Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-18, 06:41
  #1
Medlem
Djamillas avatar
Hjärnan kan bara hantera en viss mängd information åt gången, resten filtreras bort. Vetenskapliga teorier visar att psykadeliska droger hämmar en funktion i hjärnan som håller detta filter i skick. Det går att tänka sig att det är möjligt att hämma detta filter med meditation.
Inom den psykologiska vetenskapen klassificeras schizofreni som någon form av skev verklighetsuppfattning som varat i över 3 månader. Patienter med en psykos eller liknande befinner sig i en annan värld, men är fysiskt sett kvar i denna.
På tal om Fysik, lutar många profisionella utövare åt en deterministisk livsåskådning, när man vet en atoms tyngd riktning och hastighet ska det i princip gå att räkna ut framtiden.
Om nu patienter på St Göran skadat detta filter i den mån att de inte kan hålla sig kvar i denna verklighet, har de då klivit över till en pararell verklighet?
Har personer som tagits sig ur psykoser varit i två reela världar?

Tänk om Nietzsche (Zarathustra) hade rätt, är antisocial beteendestörning och viss annan konst inom psykiatrin, bara en tro som religion med empiri?

Existerar pararella världar?

copy left föreligger på denna teori

/// Djamilla
Citera
2015-09-18, 07:51
  #2
Medlem
Trodde också att man kunde räkna ut framtiden men ack hade jag fel. För att partiklarnas rörelse går efter chans. T.ex. 50/50 att om den går höger eller vänster efter den har krockat med en annan partikel
Citera
2015-09-18, 08:26
  #3
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xSOMEONEx
Trodde också att man kunde räkna ut framtiden men ack hade jag fel. För att partiklarnas rörelse går efter chans. T.ex. 50/50 att om den går höger eller vänster efter den har krockat med en annan partikel

Tillhör "slumpteorin", med rätt data hade man säkert kunnat räkna ut det där.
Citera
2015-09-18, 10:21
  #4
Medlem
Det börjar bli lite jobbigt med alla förvirrande inlägg och märkliga teorier från pundare som tror sig filosofera så fort de stoppar i sig nått.

Man kommer väl för helvete inte till nått parallellt universum om man får en psykos eller tar droger eller vad fan tror du egentligen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykos
Citera
2015-09-18, 10:26
  #5
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Det börjar bli lite jobbigt med alla förvirrande inlägg och märkliga teorier från pundare som tror sig filosofera så fort de stoppar i sig nått.

Man kommer väl för helvete inte till nått parallellt universum om man får en psykos eller tar droger eller vad fan tror du egentligen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykos

Vad menar du? Jag är nykter sen ett bra tag tillbaks.
Citera
2015-09-18, 10:29
  #6
Medlem
Finns alternativa verkligheter? Kanske. Kan man ta sig dit med hjälp av droger? Knappast.
Citera
2015-09-18, 10:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djamilla
Hjärnan kan bara hantera en viss mängd information åt gången, resten filtreras bort. Vetenskapliga teorier visar att psykadeliska droger hämmar en funktion i hjärnan som håller detta filter i skick. Det går att tänka sig att det är möjligt att hämma detta filter med meditation.
Inom den psykologiska vetenskapen klassificeras schizofreni som någon form av skev verklighetsuppfattning som varat i över 3 månader. Patienter med en psykos eller liknande befinner sig i en annan värld, men är fysiskt sett kvar i denna.
På tal om Fysik, lutar många profisionella utövare åt en deterministisk livsåskådning, när man vet en atoms tyngd riktning och hastighet ska det i princip gå att räkna ut framtiden.
Om nu patienter på St Göran skadat detta filter i den mån att de inte kan hålla sig kvar i denna verklighet, har de då klivit över till en pararell verklighet?
Har personer som tagits sig ur psykoser varit i två reela världar?

Tänk om Nietzsche (Zarathustra) hade rätt, är antisocial beteendestörning och viss annan konst inom psykiatrin, bara en tro som religion med empiri?

Existerar pararella världar?

copy left föreligger på denna teori

/// Djamilla

Verkligheten som man själv upplever den ändras konstant och det tror jag påverkas starkt av våra illusioner (t.ex höjdskräck). Hur kan vi veta om vår existens är en illusion? Detta kan egentligen dras hur långt som helst. Men vi använder våra fysiska sinnen för att på något sätt få ett grepp om denna flummiga verklighet.

Om vi ska diskutera parallella världar och dimensioner så tror jag att det finns. Och att vi vibrerar på olika "vågor"(glömt ordet), frekvenserna är olika för varje plan, det är därför om man sover med binaural beats så kan man hamna i en specifik dimension. Samma sak gäller med astral projection.

Och de som fungerar på ett annat sätt än en vanlig människa(psykos elr störning) har antingen förmodligen ett annat perspektiv på verkligheten eller vibrerar på en annan frekvens, eller varför inte båda?
Citera
2015-09-18, 10:55
  #8
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrec
Finns alternativa verkligheter? Kanske. Kan man ta sig dit med hjälp av droger? Knappast.

Instämmer delvis.

Citat:
Ursprungligen postat av rissla
Verkligheten som man själv upplever den ändras konstant och det tror jag påverkas starkt av våra illusioner (t.ex höjdskräck). Hur kan vi veta om vår existens är en illusion? Detta kan egentligen dras hur långt som helst. Men vi använder våra fysiska sinnen för att på något sätt få ett grepp om denna flummiga verklighet.

Om vi ska diskutera parallella världar och dimensioner så tror jag att det finns. Och att vi vibrerar på olika "vågor"(glömt ordet), frekvenserna är olika för varje plan, det är därför om man sover med binaural beats så kan man hamna i en specifik dimension. Samma sak gäller med astral projection.

Och de som fungerar på ett annat sätt än en vanlig människa(psykos elr störning) har antingen förmodligen ett annat perspektiv på verkligheten eller vibrerar på en annan frekvens, eller varför inte båda?

Ja, din första fråga handlar om någon form av solipsism som också är en form av ett evigt cirkelargument.

Det rör sig förmodligen om någon form av energi i vart fall. utomkroppsliga upplevelser har många personer någon gång i sitt liv.

Vi tycks vara inne på liknande spår
Citera
2015-09-18, 13:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rissla
Om vi ska diskutera parallella världar och dimensioner så tror jag att det finns. Och att vi vibrerar på olika "vågor"(glömt ordet), frekvenserna är olika för varje plan, det är därför om man sover med binaural beats så kan man hamna i en specifik dimension. Samma sak gäller med astral projection.

Är du helt säker på att de hallucinogena svamparna löste dina psykiska problem?

Citat:
Ursprungligen postat av rissla
Om du vill kan du prova svamp eller en annan hallucinogen drog i medicinskt syfte. Vet om folk (inkl. Mig själv) som har löst psykiska problem på det sättet. Vet inte om det är det bästa i din situation, det få du avgöra själv.
(FB) När att leva är en uppgift som känns för svår?
Citera
2015-09-18, 16:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Är du helt säker på att de hallucinogena svamparna löste dina psykiska problem?


(FB) När att leva är en uppgift som känns för svår?

Rolig flashback forskare du är då hahaha. Att droger kan hjälpa en person genom svåra tider är ingen nyhet, det beror ju självklart på vilken drog. Hört om ayahuasca eller iboga? Det är inte själva drogen som löser allt men den kan ge uppenbaringar.

Du tycker säker jag är knäpp men det roliga är att det förmodligen är tvärt om. Jag är inte en massproducerad produkt av samhället. Bra eller dåligt? Går nog inte att säga, Jag är bara glad för att vara unik.
Citera
2015-09-18, 16:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rissla
Jag är bara glad för att vara unik.
Att vara psykiskt sjuk eller att knarka är inte att vara unik, utan tvärtom så verkar det snarare så att majoriteten här på FB tillhör den skaran.
Citera
2015-09-18, 17:13
  #12
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Att vara psykiskt sjuk eller att knarka är inte att vara unik, utan tvärtom så verkar det snarare så att majoriteten här på FB tillhör den skaran.

Välkommen in i gänget
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback