2015-09-14, 22:32
Medlem
Min första fråga är, har ni själva suttit i fängelse eller vad baserar ni era argument på?

Får ofta höra saker som "Ja men det finns ju TV på rummen och maten är bättre än i skolorna"

Låt mig då besvara dessa två argument som används alldeles för ofta.

TV i cellen
Till att börja med så är TV-apparaterna inte värda mer än någon hundralapp eller två. Och med tanke på vilka summor vi talar om (4000 kronor per intagen/dygn på hög klass 1 anstalt, t.ex. Kumla) så är kostnaden för en TV väldigt liten.

England var nästan först med att använda sig av TV-apparater i fängelseceller. Detta efter att det visat sig att det minskade våldsbenägenheter hos intagna enormt. Det säger sig själv, en rastlös fånge är mycket svårare att kontrollera än en avslappnad fånge.

Sedan ett antal år tillbaks är det dessutom fastslaget i Europadomstolen att ALLA intagna har rätt till TV för att kunna hålla sig uppdaterade i samhället vilket ändå blir en väldigt uppenbar tanke om man vill ha "vårdade" fångar som frisläpps.

De allra flesta länder i västvärlden har alltså TV i sina fängelseceller och i Europa är det t.om lag på det. I USA (Som ofta nämns som exempel på hur hårda fängelser kan vara) är det även där praxis att fångar har tv på cellen.

Att det inte finns TV-apparater i cellerna i Bolivia, Thailand och Mexico handlar ju helt enkelt om att det är fattiga länder med helt annan ekonomisk standard både i fängelserna och i de samhällen.

Lyxmat
Att kriminalvården har lyxig mat baseras förmodligen på de uppgifter kring hur mycket maten kostar. Vilket är (senast jag kollade) 47 kronor om dagen. Detta ska då täcka frukost, lunch, middag och kvällsmackor. Det låter ganska högt även i mina öron då jag vet att en skolmåltid inte brukar kosta mer än 6-7 kronor.

Men det finns alltid ett men även så i detta fallet. I denna summa är det även säkerheten som är inräknad. Alltså säkerheten att framställa maten. Att leverera den osv. Som de flesta kan förstå så blir det genast mycket dyrare än i ett skolkök.

Sen finns det avdelningar där de intagna själva har hand om maten. Där de har samma summa att utgå från och får oftast veckovis handla in det de önskar och sköta allt det själva. Vilket är en väldigt strålande ide. Blir delvis smidigare för personalen och bättre mat för de intagna och de får också öva på att samarbeta och leva lite mer "normalt". Att få maten serverad under en längre tid gör ju bara folk mer ansvarslösa. Man slipper ansvaret att laga mat helt enkelt. Förstår inte varför alla avdelningar inte lagar maten själva menmen!

Kan säga avslutningsvis att av egen erfarenhet avfängelsemat (baserat på lite längre stunder av olika sorters anstalter + häkte) att maten är knappt likvärdig med skolmat. Är väl säkerligen gamla avdankade skolmatstanter som står i fängelseköken hehe..

Det stora problemet är oftast variationen på mat och det dåliga utbudet på olika sorters mat som är irriterande och tråkigt. Sen har man ju vart med om extremt dålig mat i perioder med nya kockar som verkar se intagna som försöksobjekt för dennes matprojekt.

Typ "Cornflakestacosfisk" (Torsk med krossade cornflakes blandat med tacochips kryddat med tacokrydda och spiskummin) eller varför inte "grönsakssoppa" (ljummet vatten utan buljong med en ynka morot eller liknande i). "Husets val" är ju även det en kriminalvårdsklassiker. I praktiken ett finare ord för "Kocken har slut på ideer och ingredienser). Möglad och gammal mat, okokt potatis och rått kött är väl inte särskilt ovanligt heller på de flesta klass 2 anstalter.

Bör nämnas att kvällsmat serveras klockan fyra på eftermiddagen och man jobbar trots allt vanliga tider från åtta på morgonen. Så när man fått en risifrutti till kvällsmat på häktet så har man undrat hur fan man resonerade när man själv gick runt och tänkte att Sverige hade lyxig fångmat.

Besvarar gärna andra argument som folk har i ämnet Den stora frågan är väl att definiera vad som är lyx och inte. Mina erfarenheter säger mig att lyx för mig är att få spendera min fritid med familj och vänner och kunna ta mig friheten att äta vad JAG känner för och NÄR jag känner för det. Hur många tv-kanaler det finns eller hur bra kioskutbudet är kvittar när man förlorat sina grundläggande rättigheter som människa. Och tror de tankebanorna är ganska vanliga i alla fängelser i hela världen. I Bolivia har du inte TV i cellen men du får däremot låta din fru bo på anstalten i perioder. Finns nog många som hellre skulle vilja fru och barn före en tv...

Så hur resonerar ni kring detta? På vilket sätt är det lyxigt att sitta i ett svenskt fängelse?
Citera
2015-09-14, 22:39
Medlem
jag tror inte heller att det är speciellt lyxigt på ett svensk fängelse utan snarare att sverige har just som du säger hög standard o fängelser gentemot t.ex thailand och liknande men där har ju hela svenska samhället i stort högre standard inte bara inom fängelset så det är ju inte så konstigt.
Citera
2015-09-14, 22:39
Medlem
Cuzco1s avatar
De som säger att Sveriges fängelser är lyxiga menar det relativt exempelvis Thailands eller USAs fängelser skulle jag tro.
Men tänker man lite så förstår man nog att det värsta med att sitta i fängelse och som du inte kommer ifrån oavsett var du sitter är att du är berövad din frihet.
Citera
2015-09-14, 22:47
Medlem
bumbaclot.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuzco1
De som säger att Sveriges fängelser är lyxiga menar det relativt exempelvis Thailands eller USAs fängelser skulle jag tro.
Men tänker man lite så förstår man nog att det värsta med att sitta i fängelse och som du inte kommer ifrån oavsett var du sitter är att du är berövad din frihet.

Exakt så tänker jag också.

Hörde av någon kille som sa att de hade XBOX när han satt inne, men det lät ju som en lögn från en flöddrad kille som knarkat sönder sig med amfetamin? Så du har suttit inne TS? Får man fråga vart, hur länge och varför av ren nyfikenhet?
Citera
2015-09-14, 22:49
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Bra inlägg. Det heter ju Kriminalvården just för att syftet är att vårda och få in de kriminella på rätt bana. Syftet är inte att straffa riktigt, utan det är att få folk att sluta att begå brott istället tjäna samhället.

Vad är bäst?

En intagen kostar 4000 per dag. Per år blir denna summa 1 460 000:- Per person och år.
Döms någon för ett brott och ska vistas i fem år i fängelse (alltså är straffet högre men sitter 2/3) blir summan 7 300 000. Det är rätt mycket pengar, tänk istället om man kanske kunde sätta dessa i arbete på ett bättre sätt.

I mitt tycke är straffarbete inget fel, men då pratar vi inte straffarbete där folk dör, utan enklare jobb som förbättrar livet för alla.

10 intagna får gå ut och städa av en park under 3 timmar, sedan resten tillbringas på anstalten, eller städa gator, vara på ålderdomshem. Mer samhällstjänst, fast kombinerat med anstaltstid.

Självklart ska inte rymningsbenägna intagna och våldsbenägna göra detta.
Citera
2015-09-14, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cuzco1

Ja eller Pakistans där man klämmer in 40 pers i en cell på 5x5 meter med smutts och ohyra, tortyr och sjukdomar.

Jämför med att hamna där i 15 år för mord kontra 3 år i Sverige så är ju Sveriges fängelse som ett hotell i jämförelse...

Allt är relativt.
Citera
2015-09-14, 22:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Tak över huvudet, och lagad mat varje dag.

Det är många som inte har det, och fler blir det.
Citera
2015-09-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Bra inlägg. Det heter ju Kriminalvården just för att syftet är att vårda och få in de kriminella på rätt bana. Syftet är inte att straffa riktigt, utan det är att få folk att sluta att begå brott istället tjäna samhället.

Vad är bäst?

En intagen kostar 4000 per dag. Per år blir denna summa 1 460 000:- Per person och år.
Döms någon för ett brott och ska vistas i fem år i fängelse (alltså är straffet högre men sitter 2/3) blir summan 7 300 000. Det är rätt mycket pengar, tänk istället om man kanske kunde sätta dessa i arbete på ett bättre sätt.

I mitt tycke är straffarbete inget fel, men då pratar vi inte straffarbete där folk dör, utan enklare jobb som förbättrar livet för alla.

10 intagna får gå ut och städa av en park under 3 timmar, sedan resten tillbringas på anstalten, eller städa gator, vara på ålderdomshem. Mer samhällstjänst, fast kombinerat med anstaltstid.

Självklart ska inte rymningsbenägna intagna och våldsbenägna göra detta.

Kloka ord, delar din uppfattning om att flera intagna bör utföra viss typ av arbete som bland annat att städa gator etc.
Citera
2015-09-14, 22:58
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumbaclot.
Exakt så tänker jag också.

Hörde av någon kille som sa att de hade XBOX när han satt inne, men det lät ju som en lögn från en flöddrad kille som knarkat sönder sig med amfetamin? Så du har suttit inne TS? Får man fråga vart, hur länge och varför av ren nyfikenhet?

Samtidigt kan man ju fråga sig hur kul det egentligen hade varit att sitta i en nött, halvt utjänt fritidslokal och häcka runt ett XBOX (den första modellen) med 40 svettiga karlar. Säkerligen har de dessutom kösystem på vem som får använda det, och man bokar in sig på typ 1 timmas speltid två veckor i förväg.

Inte jättefestligt med andra ord.
Citera
2015-09-14, 23:13
Medlem
downbelows avatar
Att sitta inne var bekvämt men det var inte lyxigt.
Det jag kände själv var lyxigt var att ha 16 tv kanaler + en film kanal på tv.

Att få lagad mat 3 gånger om dagen var också bekvämt men inte alls lyxigt då maten höll låg standard där jag satt.

Tak över huvudet, en egen cell och en säng. Det är lyx för några men bekvämt för andra.

Allt beror på vad man jämför med.

Det fanns vissa saker som var lyxigt där jag satt och vissa saker som var väldigt olyxiga.
Citera
2015-09-14, 23:18
Medlem
En orsak till att svenska fängelser ibland omnämns som lyxiga är kanske att de i en internationell jämförelse verkar vara mycket dyra.

Jag har sett mediauppgifter om att vissa amerikanska fängelser har dygnskostnader som är 1/10 av svenska. Även i jämförelser med grannländer som Norge och Finland uppges svenska dygnskostnader som mycket högre.

Jag kan tänka mig att en del förklaringen är den svenska "marknadsprissättningen" av myndighetsbyggnader, någon motsvarighet brukar man inte hitta i andra länder. Det driver upp de svenska kostnaderna. Även i övrigt kan självfallet de artiklar jag sett (tyvärr har jag inga källor) vara felaktiga men om man ska tro mediauppgifter är svenska fängelser väsentligt dyrare än fängelser i andra västländer. Det kan förleda vem som helst att tro att standarden i svenska fängelser är jämförelsevis hög.
Citera
2015-09-14, 23:20
Medlem
jamescarters avatar
Mina tankar är liknande många andras, det beror ju på vad man jämför med, sen att inte glömma hur man ser på de olika fängelserna, I USA är ju livstid ofta just livstid och då handlar det mer eller mindre bara om att förvara en människa tills livet tar slut för honom/henne och man skiter ju lite i hur personen utvecklas, medan i Sverige är ju livstid ändå ett antal år och förr eller senare skall ju denna personen släppas ut igen och vara "anpassad" och förberedd för att välja en annan väg i livet.

Så kort och gott tycker jag väl inte det är särskilt lyxigt och de som anser att dem skall må skit och brytas ner till grunden där inne kan ju få ta hand om psykopaterna vi själva skapat när dem släpps ut igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in