2006-12-12, 16:06
Medlem
Erk Swedes avatar
Straffet

Om man umgås med djävulen så är väl straffet att gud vänder sitt ansikte från en,man tappar guds beskydd,men om det är ett straff kan man diskutera.
Citera
2006-12-13, 01:34
Bannlyst
Är ni säkra på att gud är den gode och djävulen den onde?
Citera
2006-12-14, 20:17
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashX

Citat:
Ursprungligen postat av susning.nu
1. Klassisk satanism
Denna grupp tillber den Satan som beskrivs inom kristen mytologi men hävdar att Satan är god och Gud är ond. Satan ses som en förkämpe för människorna och den som skänkt ljus och kunskap Gud ville undanhålla. Denna grupp har väldigt få medlemmar.

som jag sa tidigare
Citera
2006-12-14, 22:50
Medlem
DeMysteriiss avatar
Skulle Satan alltså vara GOD mot onda? Då är han ju inte ond längre :P

För att gå direkt i frågan och inte djupdyka i vad Satan faktist gör och inte gör enligt olika skrifter så borde det ju vara så att Satan straffar även onda. Man är ju inte automatiskt god för att man plågar onda.

Citat:
Ursprungligen postat av FlashX

Om man ser det som svart och vitt så handlar det ju bara om vem man frågar. Så där kommer man nog inte mycket längre om man inte går in på individuella åsikter.

Citat:
Ursprungligen postat av tona9101
Satan är en före detta ängel vid namnet lusifer som var en av guds närmaste änglar men han tyckte inte om vad gud ville göra och började då att motarbeta gud och förstöra...

Jag är fortfarande kristen...

Tyvärr så spricker nog det. Ordet "Lucifer" är latin, och alla andra änglar i Bibeln har hebreiska namn, och även om jag inte missminner mig, "son"-ändelser, alltså -el. Gabriel, Mikael o.s.v. Att Lucifer skulle vara ett undantag som dessutom skrivits ner och namngetts på latin är nog inte speciellt troligt. Så att det rör sig om en ängel tvivlar jag på. I bibeln står det så, men det är antagligen en felöversättning sedan tidigare, som tolkats på det viset du beskriver.
Citera
2006-12-15, 09:23
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Hur kan Djävulen vara ond, om han straffar de onda? Borde inte syndare belönas i helvetet då det är Djävulen som har fått dom att begå synder? Det är ologiskt att Djävulen skulle straffa de onda, lika orimligt som att han skulle vara ond om han straffade de onda.

Djävulen har inte tillrett helvetet, eller Gehenna, som det också kallas. Det är Gud som har gjort detta.

Djävulen är ond till sin natur. Detta innebär att den ondskan även skulle rikta sig mot de egna. Men nu är det inte heller djävulen som straffar sina egna barn, inte heller belönar djävulen sina egna barn.

Det är så upplagt att den som inte följer den himmelske Fadens bud förtorkar. Sådana grenar bryts bort från det sanna vinträdet och kastas i elden. Det är liksom en naturlag i skapelsen att så sker. Det är Gud som skapat allt. Och Gud såg att det var gott.
Citera
2006-12-15, 11:28
Medlem
stigmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Det är så upplagt att den som inte följer den himmelske Fadens bud förtorkar. Sådana grenar bryts bort från det sanna vinträdet och kastas i elden. Det är liksom en naturlag i skapelsen att så sker. Det är Gud som skapat allt. Och Gud såg att det var gott.

Ok, så alla vi icke-kristna, som är långt fler än ni kristna, är alltså förtorkade vissna grenar som ska kastas i elden ?
Vad är detta för hemsk människonsyn du har ?
Och vad vet du om naturlagar ?

Du skriver i din signatur att Djävulen är en mansdråpare från begynnelsen.
Men tänk gärna efter hur många människor som egentligen har dräpts i djävulens namn och jämför med de miljoner människor som har dräpts i guds namn.
Jag tycker djävulen/satan framstår som något ganska tamt jämfört med din gud. Har aldrig hört om några korståg eller häxbränningar i djävulens namn.
Kommer du nu dra den vanliga valsen att dessa människor var "förledda" och inte "riktiga kristna".
Det håller ju inte ...Korstågsriddare och präster som brände häxor var nog mera kristna än du någonsin kommer att bli!
Citera
2006-12-15, 20:25
Medlem
Algifaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigma
Kommer du nu dra den vanliga valsen att dessa människor var "förledda" och inte "riktiga kristna".
Det håller ju inte ...Korstågsriddare och präster som brände häxor var nog mera kristna än du någonsin kommer att bli!

Men nu har du lite logiskt glapp i din text. Först och främst, människor kan inte vara mer eller mindre kristna. Antingen är man kristen, eller inte. Sen hur starkt troende man är, har inget att göra med hur mycket kristen man är. Korstågsriddarna och häxförföljarna trodde inte på kristendomen, de tolkade den på ett eget icke kristet vis. Gud gav människorna tio budord. Om Gud enbart gav oss tio budord måste de vara viktigare att följa dem än allt annat i världen, eller hur? Men Kortsågsriddarna och häxjägarna följde inte femte budordet.

När jag säger "följa" menar jag förståss att man strävar efter att upprätthålla det. Vi är inte mirakelmänniskor men vi gör vårat bästa. Korstågsriddarna tyckte att det var rätt att mörda, dessutom gjorde dem det i Guds namn. Detta bryter mot andra budordet om att inte missbruka guds namn. Finns det något värre än att mörda i guds namn? Med detta anklagar man gud för att vara en mördare, och därmed syndare! Nej! dessa mördare och syndare var inte äkta kristna, enbart maktgalna.
Citera
2006-12-15, 22:12
Medlem
-Planter-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Kanske har tagits upp förut, men hittade inget. Frågan lyder, och jag ställer denna till alla religiösa som tror på Djävulen:

Hur kan Djävulen vara ond, om han straffar de onda? Borde inte syndare belönas i helvetet då det är Djävulen som har fått dom att begå synder? Det är ologiskt att Djävulen skulle straffa de onda, lika orimligt som att han skulle vara ond om han straffade de onda.

John 8:44 Ye are of your father the devil, and the lusts of your father ye will do. He was a murderer from the beginning, and abode not in the truth, because there is no truth in him. When he speaketh a lie, he speaketh of his own: for he is a liar, and the father of it.

Där har du djävulen. Djävulen hatar alla människor därmed är det inget konstigt att han vill att du ska brinna tillsammans med honom i helvetet.
Och ni som säger att det är partaj i helvetet med djävulen kanske borde läsa Bibeln lite ordentligare:
Matthew 25:41 Then shall he say also unto them on the left hand, Depart from me, ye cursed, into everlasting fire, prepared for the devil and his angels:

Helvetet och sedan eldsjön är en plats tillverkad för just Djävulen och hans fallna änglar. Egentligen aldrig menad för människor men människor har blivit korrumperade och perverterade av djävulen och hans anhang så att även väldigt många människor kommer brinna tillsammans med dessa väsen.
Dvs. alla som inte blir återfödda.

Finns mycket mer information om Djävulen att utvinna i Bibeln här är en
intressant del om Satan Lucifers fall:
Isaiah 14:12 How art thou fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how art thou cut down to the ground, which didst weaken the nations!
Isaiah 14:13 For thou hast said in thine heart, I will ascend into heaven, I will exalt my throne above the stars of God: I will sit also upon the mount of the congregation, in the sides of the north:
Isaiah 14:14 I will ascend above the heights of the clouds; I will be like the most High.
Isaiah 14:15 Yet thou shalt be brought down to hell, to the sides of the pit.
Isaiah 14:16 They that see thee shall narrowly look upon thee, and consider thee, saying, Is this the man that made the earth to tremble, that did shake kingdoms;
Isaiah 14:17 That made the world as a wilderness, and destroyed the cities thereof; that opened not the house of his prisoners?
Isaiah 14:18 All the kings of the nations, even all of them, lie in glory, every one in his own house.
Isaiah 14:19 But thou art cast out of thy grave like an abominable branch, and as the raiment of those that are slain, thrust through with a sword, that go down to the stones of the pit; as a carcase trodden under feet.

Anledningen till fallet var att Satan Lucifer ville vara Gud men skapade varelser som han eller du och jag kan inte vara Gud. Väldigt simpelt, men som en del brukar säga makt korrumperar (och Satan Lucifer hade en del "makt" i himlen innan han föll som vi får reda på i Ezekiel 28:13-19)

Så jo han är ond. Mördare, Lögnare... klart han är ond.
Onda bryr sig inte om vem de skadar eller har ihjäl.

Lägg även på minnet att djävulen som var en Cherub i Himlen, är en skapad varelse och inte på något vis Gud eller ens i närheten av att vara Gud.
Djävulen är en fantastiskt patetisk och korkad varelse och han kommer brinna i den eviga elden. Vem annars är så dum i huvudet att den väljer att kriga mot Gud *tittar sig om kring och ser ett stort antal som krigar mot Gud i den här tråden*

Har du fler frågar så är det bara skicka ett PM, brukar inte titta in här i Religion speciellt ofta.
Citera
2006-12-15, 22:17
Medlem
-Planter-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algifari
Men nu har du lite logiskt glapp i din text. Först och främst, människor kan inte vara mer eller mindre kristna. Antingen är man kristen, eller inte. Sen hur starkt troende man är, har inget att göra med hur mycket kristen man är. Korstågsriddarna och häxförföljarna trodde inte på kristendomen, de tolkade den på ett eget icke kristet vis. Gud gav människorna tio budord. Om Gud enbart gav oss tio budord måste de vara viktigare att följa dem än allt annat i världen, eller hur? Men Kortsågsriddarna och häxjägarna följde inte femte budordet.

När jag säger "följa" menar jag förståss att man strävar efter att upprätthålla det. Vi är inte mirakelmänniskor men vi gör vårat bästa. Korstågsriddarna tyckte att det var rätt att mörda, dessutom gjorde dem det i Guds namn. Detta bryter mot andra budordet om att inte missbruka guds namn. Finns det något värre än att mörda i guds namn? Med detta anklagar man gud för att vara en mördare, och därmed syndare! Nej! dessa mördare och syndare var inte äkta kristna, enbart maktgalna.

Det andra budordet lyder:
Exodus 20:4 Thou shalt not make unto thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth:
Exodus 20:5 Thou shalt not bow down thyself to them, nor serve them: for I the LORD thy God am a jealous God, visiting the iniquity of the fathers upon the children unto the third and fourth generation of them that hate me;

Det tredje Budordet lyder:
Exodus 20:7 Thou shalt not take the name of the LORD thy God in vain; for the LORD will not hold him guiltless that taketh his name in vain.

Intressant artikel just för dig Algifari:
http://jesus-is-lord.com/tencomma.htm

och när jag ändå är igång så kan du läsa denna också:
http://jesus-is-lord.com/cath.htm
Citera
2006-12-15, 22:21
Medlem
-Planter-s avatar
Citat:
Ok, så alla vi icke-kristna, som är långt fler än ni kristna, är alltså förtorkade vissna grenar som ska kastas i elden ?

Men tänk gärna efter hur många människor som egentligen har dräpts i djävulens namn och jämför med de miljoner människor som har dräpts i guds namn.
Jag tycker djävulen/satan framstår som något ganska tamt jämfört med din gud. Har aldrig hört om några korståg eller häxbränningar i djävulens namn.

För och främst så är Dag inte kristen, Dag är vad som kallas i folkmun för New Age. Så blanda inte in Dag här, han är en av dessa vissna kvistar som ska brännas. Dag är så gott som i helvetet.

Djävulen som är skaparen av Islam, Buddhism, Katolicism, Protestantism, Ateism, Agnosticism, Paganism och alla andra falska läror som han skapat för att förvirra folk som dig själv.

FORTSÄTTNING FÖLJER I NÄSTA POST (blev postat för snabbt)
Citera
2006-12-15, 22:26
Medlem
-Planter-s avatar
Citat:

Katolska kyrkan har ALDRIG varit kristen, de som katolska kyrkan har mördat flest av är mina bröder och systrar i Herren Jesus Kristus, just för att de jämförde katolska kyrkan med det som sägs i Bibeln.
För med hjälp av Bibeln så ser vi väldigt lätt att katolska kyrkan är ungefär lika kristen som du, dvs. inte alls. Men de är så pass fula att de låtsas att de är kristna.

Läs på:
http://jesus-is-lord.com/cath.htm

sen finns det fler artiklar om Horan och hennes religion:
http://Jesus-is-Lord.com

Här kan du gå in på sektionen om Roman Catholicism och läs på:
http://www.jesus-is-savior.com/False..._religions.htm

Hoppas även du kan hitta rätt.
God bless
Citera
2006-12-15, 22:33
Medlem
Dags avatar
Citat:

Jag är inte kristen. Jag tror på Jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in