Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Har du läst Robert Heinleins (f.d. 'kult')-bok: 'Stranger in a strange land'? Den innehållar en särskild kategori objektivitets-tränade individer kallat 'Fair wittnesses'. Ett litet löst citat efter minnet:
"Anne, come here and tell us, what colour that house over there has"
Anne: "Well, this side I can see is white".
Nej, det har jag inte, men nu gjorde du mig nyfiken!
Det har mycket gemensamt med följande skämt:
Citat:
An astronomer, a physicist and a mathematician are on a train in Scotland. The astronomer looks out of the window, sees a black sheep standing in a field, and remarks, "How odd. Scottish sheep are black." "No, no, no!" says the physicist. "Only some Scottish sheep are black." The mathematician rolls his eyes at his companions' muddled thinking and says, "In Scotland, there is at least one sheep, at least one side of which appears to be black from here.
Om jag nu förstått poängen med ditt citat rätt, att det intressanta här ligger i "
this side".
Citat:
Ursäkta mine klyschor; men kanske "VART är jag" blir en tidigare fråga. "What's still there after you have stopped believing in it has a higher truth-probability". Vi är inte immuna mot omgivningens påverkan, och särskild inte emot våra egna gestaltninger av information från omgivningen. 'Vem' är till en början mera ett 'vart' (relativism).
Du är ursäktad! Man skall inte vara rädd för klichéer bara för att de kan uppfattas som sådant; snarare är det en kliché att denna etikett på något vis förminskar värdet i något sagt.
Men jag håller med dig i det att vi inte oproblematiskt kan säga att vi är "här", då mycket utav det vi vet inte har sitt ursprung i just den kropp och det sinne vi "är". Om vi skall ta den naturalistiska (evolutionära) historieskrivningen på allvar så har mycket hänt utanför och bortom - i både tid och rum - oss som likväl gör oss till dem vi idag är.
Citat:
Varierar från individ till individ. En del människor träffar tidigt ÉTT avgörande val: Att avsäga sig fri vilja och välja zombifiering istället. Andra försökar på olika aktiva sätt att öka omfattningen av sin 'fri vilja' (vad det nu slutligen kan visa sig vara, men 'fri vilja' är en bra arbets-hypotes).
Ja, det är helt klart en mycket svår fråga. Än tycks det vara så att vi har en mycket begränsad sådan (till exempel då omedvetna processer sätter igång innan vi blir medvetna om handligar vi utför som vi förmodar är medvetna viljeaktioner), än tycks det ur vår vardagserfarenhet fullständigt befängt att ifrågasätta den fria viljan även om nog alla inser att den i någon mån är begränsad.
Citat:
Den ena religions (eller möjligen ideologis) 'gud' och etisk 'goda', kan vara den andras 'djävul' eller 'onda'. Emå åsikt är ett bra utgångsläge det samma som agnosticismens verklighets-kriterier. Vi kan observera en hel del tämligen 'sanna' aspekter inom kosmos....från ett kosmisk perspektiv (igen relativism). Det oobserverbara är 'vet inte'.
Och liksom BigBang kan vara en sorts tillfällig basis för vetenskapens kosmologi, då kan den säkra observationen av ett asymmetrisk, polariserat (dualistisk) och dynamisk kosmos vara en effektiv...tills vidare.....platform.
Det är den dualistiska dynamik, som kan göra kosmos till ett otrevligt ställe att vara för biologisk liv (ung. som buddhisterna sägar). Sen kan man givetvis av mental-terapeutiska skäl eller p.g.a. bristande tålamod välja 'svar' på 'vet inte' området, som 'gudar', 'djävlar', ultimativ etik' m.m., men alla dessa 'svar' är mycket gissnings- eller förhoppnings-präglade.
Ja, även jag dras obönhörligen mot den agnostiska, skeptiska positionen. Däremot blir jag inte provocerad av att någon tror något om en specifik icke-påvisbar del av vår upplevelse. Jag själv skulle visserligen aldrig våga tro med sådan självklarhet, men jag lyssnar gärna och hör vad andra har att säga.
Du nämner även effektivitet och jag kan bara hålla med. Hur vi än vrider och vänder på kunskapsteori och skepticism, så har vi obestridligen företagit oss att skicka människor till månen (jag vet att jag ofta återkommer till just detta exemplet, men jag kan fortfarande inte smälta magnituden av ett sådant företag). Just denna funktionalistiska syn på vetenskapen tror jag är viktig att framhålla i vissa situationer, då även en teori som senare visar sig "delvis felaktig" kan leda till häpnadsväckande nya insikter. Precis som felaktigheter i den newtonska graviationsteorin till slut mynna ut i den einsteinska.
Men du förstår väl hur jag menar när jag säger att man kan omtolka saker som Satan i sin egen världsbild? Det känns som att ingen verkar förstå hur jag menar
Citat:
'Undermedvetandet' är den sida av huset vi inte ser; i bästa fall en trevande stödhypotes. I sämsta fall rent nonsens, ungefär på nivå med att postulera 'fudge-faktoren' 'själ' in i den existentiella ekvation.
Det var en fin liknelse med huset (!), men jag håller inte alls med om att det undermedvetna skulle vara någon sorts borderline-nonsense. Istället för att "det undermedvetna"
ibland kan få ett sken av vetenskaplig legitimitet, så är detta - menar jag - något av det viktigaste för oss att lära känna.
Visst, jag har en dragning mot jungiansk psykologi, men även Freud - som snarare såg det undermedvetna som en slaskhög - var väl medveten om dess realitet och påverkan på oss. Det undermedvetna är alltså inte något perifert, utan tvärt om det mest centrala.
Men frågan är om vi inte är lite väl långt från trådens ämne nu? Även för att vara vi två