Citat:
Ursprungligen postat av
Gudsheligavilja
Hur tänker du nu? Menar du att bara för att du inte kan greppa luften, så existerar den inte? Bara för att vi inte kan ta på den, så andas vi inte in den? Är inte en tanke i din hjärna något som existerar och är verkligt, bara för att vi inte kan röra vid den?
Det var en ganska orimlig jämförelse så nej det är inte det jag menar, däremot om Gud var någonting jag kunde andas eller fylla i en syrgastub så hade jag definitivt ansett jämförelsen vara rimlig.
Nu pratar vi om ett fenomen som varken kan ses, höras, lukta, smakas, kännas, mätas, förstås eller beskrivas, de sista två har en särskild relevans i sammanhanget.
Citat:
Det är inte omöjligt för de mest abstrakta ting att existera.
Absolut inte, men luft och tankar är ju dock inte särskilt abstrakta, eller vi kanske har olika uppfattningar om vad någonting abstrakt är?
Kväve och syre exempelvis som mestadels utgör det vi kallar luft är ju ett grundämnen som man lär sig om i grundskolan, Gud står ju inte med i periodiska systemet direkt... och ett bra exempel på en tanke är texten jag skrivit, den som du nu läser. Båda fenomenen är direkt observerbara genom ett eller flera utav de 5 sinnesorganen, luften går att känna och en tanke går att se om annat höra ungefärligt lokaliserat i en centrerad position i huvudet.
Det jag belyser här är min oförståelse att förstå hur man kan förstå någonting man inte förstår och beskriva någonting man inte kan beskriva, vi pratar alltså essentiellt om en omöjlighet här.
För att göra det lite mer konkret så tar vi någonting annat än Gud: Beskriv för mig någonting du inte kan beskriva, vad som helst.