• 1
  • 2
2015-09-14, 10:14
Medlem
Hej vill först be om ursäkt ifall jag placerat tråden fel.

Hur som haver så har jag blivit arbetslös och har inte rätt till a-kassa ännu, och har dessutom en lägenhet.

Så jag komi kontakt med soc och ska få träffa en handläggare om ett par veckor men det som oroar mig mest är just att jag har sparat undan pengar som är till mitt körkort som jag ska köra om 1 månad. (Intensiv)

Jag har fått höra att dom kan kräva att man gör av med sina egna resurser först och främst men det här körkortet kommer ge mig jobb. Har kontakter inom hemtjänsten.

Är det rätt av dom? Tanken är väl endå att dom vill att man kommer ut på jobb så fort som möjligt så varför förstöra möjligheterna??
2015-09-14, 10:23
Medlem
SophieNeveus avatar
Självklart är det inte rätt av dom..
Men de har rätt till att inte betala ut några pengar i bidrag om du själv redan har egna pengar.
2015-09-14, 11:56
Medlem
Varför kräver du att soc ska bistå dig med pengar om du nu har pengar sparade? Det är för fan våra pengar du lever på, du får helt enkelt ta av körkortspengarna och leva av, när du sedan fått jobb får du spara ihop till ett körkort. Jobb inom hemtjänsten får du ändå, ser ofta hemtjänstpersonal som cyklar.
Så som svar på din fråga, ja soc kommer nog att begära in kontoutdrag och där ser dom att du tagit ut pengarna så det hjälper inte att tömma kontot
2015-09-14, 12:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pallajobb
Så jag komi kontakt med soc och ska få träffa en handläggare om ett par veckor men det som oroar mig mest är just att jag har sparat undan pengar som är till mitt körkort som jag ska köra om 1 månad. (Intensiv)
Ja socialen tänker inte långsiktigt med jobb utan försöker bara lösa din ekonomiska situation nu tyvärr, förmodar att du har körkortspengarna på ditt konto?
Har du lämnat in en ansökan om ekonomiskt bistånd där du fyllde i ditt kontonummer än?
Du kan öppna ett nytt konto hos en annan bank så fort som möjligt och uppge detta till socialen, ta över lite pengar dit som du lever för och köper mat m.m. innan mötet så redovisar du detta för socialen ...de kan inte få ut register över vilka banker och konton du har.
Frågar de vilket konto du haft tidigare så säg att du inte hade något och fick hem utbetalningsavi från jobbet som du betalade räkningarna kontant med.
2015-09-14, 13:24
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Är det rätt av dom?

Det är korrekt ja. De skall inte ta hänsyn till dina framtida behov. Försörjningsstöd handlar enbart om akuta behov.
2015-09-19, 23:51
Medlem
Är soc tant själv så nej du ska använda dina sparade pengar. Du kommer ej undan. De flesta soc.sekr kräver kontoutdrag 3-4 mån tillbaka vid första besök också.

Du ska använda dina sparade pengarn punkt. Annrs blir det som att jag betalar dig för ditt uppehälle medan du tar körkort.
2015-09-20, 04:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElDioso
Är soc tant själv så nej du ska använda dina sparade pengar. Du kommer ej undan. De flesta soc.sekr kräver kontoutdrag 3-4 mån tillbaka vid första besök också.

Du ska använda dina sparade pengarn punkt. Annrs blir det som att jag betalar dig för ditt uppehälle medan du tar körkort.

Vad skulle hända om TS tog ut pengarna och sparade dom, och påstår till soc. att han hade en privat skuld att betala? Eller gör en överföring till någon närstående, och hävdar att det handlar om reglering av en privat skuld? Kommer TS i scenarion likt de beskrivna att nekas ersättning?
2015-09-20, 05:32
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad skulle hända om TS tog ut pengarna och sparade dom, och påstår till soc. att han hade en privat skuld att betala? Eller gör en överföring till någon närstående, och hävdar att det handlar om reglering av en privat skuld? Kommer TS i scenarion likt de beskrivna att nekas ersättning?

Det bryr de sig inte om. Har han haft pengar på kontot som borde täckt hans levnadskostnader till ett minimum får han inga pengar av socialen.
Ligger man så jävligt till att man måste söka socialbidrag ska man inte betala skulder.
2015-09-20, 06:00
Medlem
Citat:

Hur som haver så har jag blivit arbetslös och har inte rätt till a-kassa ännu, och har dessutom en lägenhet.

Jag har fått höra att dom kan kräva att man gör av med sina egna resurser först och främst men det här körkortet kommer ge mig jobb. Har kontakter inom hemtjänsten.

Är det rätt av dom? Tanken är väl endå att dom vill att man kommer ut på jobb så fort som möjligt så varför förstöra möjligheterna??
Soc pengar är våra skattemedel. Är det rätt av dig att kräva skattemedel från alla som jobbar och betalar skatt trots att du har sparade pengar?
2015-09-20, 08:05
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElDioso

Tror inte att du är någon "soc-tant" så knackigt som du skriver.

OnT så brukar det variera beroende på var i landet du bor och hur pass välvilligt inställd din handläggare är. Man hör ju hela tiden om folk som får hjälp med allt möjligt, medans andra inte får någonting.
2015-09-20, 10:17
Medlem
rakarnas avatar
Citat:

lär väl ska bli så att du måste ta av dina körkortspengar å när dem är slut så får du soc och sedan när dem fattar att du är garanterad jobb ifall du fixar ett körkort så kommer dem hjälpa dig med det.
2015-09-20, 10:31
Medlem
Soc hjälper till med försörjning när man inte längre kan försörja sig själv. Har man sparade pengar kan man ju försörja sig själv med hjälp av dem, alltså hjälper soc inte till då.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in