• 4
  • 5
2018-10-25, 09:29
Medlem
Pernilla69as avatar
Kan ngon hjlpa mej med en bra lkare Akut, har diagnos ADHD, deprimerad osv
Bor i Malm
Hoppas att det r bra med er alla
Tck p frhand
Citera
2018-11-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
...En ordnad familjefar som lever ett sktsamt liv helt utan psykiska problem s vidare jag inte tar dessa mediciner, ....

....god kontakt med ett stort antal personer som tagit dessa mediciner genom ren r min slutsats att det flesta fr bra effekt i ngra mnader men sedan tar ngest och bieffekter ver...

...personer som har ngest i botten aldrig ska brja med dessa mediciner d de kraftigt kan ka ngesten. Alla de som har haft ngon form av ngestproblematik i botten som brjat med CS har blivit kraftigt frsmrade enligt min mening.baserat p de jag pratar med i freningar och annat

Del 1: Om du inte har psykiska besvr, ett ordnat och fungerande liv och varddag, s finns det ju ingen anledning fr dig att varken medicineras eller ens ha en diagnos. Fr mnga andra r det inte s.

2: Jag r snart uppe p ett r med Elvanse, fick biverkningar vid insttning men inte lngre. Det enda som jag har mrkt av r att jag ocks behver en extrados fr att orka eftermiddagarna nr jag gr upp vldigt tidigt. Men mitt liv har alltid sett ut s, p eftermiddagarna kraschar jag och kan inte hlla mig vaken om jag varit uppe sedan 6-8. Det r inget nytt frn medicinen. I vrigt knner jag fortfarande effekt. Och fr min del s kommer effekt ganska snabbt efter att jag tagit medicinen, jag tror min kropp bryter ner lysinet fort.

3: Jag har haft panikngest, generaliserat ngestsyndrom och r en person som lidit av mycket ngest i mina dagar och jag knner inte alls igen din beskrivning. Elvanse "botade" min ADHD-betingade depression, s fr mig s har Elvansen haft rakt motsatt effekt. Kan inte minnas att jag skulle ha ftt mer ngest under det hr ret n innan, mjligtvis mindre.

S istllet fr att ge rd som utgr frn dina anekdoter kan du kanske inse att alla mediciner fungerar olika fr olika mnniskor.
Citera
2019-05-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
Jag tar Elvanse 70mg p morgonen (ngon gng 08-10) och sen 30mg p eftermiddagen (mellan 14-16) och det funkar bra. Brukar knna att effekten gr ur runt 18-19 och har inga strre smnsvrigheter fr det mesta.

Hur fick du s hg dos? Min lkare sger att 70 r maxdos.
Citera
2022-06-22, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cgw
Hur fick du s hg dos? Min lkare sger att 70 r maxdos.
Det verkar vara vldigt olika hur de freskriver . Men lgsta mjliga dos r vl riktlinjen . 70mg r egentligen maxdosen fr barn , det var inte mnga r sedan de sa att adhd vxer bort och bara behves medicineras i vuxen lder i vldigt svr adhd .
Citera
2024-01-07, 23:55
Medlem
Adhdqvinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Jag har Elvanse 30mg och den r fruktansvrd kan jag sga, minst sagt.

Nr jag tar Elvanse p morgonen vid ca 9-10 tiden s tar det ca 2 timmar innan effekten uppenbarar sig, och sedan s hller samma effekt i sig i ver 13 timmar. 13 timmar r vad som str i bickpacksedeln men fr mig kan det sitta i upptill 15 timmar ibland.

Detta gr att jag inte kan sova ngot alls. Sen r biverkningarna riktigt hemska. Det knns som om jag ska d under vissa dagar, och jag brukar m illa som tusan ocks.

S folk som pstr att effekten av Elvanse inte sitter i tillrckligt lnge frstr jag inte alls. Jag frstr inte heller dom som pstr att den r s himla bra

Det r enligt mig en av de smsta medicinerna jag ngonsin haft p recept.

Hoppas att jag snart fr prova Attentin! <3

/Mvh
Jag har tit amfetamin 20 mg 4st x4 ggr / dag i ca 10 r, drefter fick jag kombinera attentin och amfetamin, nu sedan ca 4-5 r har jag slutat med amfetamin och istllet gtt helt ver till attentin 20mg 2 tabletter / 2 ggr / dag allts 80mg/ dag
Idag och sedan ca 3 mnader tillbaka har jag gtt ver till elvanse 70mg + 30mg
Jag upplever att det inte hjlper ett skit, en del sger till mig att det r ingen id du gr att vnta p kicken fr den kommer inte komma, fr jag brukar sga att jag mste bara vila mig lite tills min medicin brjar verka, ( nu r det ju s att jag r van vid att det kommer sm kickar som iallafall gr att man knner att nu kan jag inte ligga hr lngre utan nu mste jag g upp) gr mig r det kicken, Elvanse 😂va fan r det, jag r bara helt seg hela dagen och inte minsta lilla upphjning sker. Om ni frgar mig s tycker jag att det r inte vad jag har upplevt att en adhd medicin ska hjlpa mig med, jag behver kickas igng! Kan inte sitta o vnta p att jag ska komma igng, sen str det att det ska vara effekt i 13 timmar! Skrattretande den verkar ju inte ens s vad hller i 13 timmar, attentinet hller i 4 timmar sen behver man ta 2 nya det vet jag, men 13 timmar, vad baserar dom det p? Jag r nd en kvinna p 60 r som fick min diagnos i 40 rs ldern och har tit medicin sen dess!
Citera
2024-01-08, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adhdqvinna
Jag har tit amfetamin 20 mg 4st x4 ggr / dag i ca 10 r, drefter fick jag kombinera attentin och amfetamin, nu sedan ca 4-5 r har jag slutat med amfetamin och istllet gtt helt ver till attentin 20mg 2 tabletter / 2 ggr / dag allts 80mg/ dag
Idag och sedan ca 3 mnader tillbaka har jag gtt ver till elvanse 70mg + 30mg
Jag upplever att det inte hjlper ett skit, en del sger till mig att det r ingen id du gr att vnta p kicken fr den kommer inte komma, fr jag brukar sga att jag mste bara vila mig lite tills min medicin brjar verka, ( nu r det ju s att jag r van vid att det kommer sm kickar som iallafall gr att man knner att nu kan jag inte ligga hr lngre utan nu mste jag g upp) gr mig r det kicken, Elvanse 😂va fan r det, jag r bara helt seg hela dagen och inte minsta lilla upphjning sker. Om ni frgar mig s tycker jag att det r inte vad jag har upplevt att en adhd medicin ska hjlpa mig med, jag behver kickas igng! Kan inte sitta o vnta p att jag ska komma igng, sen str det att det ska vara effekt i 13 timmar! Skrattretande den verkar ju inte ens s vad hller i 13 timmar, attentinet hller i 4 timmar sen behver man ta 2 nya det vet jag, men 13 timmar, vad baserar dom det p? Jag r nd en kvinna p 60 r som fick min diagnos i 40 rs ldern och har tit medicin sen dess!

Den dosen du ter p Elvanse motsvarar inte ens 30 mg Attentin.
Inte s konstigt att det blir utebliven effekt nr din hjrna r van vid 80 mg dagligen.
Citera
2024-01-09, 05:41
Medlem
Adhdqvinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturkultur
Den dosen du ter p Elvanse motsvarar inte ens 30 mg Attentin.
Inte s konstigt att det blir utebliven effekt nr din hjrna r van vid 80 mg dagligen.
Ok!! Tack fr svaret, d kommer jag ptala det fr min lkare, fr nn slags igngsttning mste jag ha fr att ens fungera.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in