2015-11-07, 12:47
Medlem
448s avatar
Bygg en jordkula fr fan , d fr ni stabil temp.
Har vernattat i sdana som jag hittat nr jag vandrat.

En hade helt stabil temp p kanske +6 grader oavsett om det var 0 grader eller -14.

En jag hittade var byggd av en rotvlta av jttestorlek.Lite urgrvd sand och kupol av grenar,pressening och sen ett kammont.Kammontet anvndes inte fr kammolflage utan fr att hlla fast jorden tills vxtligheten tar ver.
Hitta torr tallskog med sandbotten och ta en hgt belgen plats och sen en fetingrotvlta.
Den r perfa utgngspunkt fr en jordkula

Den var riktigt scysst , ett vrmeljus eller tv gav typ 15 grader dr inne och det var vldigt torrt dr inne.Man var nstan rdd att det skulle ta fjutt i rotvltsvggen.

r det i norr dr man fr mycket sn , d fr man kanske ytterligare 1m isolering i form av sn.
Fast det d blir -40 grader ute s kommer man bara behva ungefr 30-50W effekt(1 vrmeljus)
fr och hlla anstndig temp inne.Ett 2 mans tlt i -40 grader krver sdr 2-3 kilowatt minst fr och hlla vrmen.Vilket motsvarar ett gaskk eller bensinkk p full gas.

Folk som tltat i Sibiren i -50 och bortanfr har ftt i 4 manshustlt med sthjd (ni vet husformade tlt med kamin) elda motsvarande 8 kW , gldande kamin.
Tlt har nstan noll isolering
Citera
2017-01-08, 06:57
Medlem
icarusogxs avatar
Off grid

Hej dr finns det ngln hr som lever offgrid ? Jag r mycket intresserad av det vad behver man som "start kit" hur fixar man el etc etc
Citera
2017-01-08, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarusogx
Hej dr finns det ngln hr som lever offgrid ? Jag r mycket intresserad av det vad behver man som "start kit" hur fixar man el etc etc

"Start kit"? Herre jvlar..
Eftersom du frgar r du inte lmpad. Du skulle klara dig i tv dygn.
Citera
2017-01-08, 07:53
Medlem
yiys avatar
(FB) Leva utanfr samhllet??
(FB) Kan man egentligen skapa sig frihet och st utanfr systemet idag? Bekymrad...
Citera
2017-01-08, 14:40
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedalas
"Start kit"? Herre jvlar..
Eftersom du frgar r du inte lmpad. Du skulle klara dig i tv dygn.
Men snlla du fr det frsta off topic fr det andra hur kan du veta det vill ha hints p saker s man inte glmmer ngot vitalt
Citera
2017-01-11, 18:25
Medlem
Fr att leva offgrid.
D (iaf fr mig) handlar det om att leva s lngt du kan ifrn andra mnniskor.
Te.x

Skaffa dig ett boende utan el, och rinnande vatten.

Ha bara s pass mycket utgifter du faktiskt behver, fr att p s vis inte behva jobba mer n absolut ndvndigt.

Odla s mycket du kan sjlv. E.x potatis, sallad os.v..

Kanske skaffa ett fiskekort? Fiska s mycket som mjligt?

Ja det r nog t det hllet du mste tnka. Speciellt om du vill hlla dig innanfr lagens lnga arm!

Utanfr lagens lnga arm, finns det lngt mycket fler stt att leva.
Citera
2017-01-13, 18:43
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hendiron
Fr att leva offgrid.
D (iaf fr mig) handlar det om att leva s lngt du kan ifrn andra mnniskor.
Te.x

Skaffa dig ett boende utan el, och rinnande vatten.

Ha bara s pass mycket utgifter du faktiskt behver, fr att p s vis inte behva jobba mer n absolut ndvndigt.

Odla s mycket du kan sjlv. E.x potatis, sallad os.v..

Kanske skaffa ett fiskekort? Fiska s mycket som mjligt?

Ja det r nog t det hllet du mste tnka. Speciellt om du vill hlla dig innanfr lagens lnga arm!

Det med lagen e skit samma vill dra fr att gra vad jag vill

Utanfr lagens lnga arm, finns det lngt mycket fler stt att leva.
. A det med lagen e skit samma vill dra fr att gra bad jag vill
Citera
2017-03-06, 08:44
Medlem
wodelars avatar
Citat:
skogsvagn/husvagn, bensin/dieselgenerator, trangiakk, t-rd, fotogenkamin, eldningsfotogen, solceller, batterier, vindsnurra, portabel toalett,vattenpump 12 v.,vattenrenare fr krantopp(clearlyofsweden)
Citera
2017-03-19, 15:27
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wodelar
skogsvagn/husvagn, bensin/dieselgenerator, trangiakk, t-rd, fotogenkamin, eldningsfotogen, solceller, batterier, vindsnurra, portabel toalett,vattenpump 12 v.,vattenrenare fr krantopp(clearlyofsweden)

Bra dr tack hur kan man tjna pengar om man lever s behver ju ny trd o disel s smningom
Citera
2017-03-19, 19:52
Medlem
tastass avatar
Citat:
Bra dr tack hur kan man tjna pengar om man lever s behver ju ny trd o disel s smningom

Man kan arbeta.
Citera
2017-03-22, 22:43
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Man kan arbeta.

Fast tanken med off Grid iallafall fr mig r ju att vara just off Grid
Citera
2017-03-23, 21:03
Medlem
tastass avatar
Citat:
Fast tanken med off Grid iallafall fr mig r ju att vara just off Grid

D har vi nog olika definition av off grid. Fr mig innebr det ett boende utan att vara uppkopplad mot elnt och kommunalt avlopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in