Citat:
Ursprungligen postat av
Tidningsbudet2013
Jag liksom tror att alla hatar mig. Ingen vill umgås med mig etc. Vad ska jag göra?
29 år, inget självförtroende, har lågt betalt jobb deltid, inte vill gå i från det för jag är inte värd något annat, alla andra hatar mig, ensam och hatad. Blir ledsen på mig själv. Hatar mig själv.
Funderar på självmord.
Men kära du, tvivlar starkt på att någon hatar dig. Har du gett någon en anledning till det?
Självkänsla är ibland knepigt och vissa människor jobbar helt enkelt för lite med den.
Fundera över hur du vill vara som människa. Vill du vara snäll, ödmjuk, kreativ? Sätt dig ner i lugn och ro och fundera över hur din drömidentitet skulle se ut. Karaktärsdrag, hobbys, förhållningssätt till andra osv... Ganska kul när man kommer igång. Gör en lista som du sedan lägger undan, eller sätter upp där du ofta ser den.
Sen börjar du med något av det viktigaste en människa kan göra. Försöka bli den man vill vara.
29 år är fortfarande ungt. Folk inser att de inte varit ärliga mot sig själv i 50-årsåldern.
Några tips:
- Lär dig meditera. Meditation är ett extremt kraftfullt verktyg för att lära känna sig själv. Man slår djupa rötter in i sig själv. Det blir väldigt lätt att vara bekväm med andra människor. Du vet ju vem du är, vad du står för och på vilken grund. Jämför en krukväxt med en gammal mäktig ek. Folk tycker det är behagligt att vara i din närhet när du är lugn, trygg och uppbackad av dina egna värderingar.
Alla självhjälpsböcker i världen hade kunnat ersättas med en bra meditationsguide (enligt mig).
- På tal om den identitet livet går ut på att bygga. Att ha en hobby är väldigt, väldigt givande. Det blir som en partner som står med dig. Det handlar om dig själv, men ett plus är att människor som är passionerade blir intressanta för andra. Spelar ingen roll du spelar ett instrument, målar eller letar efter finaste platserna på jorden.
- Motionera. Hellre lite än inte alls.
Gör upp med dig själv först, så blir dina relationer till andra människor nästan automatiskt vad du vill att de ska vara. Du måste älska dig själv först bara (Cliché-count: >9000 hehe)
Kram och lycka till!