Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-15, 22:01
  #1
Medlem
trueforgoods avatar
Snusat i 18 år med några kortare uppehåll. Har större delen av mitt liv varit "medelsnusare" (ca 1 dosa per dag) men senaste månaderna har det blivit mindre och mindre utan att jag medvetet trappat ner. Snusar idag kanske 4-5 portion per dag och ofta tar jag första snusen efter lunch.

Jag har nu insett varför och det är att jag helt enkelt mår dåligt av snus: får ångest, blir orolig och nästan paranoid. Lägger ofta ut snusen inom några minuter... Om jag däremot dricker alkohol händer inte detta alls utan då blir det snus på snus.

Vet att nikotin påverkar pulsen och visst får jag en aning ökad puls, men det är ändå inte någon jättestark puls vi pratar om och absolut inte i paritet med den ångest jag drabbas av.

Kan tillägga att jag lider av GAD så ångest är en del av min vardag, men det har jag gjort sen tonåren och detta med snuset är relativt nytt för mig. Självklart måste och kommer jag sluta men jag vill dock veta vad detta kan bero på?
Citera
2015-09-15, 22:39
  #2
Medlem
ReVarres avatar
Nja, jag tror inte det beror på snusen i fråga utan snarare på vad du tror kommer hända när du stoppar in prillan. Du inbillar dig helt enkelt bara att du kommer få ångest om du tar en snus och det blir en självuppfyllande profetia. Du kan förändra det här genom att sätta positiva intentioner till att ta en prilla.. Börja tänk "fan vad gott men en pris", "fan vad rogivande med en pris" osv så kommer du till slut att må bra av att göra det igen tror jag. Det kommer dock ta ett tag för att du måste göra positiviteten till din huvudsakliga attityd och det kommer ta ett tag för positiviteten att överväldiga negativiteten då du säkerligen rotfäst en negativ intention till snusningen ett bra tag.

Det här kan användas till vad som helst.. Vad tror du man använder positiva affirmationer för?
Citera
2015-09-15, 22:48
  #3
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReVarre
Nja, jag tror inte det beror på snusen i fråga utan snarare på vad du tror kommer hända när du stoppar in prillan. Du inbillar dig helt enkelt bara att du kommer få ångest om du tar en snus och det blir en självuppfyllande profetia. Du kan förändra det här genom att sätta positiva intentioner till att ta en prilla.. Börja tänk "fan vad gott men en pris", "fan vad rogivande med en pris" osv så kommer du till slut att må bra av att göra det igen tror jag. Det kommer dock ta ett tag för att du måste göra positiviteten till din huvudsakliga attityd och det kommer ta ett tag för positiviteten att överväldiga negativiteten då du säkerligen rotfäst en negativ intention till snusningen ett bra tag.

Det här kan användas till vad som helst.. Vad tror du man använder positiva affirmationer för?

Trodde också det var så, för så brukar det vara med andra saker. Men i det här fallet är det något annat för det är ofta jag inser att jag plötsligt fått ökad ångest och då kommer på att jag lagt in en snus (omedvetet) strax innan. Kanske att det är en variant av det du säger, bara det att det inte är sinnet som associerar snus med ångest utan kroppen?

Men tack för tipset med positiva bekräftelser, ska prova det i alla fall
Citera
2015-09-15, 23:04
  #4
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Trodde också det var så, för så brukar det vara med andra saker. Men i det här fallet är det något annat för det är ofta jag inser att jag plötsligt fått ökad ångest och då kommer på att jag lagt in en snus (omedvetet) strax innan. Kanske att det är en variant av det du säger, bara det att det inte är sinnet som associerar snus med ångest utan kroppen?

Men tack för tipset med positiva bekräftelser, ska prova det i alla fall
Så du får ångest, sen kommer du på att du lagt in en snus och du tror att snusen är orsaken, kanske är du bara en orolig själ? Kanske beror ångesten i själva verket på att du ger bort din egna makt över hur du associerar saker till idéer som precis som med alla andra idéer, är bara perspektiv, och kan mycket väl vara otillräckliga förklaringar till att verkligheten är som den är. Är inte livet ganska mysteriskt egentligen? Tänk så överraskande det har varit hittills! Kan du överväga alternativet att ångesten finns där för en anledning och att du inte har en aning om anledningen? Jag ser ångest som ett tecken på att man vänt blicken ifrån sitt inre, man har projicerat det till en idé, och laddar den här idén med en massa energi för du hela tiden ger idén den makten över dig genom att tro på den som orsak till din ångest. Du kanske har ångest för att du inte tillåter dig att ha ångest? För att du inte tillåter dig att känna den känslan för att du tvivlar på kärleken eller inte tror på den tillräckligt mycket?
Citera
2015-09-16, 02:58
  #5
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Snusat i 18 år med några kortare uppehåll. Har större delen av mitt liv varit "medelsnusare" (ca 1 dosa per dag) men senaste månaderna har det blivit mindre och mindre utan att jag medvetet trappat ner. Snusar idag kanske 4-5 portion per dag och ofta tar jag första snusen efter lunch.

Jag har nu insett varför och det är att jag helt enkelt mår dåligt av snus: får ångest, blir orolig och nästan paranoid. Lägger ofta ut snusen inom några minuter... Om jag däremot dricker alkohol händer inte detta alls utan då blir det snus på snus.

Vet att nikotin påverkar pulsen och visst får jag en aning ökad puls, men det är ändå inte någon jättestark puls vi pratar om och absolut inte i paritet med den ångest jag drabbas av.

Kan tillägga att jag lider av GAD så ångest är en del av min vardag, men det har jag gjort sen tonåren och detta med snuset är relativt nytt för mig. Självklart måste och kommer jag sluta men jag vill dock veta vad detta kan bero på?
Har själv samma problem och kan säga att vi inte är ensamma om det, finns många som får samma problem av nikotin samt koffein som har ångest benägenhet. Finns studier på detta och även läkare som pratar om problemen.

Det som händer när du tar en snus är att du får ett påslag av stresshormoner bland annat noradrenalin. Vi som inte tål nikotin ska sluta helt med det, efter jag slutade helt med snus så försvann jätte mycket av min ångest.
Nikotin gör en del av hjärnan som heter amygdala mer aktiv och amygdala är själva centrumet för ångest.

Om du vill läsa om fler personer som upplevt samma sak så sök på google efter nikotin och ångest.
__________________
Senast redigerad av plasticitet 2015-09-16 kl. 03:05.
Citera
2015-09-16, 02:59
  #6
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReVarre
Nja, jag tror inte det beror på snusen i fråga utan snarare på vad du tror kommer hända när du stoppar in prillan. Du inbillar dig helt enkelt bara att du kommer få ångest om du tar en snus och det blir en självuppfyllande profetia. Du kan förändra det här genom att sätta positiva intentioner till att ta en prilla.. Börja tänk "fan vad gott men en pris", "fan vad rogivande med en pris" osv så kommer du till slut att må bra av att göra det igen tror jag. Det kommer dock ta ett tag för att du måste göra positiviteten till din huvudsakliga attityd och det kommer ta ett tag för positiviteten att överväldiga negativiteten då du säkerligen rotfäst en negativ intention till snusningen ett bra tag.

Det här kan användas till vad som helst.. Vad tror du man använder positiva affirmationer för?
Fan snackar du för goja? uttala dig inte om du inte förstår det biokemiska bakom ångest och droger.
Citera
2015-09-16, 05:41
  #7
Medlem
Herregud människa, lägg av att snusa, varför ska du ta reda på " snus ger mig ångest "
Verkar som Ångesten är ditt största problem. Sluta med snus.
Citera
2015-09-16, 06:41
  #8
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Fan snackar du för goja? uttala dig inte om du inte förstår det biokemiska bakom ångest och droger.
Det där är ju bara du själv som projicerar dina fördomar på mig om världen. Vad jag förstår som du inte verkar förstå är att jag inget förstår, och det är därför jag är öppen och mottaglig för livets alla vibrationer. Jag kan prata med vem som helst in princip och förstå vart de kommer ifrån för jag för inte mina egna fördomar om hur "världen och livet fungerar" på deras ord, utan jag lyssnar objektivt och försöker förstå vart de kommer ifrån. Bara ett hett tips om du vill arbeta med självutveckling.

Sen säger jag givetvis inte att jag har rätt nu, så ta mig inte på det sättet, jag säger bara att du borde ta världen med en nypa salt, det är ingen tävling
__________________
Senast redigerad av ReVarre 2015-09-16 kl. 06:44.
Citera
2015-09-16, 15:06
  #9
Medlem
Gameplayers avatar
Det är kanske mestadels psykologiskt? Jag tror att beteendeterapi skulle kunna hjälpa dig att fortsätta snusa.
Citera
2015-09-16, 17:31
  #10
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Det är kanske mestadels psykologiskt? Jag tror att beteendeterapi skulle kunna hjälpa dig att fortsätta snusa.
Om snus aktiverar ett stresshormon hos en person som har lätt för att få ångest, vad blir då resultatet?
Citera
2015-09-16, 17:35
  #11
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Om snus aktiverar ett stresshormon hos en person som har lätt för att få ångest, vad blir då resultatet?

Att han måste snusa ännu mer? Fight fire with fire?
Citera
2015-09-18, 19:02
  #12
Medlem
Jag insåg motvilligt det hos mig med efter 15 år typ. Snus ger mig ångestpåslag, inte mycket men lite. För friska människor är det kanske inte märkbart men för mig som har ångestproblem så är varje liten del viktig. Kan tänka mig att det bidragit till mina ångestproblem.

Har varit snusfri ca 5 år nu. Känns skönt att vara fri från det beroendet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback