Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-17, 02:29
  #1
Medlem
Kopierat från aftonbladet:

Kraftigt skalv i Chile
En kraftig jordbävning som uppmätte 8,3 på Richterskalan skakade i natt Chile.
Byggnaderna uppges svaja och människor sprang ut på gatorna för att ta skydd från skalvet.
Nu går myndigheterna ut med tsunamivarning.
Utanför den chilenska stadens Santiagos kust uppstod natten till torsdag, svensk, tid ett kraftigt jordskalv.
Jordbävningen har av USA:s geologiska institut (USGS) uppmätts till 8,3 på Richterskalan. Det är en kraftig jordbävning som kan orsaka mycket allvarliga skador i stora områden.
Husen i området ska ha svajat och människor ska enligt vittnesuppgifter ha flytt i panik ut på gatorna i Santiago.
– Vi är väldigt rädda, vår stad är i panik, säger borgmästaren i Illapel, Denis Croles, till en lokal tv-station.
Varnar för tsunami
Nu går myndigheterna ut och varnar för tsumani i Chile, Peru och även Hawaii.
Enligt kriskontoret i Chile kan vågorna slå mot kusten vid 11.00, lokal tid. Nu uppmanas alla som befinner sig i kustsamhällen att försöka vara lugna och söka skydd.
Än så länge finns inga rapporter om skadade människor eller förstörda hus.
Tjugo minuter efter det första skalvet inträffade flera kraftiga efterskalv på 6,2 och 6,4 enligt USGS.

Vad tror ni, blir det nån tsunami? Hur kommer det isåfall påverka chile, kommer det bli extremt?

Bara hålla tummarna att dem klarar sig lindrigt i så fall. :-(

Sorry kunde inte bädda in texten, sitter på mobilen..
Citera
2015-09-17, 03:35
  #2
Medlem
Ingen aning men titeln är rolig.
Citera
2015-09-17, 04:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrec
Ingen aning men titeln är rolig.

Tja,
"på richterskalan." Skulle ha kommit med, vet inte varför det försvann. Sitter på mobilen som sagt så ursäkta mitt misstag.
Citera
2015-09-17, 04:36
  #4
Medlem
En kvinna avliden, samt en del skadade. Lär tyvärr öka.

År 2010 skedde en liknande jordbävning (då var magnituden 8,8 och nu är den 8,3). Då miste 500 människor livet. Chile är världens mest avlånga land och är ju i princip en stor kustremsa så en tsunami kan slå väldigt illa mot landets befolkning.

Jag bodde i Santiago under februari-juli i år och hoppas verkligen att allt går bra.
Citera
2015-09-17, 04:42
  #5
Medlem
Baltarzars avatar
8,3 jäkligt kraftig jordbävning, har själv varit med om 7,1 i USA då fanns det inte en hel skorsten kvar i stan och alla tegelhus rasade ,så jag vet lite vad det innebär.

Tycker det borde ha rapporteras många döda o skadade med tanke på den storleken.
__________________
Senast redigerad av Baltarzar 2015-09-17 kl. 04:46.
Citera
2015-09-17, 04:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baltarzar
8,3 jäkligt kraftig jordbävning, har själv varit med om 7,1 i USA så jag vet lite vad det innebär.

Tycker det borde ha rapporteras många döda o skadade med tanke på den storleken.

Fyfan läskigt. Hoppas jag aldrig behöver uppleva det, men vi får hålla tummarna att det inte bli katastrofalt.

Hörde av en arbetskamrat att det tydligen slått till en 15 fots våg mot chiles kust, har dock ingen säker källa på detta men han läste det från någon amerikansk nyhetssida (han är amerikan)
Citera
2015-09-17, 05:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baltarzar
8,3 jäkligt kraftig jordbävning, har själv varit med om 7,1 i USA då fanns det inte en hel skorsten kvar i stan och alla tegelhus rasade ,så jag vet lite vad det innebär.

Tycker det borde ha rapporteras många döda o skadade med tanke på den storleken.
8.3 är dock 16 gånger intensivare än 7.1. Går det ens att jämföra?
Citera
2015-09-17, 05:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iNoob
Fyfan läskigt. Hoppas jag aldrig behöver uppleva det, men vi får hålla tummarna att det inte bli katastrofalt.

Hörde av en arbetskamrat att det tydligen slått till en 15 fots våg mot chiles kust, har dock ingen säker källa på detta men han läste det från någon amerikansk nyhetssida (han är amerikan)
Var med om en mindre jordbävning under en av mina första dagar i Chile. Satt och käkade på en veranda när plötsligt bord, träd och kringliggande hus började vibrera. Trodde det var en kraftig vind, men fick höra av de jag bodde hos att det var en jordbävning.

Stämmer, den chilenska marinen har rapporterat om att vågor på över 4,5 meter slagit in mot stränder.
Citera
2015-09-17, 05:41
  #9
Medlem
Hunden007s avatar
mina tankar går med folket där!
Citera
2015-09-17, 05:44
  #10
Medlem
Baltarzars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
8.3 är dock 16 gånger intensivare än 7.1. Går det ens att jämföra?

Är väl medveten om att blir dubblerat av intensiteten men mindes inte med hur mycket, vet du formeln? 16 gånger kändes lite märkligt så du får gärna utveckla.

Sen vad jag syftade på att som Svensk varit med om 7,1 är ju inte så vanligt bland svenskar, jag kan alla fall relatera och spekulera i hur det skulle vara om att vara med om 8,3
Citera
2015-09-17, 06:21
  #11
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltarzar
Är väl medveten om att blir dubblerat av intensiteten men mindes inte med hur mycket, vet du formeln? 16 gånger kändes lite märkligt så du får gärna utveckla.

Sen vad jag syftade på att som Svensk varit med om 7,1 är ju inte så vanligt bland svenskar, jag kan alla fall relatera och spekulera i hur det skulle vara om att vara med om 8,3
Mye info her:

http://www.sdgs.usd.edu/publications...chterScale.gif
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Richter_magnitude_scale
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2015-09-17 kl. 06:24.
Citera
2015-09-17, 06:34
  #12
Medlem
Åh herregud ni får ursäkta min titel, såg nu att jag skrivit chili istället för chile, plus att det saknas två ord.

Men ni förstår vad jag vill förmedla, om mod ser dett så rätta gärna till titeln... tack
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback