.

Konserver är bra. Mycket ris, pasta och dylikt basmat är bra att ha mängder av.
Se till att det inte blir fuktigt bara för då förstörs det.

Billigt stormkök från jula/biltema och t-röd. T-röd brinner ganska länge och ger bra med värme också.

Ombyte av kläder är viktigt. Håll fötterna varma. Fryser man om fötterna fryser man om resten av kroppen också är mycket vanligt.

Blev en jävla massa brainstorming, hoppas du kan använda något av det
Citera
2015-10-15, 18:52
Medlem
user37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeTakei
Du kommer dock (förmodligen) inte att få socialbidrag så länge du har sparpengar - de brukar vilja att man använder dem först.

Ska spara i kontanter.
Citera
2015-10-15, 19:46
Medlem
user37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Det är inte lätt.
Blev en jävla massa brainstorming, hoppas du kan använda något av det

Jo men det låter användbart
Citera
2015-10-16, 19:06
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ska spara i kontanter.

Se till att det är de "nya" kontanterna så du inte riskerar att ha gamla kontanter som du "måste bli av med" som staten vill att vi ska bli tvungna att handla upp
Citera
2015-10-27, 19:25
Medlem
user37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Se till att det är de "nya" kontanterna så du inte riskerar att ha gamla kontanter som du "måste bli av med" som staten vill att vi ska bli tvungna att handla upp

Självklart. Men undrar hur länge man kan använda kontanter, För dom tar bort fler och fler automater.
Citera
2015-10-28, 21:16
Medlem
speerys avatar
För att klar göra lite saker. Ber om ursäkt om mitt tidigare inlägg fått er att misstro mig.

1. Vi har inte köpt marken men skrev så i ett tidigare inlägg därför att det kändes onödigt att skriva annat. Men i detta inlägg så nämns det av TS att eventuellt bryta sig in i en sommar stuga om det blir för kallt. Därav anledningen till att jag skrev vad vi verkligen gjorde. Sen det du sa med avverkning är ju mycket möjligt att det sker och om det gör de så får vi bita i det sura äpplet och antingen flytta det vi byggt på nått makabert sätt eller helt enkelt ta det vi kan med oss och bränna resten.

2. Vi har burit ut material till våran plats där vi bor både till fots och med hjälp av 4 hjuling med släp.
(det tog väldigt länge) sen undrar jag om du inser hur stort norra Sverige är samt hur mycket skog som det finns här? Att gå en mil efter asfalterad väg går 2-3 gånger så fort som att gå inne i snår skog.

3. Ja vi har växthus men det är inte byggt av glas utan av trä och plexiglas och vi använder oss inte av solen till att odla maten utan vi använder oss av växtlampor.. Sen så är det väll klart att vi har byggt ett garage för 4 hjulingen, våra crossar, och en skoter som mycket väl kan lämna spår men att dölja spår är inte heller så svårt här uppe i norr där väldigt mycket människor kör skoter precis överallt. Sen har ingen av oss internet men bara för att vi bor off grid betyder det inte att vi aldrig är hemma i våran hemstad och träffar polare och familj. Därför kan jag kolla min Flashback till och från.

Önskar verkligen jag hade kunnat ladda upp bilder på vårat ställe så att ni kan se att det verkligen finns men tänker inte göra de då dom skulle kunna användas mot oss som bevis om vi i framtiden åker fast.
Citera
2015-11-05, 01:17
Medlem
Skulle det inte kunna vara ett alternativ att ta med sig en spade?
Du har hela sommaren på dig, så mitt tips för ett bra och permanent boende är en håla under jord.
Hur du ska få allt stabilt vet jag inte, men det blir nog enklare att hålla värmen under jord än i ett tält
Citera
2015-11-05, 15:38
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenT
Skulle det inte kunna vara ett alternativ att ta med sig en spade?
Du har hela sommaren på dig, så mitt tips för ett bra och permanent boende är en håla under jord.
Hur du ska få allt stabilt vet jag inte, men det blir nog enklare att hålla värmen under jord än i ett tält

Mnja det borde väl snarare bli svårare att hålla värmen uppe pga fukten? Känns som det borde bli ganska kallt och rått i en jordhåla, särskilt under den kallare halvan av året?
Citera
2015-11-05, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Mnja det borde väl snarare bli svårare att hålla värmen uppe pga fukten? Känns som det borde bli ganska kallt och rått i en jordhåla, särskilt under den kallare halvan av året?

Mycket möjligt. Men har vi inte rätt så torr luft under den kallare perioden av året?
Finns det något sätt att leda bort fukten på ett bra sätt?

Har alltid velat bygga mig ett underjordiskt hem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in