• 1
  • 2
2015-09-17, 22:09
Bannlyst
Hej,
vill byta bank men skall bara använda internetbank för köp,ska inte ta lån eller spara.Vilken bank är bra för enbart denna typ av tjänst ?
Svara ärligt,tack.
Citera
2015-09-17, 22:20
Medlem
I detta fall kan det vara intressant att kolla upp sätt för att ge så hög säkerhet som möjligt när du utför köp på nätet, samt kolla vad det kommer kosta dig att ha dessa tjänster.

Först och främst kommer du behöva ett kort för att utföra köp på nätet. Ta reda på vad dessa kostar hos eventuella banker.

Swedbank minns jag hade en tjänst som gör att du kan generera engångskort som bara är giltiga för ett köp. Tror detta ingår om man är nyckelkund (kostar så klart pengar), men vet ej om detta går att köpa till annars om du har noll intresse av de andra tjänsterna som ingår.

Har hört rykten om att ICA banken och Handelsbanken (vet ej om fler banker har detta) låter dig manuellt spärra/låsa upp ditt kort för internetköp för att undvika att någon försöker sno pengar av dig. Denna spärr skall dock inte stoppa dig för att göra fysiska köp med ditt kort i affärer och liknande.

Har inte jättebra koll på vad som erbjuds av alla banker, men detta skulle jag värdera högt i ditt fall.
Citera
2015-09-17, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
I detta fall kan det vara intressant att kolla upp sätt för att ge så hög säkerhet som möjligt när du utför köp på nätet, samt kolla vad det kommer kosta dig att ha dessa tjänster.

Först och främst kommer du behöva ett kort för att utföra köp på nätet. Ta reda på vad dessa kostar hos eventuella banker.

Swedbank minns jag hade en tjänst som gör att du kan generera engångskort som bara är giltiga för ett köp. Tror detta ingår om man är nyckelkund (kostar så klart pengar), men vet ej om detta går att köpa till annars om du har noll intresse av de andra tjänsterna som ingår.

Har hört rykten om att ICA banken och Handelsbanken (vet ej om fler banker har detta) låter dig manuellt spärra/låsa upp ditt kort för internetköp för att undvika att någon försöker sno pengar av dig. Denna spärr skall dock inte stoppa dig för att göra fysiska köp med ditt kort i affärer och liknande.

Har inte jättebra koll på vad som erbjuds av alla banker, men detta skulle jag värdera högt i ditt fall.

Tack för svar,Swedbank tar en massa avgifter och som jag har sökt så säger många de är en dålig bank.Jag har hört att Forex Bank och Handelsbanken är bra,men vet inte riktigt..vill absolut inte att banken tar en massa avgifter
Citera
2015-09-17, 22:44
Medlem
Enydrions avatar
är inte säker på hur du menar, men handelsbanken har ju gratis internet med nån dosa, som är bankid och kan användas för kontakt med nischbanker som ger en del ränta på pengarna, de ska ha nåt gratiskort också... så allt kan man få gratis hos dem.

Har själv Swedbank och orkar inte byta...
Citera
2015-09-17, 22:47
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ineo17
Tack för svar,Swedbank tar en massa avgifter och som jag har sökt så säger många de är en dålig bank.Jag har hört att Forex Bank och Handelsbanken är bra,men vet inte riktigt..vill absolut inte att banken tar en massa avgifter

har Forex också men inte använt på åratal så kan inget säga om dem, men handelsbanken fungerar ok, ser det användas då och då så vet det funkar...
Citera
2015-09-17, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
är inte säker på hur du menar, men handelsbanken har ju gratis internet med nån dosa, som är bankid och kan användas för kontakt med nischbanker som ger en del ränta på pengarna, de ska ha nåt gratiskort också... så allt kan man få gratis hos dem.

Har själv Swedbank och orkar inte byta...

Tack för svar,det jag menar är att jag enbart skall använda banken för internetssyslor (betalningar,köp osv.) men Swedbank tar en massa betalt(nyckelkund osv.) av allt så vill ha något mer "gratis" eftersom jag bara vill använda bank för internet och inget annat..
Citera
2015-09-17, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
har Forex också men inte använt på åratal så kan inget säga om dem, men handelsbanken fungerar ok, ser det användas då och då så vet det funkar...

Har också hört om Forex och Danske bank ej mycket om handelsbank
Citera
2015-09-17, 23:36
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Har också hört om Forex och Danske bank ej mycket om handelsbank
Jämfört med Forex så har Handelsbanken mycket bättre internetbank som är säker, alla funktioner man behöver och tjänster som Swish, BankID och direktbetalning hos svenska nätbutiker till skillnad från Forex men tycker ändå det kan vara värt med Forex också eftersom Handelsbanken tagit bort deras kostnadsfria Frikort Maestro ...kör själv med båda och Santander.
Citera
2015-09-18, 05:32
Medlem
RettaVisans avatar
Skandiabanken
inga kontor, inga avgifter och snabbaste överföringarna.
Citera
2015-09-18, 09:28
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Hej,
vill byta bank men skall bara använda internetbank för köp,ska inte ta lån eller spara.Vilken bank är bra för enbart denna typ av tjänst ?
Svara ärligt,tack.

kan rekommendera okq8 bank använder dem själv endast som betalnings bank. Du får ett kort som även kan användas som kredit kort men du får lägga in max 10k på korten som du dessutom får ränta på. återbäring på alla köp utanför okq8 du får även rabatt på bensin / diesel
Citera
2015-09-18, 10:02
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Skandiabanken
inga kontor, inga avgifter och snabbaste överföringarna.
Ingenting för internetbanken men 240 kr i årsavgift för bankkort
Citera
2015-09-18, 10:18
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ingenting för internetbanken men 240 kr i årsavgift för bankkort
har du läst noga? Är det inte så att VISA är den som vill ha betalt?
I så fall lika för alla banker.

Annars allt gratis, tom vissa fonder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här