Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-18, 20:21
  #13
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yxi222
Jag insåg motvilligt det hos mig med efter 15 år typ. Snus ger mig ångestpåslag, inte mycket men lite. För friska människor är det kanske inte märkbart men för mig som har ångestproblem så är varje liten del viktig. Kan tänka mig att det bidragit till mina ångestproblem.

Har varit snusfri ca 5 år nu. Känns skönt att vara fri från det beroendet.

Håller själv på att sluta nu och det går bra hittills... endast två snus idag hittills och har inte heller mått dåligt av det, snarare mindre ångest. Det står nu helt klart för mig att en stor del av min ångest beror/berott på snuset som varit min hatkärlek i så många år nu.

Får man fråga om du känner stor skillnad sedan du blev snusfri?
Citera
2015-09-20, 15:16
  #14
Medlem
Z0DIACs avatar
Är 100% säker på att snus (eller nikotin rättare sagt) påskyndar ångest/oro/nervositet.

Jag upptäckte detta efter ca. 5 års sporadiskt snusande. Har alltid varit den typen som inte fastnar i ett riktigt beroende, utan kan göra avbrott lite som jag vill. Om jag är utan snus en helg så gör det inte mig något.

Hur som helst. Det hände sig en kväll just efter att jag haft ett litet uppehåll. Kanske inte snusat på 4-5 dagar så köpte jag mig en dosa för att ha lite livsnjutning. Var hur lugn som helst när jag lade in en portion.

Efter ca. 10 minuter blir jag plötsligt väldigt "orolig" i kroppen och känner hur pulsen stiger och jag känner mig nervös - helt utan anledning. Förstår först inte vad som händer då jag inte kopplar ihop det med snuset direkt. Plötsligt går det upp för mig att det måste vara snuset som jag just lade in?

Det var då jag förstod sambandet. Nikotionkicken -> Ökad puls -> Nervös. Kanske hade jag gått runt i 5 år och hela tiden lagt in en slags nervositets-trigger?

Nu har jag slutat snusa. Känner mig mycket lugnare utan nikotin i kroppen. Förmodligen extra känslig för skiten.
Citera
2015-09-20, 15:59
  #15
Medlem
farfars avatar
+1 på ångestpåslag i samband med nikotinkicken.
Citera
2015-09-20, 20:12
  #16
Medlem
trueforgoods avatar
Snusat väldigt lite, 1-2 portioner, de senaste dagarna och visst är suget stort men när jag väl tar en snus mår jag skit pga ångesten som kommer som ett brev på posten.

Det är ju ganska logiskt att jag känt detta mer och mer sista tiden eftersom jag snusat mindre och mindre. När jag snusade som mest (hade en snus inne hela tiden, från att jag vaknade till att jag somnade och ibland över natten) tänkte jag inte på detta men det beror mest troligt på att kroppen vant sig vid nikotinet.

Nu som sagt när jag snusat mindre och mindre blir det mer en chock för kroppen dom gånger jag väl tillför nikotin, och denna (bi)effekt blir tydligare. Kan dock säga att jag känner mig mindre orolig än någonsin nu när jag inte snusar... Skulle slutat snusa för länge sen inser jag ju nu.
Citera
2015-09-20, 20:15
  #17
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Nikotin förvärrar ångest hos de med ångestproblematik. Medicinerar ganska tungt mod GAD för tillfället (Iktorivil och Fluoxetin) men innan dess så märkte jag en förstärkt ångest av nikotin samt koffein.

Hoppas det blir bättre!
Citera
2015-09-20, 22:07
  #18
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Nikotin förvärrar ångest hos de med ångestproblematik. Medicinerar ganska tungt mod GAD för tillfället (Iktorivil och Fluoxetin) men innan dess så märkte jag en förstärkt ångest av nikotin samt koffein.

Hoppas det blir bättre!

Ofan, men snusar du fortfarande eller har du lagt av?

Lider själv av GAD och käkar Stesolid, dock inte dagligen. Håller med om koffein också, liknande där som med nikotin. Delvis har jag märkt att det beror på hur magen påverkas - är magen i obalans har jag lättare att få ångest. Därför är det för mig och säkert för de flesta andra också med denna problematik jävligt viktigt att tänka på vad man äter (något jag är alldeles för dålig på).

Men gällande snuset känner jag verkligen att det är stor skillnad när det kommer till ångest, och det finns ju helt enkelt inte särskilt många anledningar i övrigt att snusa så där är det bara att (försöka) sluta.
Citera
2015-09-21, 07:55
  #19
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Ofan, men snusar du fortfarande eller har du lagt av?

Lider själv av GAD och käkar Stesolid, dock inte dagligen. Håller med om koffein också, liknande där som med nikotin. Delvis har jag märkt att det beror på hur magen påverkas - är magen i obalans har jag lättare att få ångest. Därför är det för mig och säkert för de flesta andra också med denna problematik jävligt viktigt att tänka på vad man äter (något jag är alldeles för dålig på).

Men gällande snuset känner jag verkligen att det är stor skillnad när det kommer till ångest, och det finns ju helt enkelt inte särskilt många anledningar i övrigt att snusa så där är det bara att (försöka) sluta.

Jag käkar Ikto vid behov och den senaste tiden så har jag behövt ta det ganska ofta pga stressig tillvaro. Detta täcker givetvis snusångesten men jag funderar på att sluta då jag vet med mig att jag inte kan knapra ikto hur länge som helst

Tycker dock snus är mycket bättre än cigaretter som jag rökte förut, då nikotinet slår mot en mycket snabbare. Snus är mer subtilt och sinnet hinner vänja sig lite, så upplever jag det i alla fall. Har dock inte haft ångest på väldigt länge vilket jag är glad över, jag tror även SSRI:n har gjort sitt
Citera
2015-09-21, 17:09
  #20
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Jag käkar Ikto vid behov och den senaste tiden så har jag behövt ta det ganska ofta pga stressig tillvaro. Detta täcker givetvis snusångesten men jag funderar på att sluta då jag vet med mig att jag inte kan knapra ikto hur länge som helst

Tycker dock snus är mycket bättre än cigaretter som jag rökte förut, då nikotinet slår mot en mycket snabbare. Snus är mer subtilt och sinnet hinner vänja sig lite, så upplever jag det i alla fall. Har dock inte haft ångest på väldigt länge vilket jag är glad över, jag tror även SSRI:n har gjort sitt

Okej, förstår precis vad du menar! Lustigt nog kan dock tilläggas att jag häromdagen käkade 30mg Stesolid på kvällen och därmed var all ångest totalt borta. Då tog jag en snus men den snusångesten som följde trängde igenom benzons skyddande hölje och gav mig ångest som vanligt... så märkligt.

Idag har jag endast snusat ett par nikotinfria snusar, och en av dessa lade jag in i ren rutin. Jag drabbades inte av det minsta ångest vilket gör att pskykologiska orsaker som någon tidigare nämnde (att hjärnan förknippar snusande med ångest och därmed svarar med det) därmed kan uteslutas.

Kan säga att jag idag varit i det närmaste ångestfri, vilket jag inte kan minnas när jag var senast utan hjälpmedel (och särskilt inte på en måndag). Börjar mer och mer misstänka att den största delen av min ångest berott på snuset. SKÖNT om det är så, samtidigt som det är klart att det är lite bittert i så fall att man snusat på alla dessa år ovetandes om detta.
__________________
Senast redigerad av trueforgood 2015-09-21 kl. 17:11.
Citera
2015-09-22, 05:24
  #21
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Okej, förstår precis vad du menar! Lustigt nog kan dock tilläggas att jag häromdagen käkade 30mg Stesolid på kvällen och därmed var all ångest totalt borta. Då tog jag en snus men den snusångesten som följde trängde igenom benzons skyddande hölje och gav mig ångest som vanligt... så märkligt.

Idag har jag endast snusat ett par nikotinfria snusar, och en av dessa lade jag in i ren rutin. Jag drabbades inte av det minsta ångest vilket gör att pskykologiska orsaker som någon tidigare nämnde (att hjärnan förknippar snusande med ångest och därmed svarar med det) därmed kan uteslutas.

Kan säga att jag idag varit i det närmaste ångestfri, vilket jag inte kan minnas när jag var senast utan hjälpmedel (och särskilt inte på en måndag). Börjar mer och mer misstänka att den största delen av min ångest berott på snuset. SKÖNT om det är så, samtidigt som det är klart att det är lite bittert i så fall att man snusat på alla dessa år ovetandes om detta.

Då har du ju däremot en lösning på ditt problem framför dig, var glad för det

Din psykolog kan säkerligen hjälpa dig sluta snusa om det är så att du behöver hjälp med det. Lycka till!
Citera
2015-09-22, 11:02
  #22
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Då har du ju däremot en lösning på ditt problem framför dig, var glad för det

Din psykolog kan säkerligen hjälpa dig sluta snusa om det är så att du behöver hjälp med det. Lycka till!

Det är ju snarare bättre med en terapeut som hjälper honom att fortsätta snusa. Det är ju sorgligt om någon ska tvingas att sluta pga en psykosomatisk effekt.
Citera
2016-09-25, 20:37
  #23
Medlem
Inhalators avatar
Jag har nu varit snusfri i två dygn, efter att tidigare veckor gått ned till 2-3 snus om dagen istället för 12-15. Min ångest har gått från total helspänn hela dagarna, med social fobi, torgskräck och nedstämdhet som följd, till att vara på ca 5-10% av denna tidigare upplevelse av helspänn.

Jag har alltså bara genom att sluta snusa gått från att vara ett ångestmongo till att vara vad jag ser som en "normal", lugn människa som inte är orolig för att betala för varorna på ICA.

Om ni har ångestproblematik och brukar nikotin ber jag er sluta för en period och se hur er kropp och hjärna reagerar.
Citera
2016-10-03, 22:18
  #24
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhalator
Jag har nu varit snusfri i två dygn, efter att tidigare veckor gått ned till 2-3 snus om dagen istället för 12-15. Min ångest har gått från total helspänn hela dagarna, med social fobi, torgskräck och nedstämdhet som följd, till att vara på ca 5-10% av denna tidigare upplevelse av helspänn.

Jag har alltså bara genom att sluta snusa gått från att vara ett ångestmongo till att vara vad jag ser som en "normal", lugn människa som inte är orolig för att betala för varorna på ICA.

Om ni har ångestproblematik och brukar nikotin ber jag er sluta för en period och se hur er kropp och hjärna reagerar.

Härligt att du också upptäckt detta, grattis!

Kan tillägga att det om några dagar är ett år sedan jag blev helt snusfri och min ångest är fortfarande bara en bråkdel av vad den var under tiden jag snusade. Lider som sagt av GAD och kan i perioder fortfarande drabbas av stark ångest, men det är numera sällan.

Ni som snusar/röker och har ångestproblematik. Prova att sluta eller i alla fall dra ner på det. Fan vad synd bara att man inte upptäckte detta tidigare, men bättre sent än aldrig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback