Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-27, 11:02
  #1
Medlem
T.ex. en snickare med f-skattebevis och egen firma, någorlunda skicklig och rutinerad, vad kan en sådan dra in per år? Hur mycket kan man räkna med att få in svart osv? Alla aspekter ni kan komma på...
Citera
2005-10-27, 11:17
  #2
Medlem
flygers avatar
Det beror väl på hur mycket han jobbar också... 30 timmar i veckan eller 80timmar?

Svarta debiteringar har jag fått uppfattningen att det ligger mellan 120-200Kr/h

Den vita har jag faktiskt ingen aning om.
Citera
2005-10-27, 22:51
  #3
Medlem
Hunk Goldens avatar
hehe.. vet en hantverkare som jobbar tre dar i veckan och drar in ca 800 000om året...

kan sägas att denna nån jobbar i Norge, åker dit på måndag em. jobbar tis, ons, tor och hem på fredag morgon..i runda slängar 40-50 timmar + restid....
Citera
2005-10-28, 08:27
  #4
Medlem
iommis avatar
norge är ett fånigt land. (nåt elakt måsta man ju säga för att de har så mkt bättre än vi, med sina höga löner osv)

hantverkare kan tjäna bra. den saken är utom tvivel. men det beror på så mycket variabler..tex vilken stad, vilket kontaktnät. själv känner jag en kille som har en mekanisk firma, han fixar mest bilar men är allt i allo. han omsätter 4 milj om året. detta är i en småstad där alla känner alla, vilket innebär att det inte är några problem att få ett inköp hos någon handlare, skrivet som "arbetskläder" eller "biltillbehör". lön plockar han givetvis ut minimalt, och de svarta pengarna han drar in hamnar utanför sveriges gränser.

själv sitter man som akademiker på ett bra företag med itp, men i fel stad med kommunalskatt på över 33% och ingne möjlighet att tjäna svart.

det stinker. man kanske borde byta jobb? farfar var rörläggare och hans förmögenhat varade i 2 generationer, tyvärr är pengarna redan spenderade i mitt fall.
Citera
2005-10-28, 10:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iommi
det stinker. man kanske borde byta jobb? farfar var rörläggare och hans förmögenhat varade i 2 generationer, tyvärr är pengarna redan spenderade i mitt fall.

Precis vad jag tänkte. Jag är civilingenjör och jobbar som IT-konsult. Men det vettefaan om det inte vore bättre att jobba som snickare...
Citera
2005-10-28, 14:52
  #6
Medlem
Dieselråttans avatar
Alltid lika intressant att höra hur välutbildade personer gnäller över att snickare, murare och andra anläggningsarbetare tjänar för bra. Är du beredd att stå ute året runt oavsett väder? Slita ut kroppen med tunga och krångliga lyft?

Nä, gå till kaffemaskin och ta en kopp kaffe, titta ut genom fönstret på regnet och slå dig ner i ditt 22gradiga rum och tänk på hur bra du hard et
Citera
2005-10-28, 15:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselråttan
Alltid lika intressant att höra hur välutbildade personer gnäller över att snickare, murare och andra anläggningsarbetare tjänar för bra. Är du beredd att stå ute året runt oavsett väder? Slita ut kroppen med tunga och krångliga lyft?

Nä, gå till kaffemaskin och ta en kopp kaffe, titta ut genom fönstret på regnet och slå dig ner i ditt 22gradiga rum och tänk på hur bra du hard et

Idiot!

NÄR har jag gnällt? Faktum är att jag jobbar en del med mitt eget hus och tycker att det är ROLIGT att jobba som hantverkare. Jag har jobbat som IT-konsult i sex år och börjar tycka att det är jävligt tråkigt. Så jag funderar på att byta jobb, från ett tråkigt till ett roligt och kanske bättre betalt. Hur f-n får du det till att jag gnäller?
Citera
2005-10-28, 15:36
  #8
Medlem
Det beror ju som sagt på hur mycket du jobbar.
Jobbar man vitt kan fakturerar man 250-300 kr/h ungefär.
Du får själv räkna ut hur mycket det blir på ett år.
Citera
2005-10-28, 15:58
  #9
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunk Golden
hehe.. vet en hantverkare som jobbar tre dar i veckan och drar in ca 800 000om året...

kan sägas att denna nån jobbar i Norge, åker dit på måndag em. jobbar tis, ons, tor och hem på fredag morgon..i runda slängar 40-50 timmar + restid....


800 papp om året på 40 timmar i veckan?
Då är det svart?

Varför skulle Norrmän annars betala dyra snickare från Sverige?
Jag tvivlar på dom uppgifterna.
Citera
2005-10-28, 18:39
  #10
Medlem
HonkenLarssons avatar
En stor anledning till att norska entreprenad firmor tar dit svenskar æt att svenskar arbetar mkt hårdare och nabbare och bættre æn norrmæn. Svenskar sjukskriver sig inte lika mkt som norrmæn utan ær dær før att enbart arbeta.

En kamrat hade en byggfirma i Oslo, den fimrna var han tyværr tvungen att lægga enr då andra norska firmor inte kunde leverera byggmaskiner i rætt och avtalad tid. Han hade en affærsidé som var tydligen helt unik i den norska byggbranchen "att leverera i tid på øverenskomen plats på rætt sætt"

Anledning till att han lade ner sin firma var føljande:
Otaliga gånger fanns inte bestællda varor eller så kom inte rætt skylift, grævskopa, hjulastare som han hyrt betalat i førvæg och hade anstællt folk till att anvænda. Orsaken var att det fanns någon oskriven "låt gå" regel d.v.s att man skall vara långt ifrån sæker på att bestællt virke finns på plats på bestælld tid, bestælld arbetsfordon kommer någon annandag eller inte alls.

Att saker ex. en skylift man bestællt inte kommer i tid nær man har 4st målare som vill ha 150:-/h før att måla på høg højd och skyliften finns hos skyliftuthyrarens svåger ær dyrt.

Den norska løsningen på problemet ær att skriva bindande kontrakt som innebær att om man uteblir att leverera begær tjænst godkænner att dra saken infør rætta. Krångligt och tar lång tid. oftast får man inte hela kostnaden betald heller..

Hur som... Svenska byggarbetare ær vældigt uppskattade i Norge. Så æven svensk servicepersonal.
Citera
2005-10-28, 21:12
  #11
Medlem
Hunk Goldens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
800 papp om året på 40 timmar i veckan?
Då är det svart?

Varför skulle Norrmän annars betala dyra snickare från Sverige?
Jag tvivlar på dom uppgifterna.

en snicke drar inte in sånna cash.. kanske hälften.. fast det blir nog mer än 40 tim i veckan då..
tror att mycket är fasta priser.. tex kronor per kaklad kvadratmeter. eller kaklat badrum..sedan är det bara att kakla på...så mycke man hinner.. hehe.. tänk vad plattor det har lagts på gardemoens flygplats..det är tusen och åter tusentals kvadratmeter.. lagt av svenskar.. ..

många drygar ut genom att fylla bilen m cigg å snus när dom åker dit på söndan..+ ett gäng bag-in-boxar å billig tyskimporterad sprit... det blir ett par tusingar till pervecka....

sedan får dom ut lönen i NKR.. det blir fint att växla till svenska devalverade pesetas..
Citera
2005-10-31, 22:12
  #12
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunk Golden
en snicke drar inte in sånna cash.. kanske hälften.. fast det blir nog mer än 40 tim i veckan då..
tror att mycket är fasta priser.. tex kronor per kaklad kvadratmeter. eller kaklat badrum..sedan är det bara att kakla på...så mycke man hinner.. hehe.. tänk vad plattor det har lagts på gardemoens flygplats..det är tusen och åter tusentals kvadratmeter.. lagt av svenskar.. ..

många drygar ut genom att fylla bilen m cigg å snus när dom åker dit på söndan..+ ett gäng bag-in-boxar å billig tyskimporterad sprit... det blir ett par tusingar till pervecka....

sedan får dom ut lönen i NKR.. det blir fint att växla till svenska devalverade pesetas..

Polaren debiterar 380kr i timmen +moms, men då kör han mest till företag och är duktig. Ett kök sätter han för ca 30 000kr, tar några dagar beroende på storlek etc.
Som sagt det handlar om hur duktig man är och vilka kontakter som man har.
Har en till polare som e snickare, han fakturerar samtidigt som han bygger sin kåk på "fritiden" och han gick 1.5 mille i vinst efter skatterna va betalda. Tog dock 4 år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback