2008-08-09, 19:51
Medlem
rävs avatar
Robert Johnson sälde sin själ till djävulen i utbyte att kunna bemästra gitarr.
Han blev iofs inte så gammal så det är kanske inte att rekommendera.
Citera
2008-08-09, 20:22
Medlem
fuckshitups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckshitup
skit samma för mig så länge jag blir av med bojjan

Robert Johnson sälde sin själ till djävulen i utbyte att kunna bemästra gitarr.
Han blev iofs inte så gammal så det är kanske inte att rekommendera.

Se mitt svar från ovan
Citera
2009-02-23, 18:14
Medlem
Gunjas avatar
Var Lucifer irrationell?

Vad tror ni religiösa, hoppades Lucifer någonsin kunna vinna kriget mot Gud? Hoppas han fortfarande kunna göra det?
Som en tidigare ängel borde väll han om någon ha haft insikt i Guds allsmäktighet och varit hundra på att Gud inte kunde besegras, även om han lyckades vända människorna till att dyrka honom?

Djävulen porträtteras ju ofta i media och i dagens kultur i samband med blod och andra hemskheter, men inte kan väll Lucifer se sig själv som ond? Och om han inte gör det, anser han då att blod, död och hemskheter är någonting naturligt och bra?

Om man ska summera min frågeställning, är Lucifer galen, förblindad av maktbegär och hat eller tänker han rationellt och konstruktivt?
Citera
2009-02-23, 18:40
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunja
Om man ska summera min frågeställning, är Lucifer galen, förblindad av maktbegär och hat eller tänker han rationellt och konstruktivt?
Det uppstår ett hat när Gud bestämmer sig för att skapa människor. Gud har en plan med dessa nyskapta varelser som väcker frågor och avund. På något vis så uppstår en tvist här, ett avund, ett högmodigt ställsningstagande och ifrågasättande av Guds nya skapelse.
Denna tvist innebär att ett uppror görs. Andliga eviga varelser väljer exilen. Man hatar allt som har med Gud att göra. Det verkar som dessa andliga exilmedlemmer ändå kan ifrågasätta Guds handlande inför dessa skapade varelser. Exilmedlemmarna kräver att få pröva och testa dem, på något vis så råder en lag som alla följer, även Gud.
Exilmedlemmarna med satan i spetsen står som en kontrast till Gúds skapade barn. Det är ett andligt krig, Gud låter sina skapade barn prövas, vissa mer än andra på något vis är det ärofullt uppdrag att klara en prövning av Satan gelikar, det har givetvis med Guds plan att göra. Han låter det ske så att vi människor skall välja honom av kärlek,av egen vilja. Och Satan drivs att suga ur själen dessa nyskapade varelser, ja han hatar och känner avund för Guds mystiska skapade varelser. Dem vill få med sig så många av Guds skapde varelser som möjligt. Dess vapen är lögnen.. Satan är lögnens fader.. Dem livnär sig på människojälar, det är dess föda.. Dem vill ha sina slavar. Människor förblir slavar när dem väljer syndens väg..
Guds plan vet ingen, men han steg ner i sin skapelse enligt sin plan och offrade sig på ett kors. Något som tydligen ger dem skapade varelserna möjligheten att komma till sin skapande Gud.
Senast redigerad av SleepaZ 2009-02-23 kl. 18:45.
Citera
2009-02-23, 18:46
Medlem
Gunjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Det uppstår ett hat när Gud bestämmer sig för att skapa människor. Gud har en plan med dessa nyskapta varelser som väcker frågor och avund. På något vis så uppstår en tvist här, ett avund, ett högmodigt ställsningstagande och ifrågasättande av Guds nya skapelse.
Denna tvist innebär att ett uppror görs. Andliga eviga varelser väljer exilen. Man hatar allt som har med Gud att göra. Det verkar som dessa andliga exilmedlemmer ändå kan ifrågasätta Guds handlande inför dessa skapade varelser. Exilmedlemmarna kräver att få pröva och testa dem, på något vis så råder en lag som alla följer, även Gud.
Exilmedlemmarna med satan i spetsen står som en kontrast till Gúds skapade barn. Det är ett andligt krig, Gud låter sina skapade barn prövas, vissa mer än andra på något vis är det ärofullt uppdrag att klara en prövning av Satan gelikar, det har givetvis med Guds plan att göra. Han låter det ske så att vi människor skall välja honom av kärlek,av egen vilja. Och Satan drivs att suga ur själen dessa nyskapade varelser, ja han hatar och känner avund för Guds mystiska skapade varelser. Dem vill få med sig så många av Guds skapde varelser som möjligt. Dess vapen är lögnen.. Satan är lögnens fader.. Dem livnär sig på människojälar, det är dess föda.. Dem vill ha sina slavar. Människor förblir slavar när dem väljer syndens väg..
Guds plan vet ingen, men han steg ner i sin skapelse enligt sin plan och offrade sig på ett kors. Något som tydligen ger dem skapade varelserna möjligheten att komma till sin skapande Gud.

De människor som dog före Jesus har mao förbrukat sin chans att nå paradiset? Vad är rättvisan i det?
Citera
2009-02-23, 18:53
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
De människor som dog före Jesus har mao förbrukat sin chans att nå paradiset? Vad är rättvisan i det?
Jesu död och återuppståndelse är något som gäller hela skapelsen. Alla människor dör. Alla står lika inför det faktum.
Citera
2009-02-23, 20:20
Medlem
Citat:
Lucifer tänker väl kanske rationellt utifrån den begränsade kunskap han har. Kanske trodde han en gång att kan skulle lyckas med sitt uppror, men efter Jesu död och återuppståndelse vet han om att hans makt är krossad och hans dagar räknade. Så jag skulle väl gissa att hans målsättning nu bara är att få med sig så många han kan i fallet den korta tid han har kvar.
Citera
2009-05-07, 02:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Att sälja sin själ till djävulen. Är det något bibliskt uttryck eller är det något påhittat i efterhand?

Sen om den finns någon kristensjäl som kan förklara hur man går till väga.
Funderar på att göra det om det går.
du måste få invite.. de är som me spotify ungefär...

https://www.flashback.org/showthrea...=907266&page=3
Citera
2009-05-14, 20:24
Medlem
Machiavelis avatar
"Don't you know there ain't no devil, there's just God when he's drunk."
Citera
2009-09-06, 23:52
Medlem
Genastys avatar
Vi känner ju till Lucifer, men...

...finns det någon som gått motsatt väg? Från helvete till himmel d.v.s.
Citera
2009-09-07, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genasty
...finns det någon som gått motsatt väg? Från helvete till himmel d.v.s.

Jag förmodligen... efter att ha drygat sönder mot satan så kommer han att skicka mig till himlen för att han inte klarar mer.
Citera
2009-09-07, 01:22
Bannlyst
De som fått syndernas förlåtelse?

En person man kan nämna annars är Paulus.
Han förföljde kristna först. Sedan fann han Jesus och blev väldigt viktig för kristendomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in