Citat:
Ursprungligen postat av
SanteVen
Lite väl att börja gå till personangrepp mot TS nu? Varför skulle han vara en idiot?
Ja men att som du sitter och berättar hur det hade KUNNAT se istället för att ge honom lite konkreta tips? Att släppa en paranoid personlighet kräver pondus, något TS samt du själv verkar ha avsaknad av.
Att pissa med penis ute är ett gammalt fängelseskämt.
Jag kollade igenom dina inlägg. Idioten jag syftade på var dig, men jag tar tillbaka det och ber om ursäkt.
Förstod det som att även du var lite missnöjd med livet?
Konkreta tips gav jag, och det ska jag även ge dig.
Att släppa paranoia och ångest har absolut ingenting med pondus att göra. När vi talar om känslor är det viktigt att vi reder ut känslors natur.
Känslor är "externa" ting,
vi är inte våra känslor. Annars hade man väl inte blivit nervös inför t.ex. en presentation, för det är ju inget man egentligen vill?
Känslor kommer och går som moln på himlen.
Du skrev i en annan tråd:
Citat:
Ursprungligen postat av
SanteVen
Kan inleda med att berätta att jag är socialt hämmad. Får knappt ut ord när jag ska prata och är således en beta hane av rang. Känner mig som en liten undergiven råtta när de stora ståtliga rävarna för sig normalt per automatik då de avancerar i faunan.
Om du hade kunnat, hade du ju såklart känt dig som världens kung 24/7, varit sjukaste alfan och bara softat med rävarna hela dagarna.
Men ingen har någonsin gett dig verktygen för hur du ska känna dig på det sättet.
Jag vågar vanligtvis inte pusha så hårt för meditation här i
Psykisk hälsa för det kommer alltid någon "hardcore-scientist-nihilist-SSRI-är-det-enda-som-funkar". Men, for you, here goes:
Det är dags att lära sig att vara det som finns bakom alla känslor. Att kunna se känslor komma i kroppen och själv välja om man ska låta dem styra en för stunden, likt en drake, eller om man ska låta dom passera utan att man rycks med.
Det enda sättet att nå detta stadiet då man på riktigt har kontroll över sig själv är att meditera. Einstein, Edison, Tesla – killar med koll på hjärnan, boys som mediterade.
Målet med meditation är att helt stoppa den inre dialogen, rösten som man har i huvudet. Basic outline:
- Sätt dig ner i en fåtölj eller på en stol. Försök att vara rätt rak i ryggen.
- Ta några minuter och slappna av i kroppen och varva ner.
- Sätt en timer. (Börja med 5 minuter, utöka efter hand. Många tycker det är otroligt svårt/jobbigt/stressande/ångestladdat att blunda och inte försöka tänka. Det är jobbigt med direkt konfrontation!)
- Blunda.
- Fokusera på din andning. På det svaga ljudet av att andas in och ut.
- När du upptäcker en tanke, eller ett ord eller en mening från din inre röst notera det, släpp det, sedan fokus på andningen igen.
- Timer ringer – du är klar. Skriv om din session i en journal.
I början är det väldigt jobbigt att försöka meditera. Det är en skill man utvecklar och lär sig. Ge inte upp! Många undrar hur det ska hjälpa dem och resultaten brukar först komma efter ett par gånger. Men, som man sår får man skörda!
Om du lär dig meditera, så kan du se fram emot:
- 0% ångest. 100% självsäkerhet.
- Kristallklarhet i tanken. Du blir smart. Kreativ/rapp i käften i konversationer, kan skämta sjukt bra m.m.
- Förmågan att koncentrera dig till 100%.
- Lätt att lyckas med det man bestämmer sig för att göra.
Antar att det är fett mycket slarv i texten men är väldigt trött och skulle sovit för länge sedan. Om du verkligen läser och tänker på vad jag skrivit här så kan du verkligen förändra dig och bli den du vill
Mvh