2019-08-09, 16:41
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Lite underligt hur länge de fastnade i huruvida Bejeroth var rolig på riktigt eller inte. Måste ha avhandlats i fyrtiofem minuter. Så viktigt är väl inte det.
Där var Trampe riktigt, riktigt dålig faktiskt. Kändes sökt hela grejen, att klaga på nån uråldrig pamflett mot serietidningar.

Dessa två lyckas många gånger gräva upp det mest bisarra och bortglömda om ett smalt ämne. Men när Kalle menade att Percy Tårar saknade röd tråd, som Nile City, glömde han helt bort att storyn avhandlar de två bröderna Fuglesang; bryggaren samt astronauten som båda misslyckas med att förverkliga sina drömmar. Där är tråden.
Citera
2019-08-09, 18:51
Medlem
JanTalibans avatar
Snedtänkt är underbar må-bra-lyssning! Avsnittens kvalitet varierar; fast det råder oenighet om exakt var Kalle är bäst/sämst. Allt verkar hänga på hur han fungerar med gästen. Själv föredrar jag när olika perspektiv krockar, när minst en (inte nödvändigtvis Kalle själv) levererar sakkunskap och när minst en har ett neurotiskt förhållande till ämnet.

En gåta är dock hur Kalle kan vara så PK. (Något som medför att Kalle plus gäst i svaga ögonblick brer på en svårt PK-stinkande dubbelmacka.)

Jag menar, det är uppenbart att Kalle inser att normer förändras – hela tiden. Lik förbannat visar han inte mista tecken på att reflektera över hur hyllad/baktalad dagens PK-norm eventuellt kommer att bli i framtiden. Istället utmålar han PK – i skarp kontrast mot andra normer – som ”framsteg” och ”vi har kommit mycket längre idag”, etc. Så, på fullt jäva allvar pekar Kalle finger åt att inte en enda av Lennart Hellsings sjörövare, 1965, är homosexuell. Alltså i en BARNBOK! Vilket faktiskt gör honom till en bimbo; en bimbo som det, trots allt, oftast är skönt att lyssna på.
Citera
2019-08-12, 18:41
Medlem
Ähä ni fattar ju inte detta med äpplen och päron. Om KL tar upp företeelser i historia och påpekar att detta torde nog inte gå att göra idag . En objektiv iakttagelse. Vad i det gör KL till PK? Det är ju korkat så klockorna stannar att påstå det.

Här tar KL verkligen ställning (som han sällan gör ). Hur PK är detta :

http://blogg.djungeltrumman.se/kulturarbete/
Citera
2019-08-12, 19:26
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Ähä ni fattar ju inte detta med äpplen och päron. Om KL tar upp företeelser i historia och påpekar att detta torde nog inte gå att göra idag . En objektiv iakttagelse. Vad i det gör KL till PK? Det är ju korkat så klockorna stannar att påstå det.

Jag har observerat samma mentalitet i F&F-tråden. Det enda sättet att vara PK enligt många på Flashback är genom att hata invandring och homosexualitet. De inser föga att det finns åsikter kring exempelvis narkotikapolitik och yttrandefrihet som inte heller är "PK". Är man vänster så lär man ha vissa värderingar som anses vara PK, men även såna som inte gör det.

Lägg därtill att det är jävligt 2008 att slänga sig med "PK" som ett skällsord. Det är inte "edgy" att tycka annorlunda bara för sakens skull längre.
Citera
2019-08-13, 01:35
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:

Där försvarar han väl mest en kompis. Iofs har han rätt i sak. Mr Cool-hysterin verkar helt bisarr. Har inte följt det så noga men sett några av de värsta moralisterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Jag har observerat samma mentalitet i F&F-tråden. Det enda sättet att vara PK enligt många på Flashback är genom att hata invandring och homosexualitet. De inser föga att det finns åsikter kring exempelvis narkotikapolitik och yttrandefrihet som inte heller är "PK". Är man vänster så lär man ha vissa värderingar som anses vara PK, men även såna som inte gör det.

Lägg därtill att det är jävligt 2008 att slänga sig med "PK" som ett skällsord. Det är inte "edgy" att tycka annorlunda bara för sakens skull längre.

Det fetade är lite märkligt. Saknas det ett "inte"? Sista stycket är en tankevurpa. Det är ingen som är annorlunda för sakens skull. Det är snarare PK-människor som försöker intala andra att de är i majoritet för sin uppfattning, oavsett om verkligheten säger något annat. Idag är det väl snarare edgy att förneka hur katastrofal migrationspolitiken är.
Citera
2019-08-13, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW

Fast att vara politiskt korrekt handlar till stor del om det förväntade. Den politiskt korrekte människan gör karriär på att "tycka" rätt saker. PK ett positioneringsspel på en slags åsiktsmarknad. När KL t.e.x. skäms över att "två män med skägg" gör radio och ursäktar sig för sitt och gästens kön vet man precis vad man kan förvänta sig. Liknande uttalanden kan man höra om man lyssnar på F&F. Hur genuint känns det när alla, helt plötsligt, brasklappar in dessa åsikter i tid och otid? Även det kan du addera till den digra listan av reflexmässiga och förväntade åsikter som den politiskt korrekte människan sitter på. Jag vet inte riktigt vad det går under, feminism?

Politiskt korrekt innebär kort och gott att undanhålla sanningen (vilket kan vara bra i vissa sociala sammanhang) men när den brukas politiskt ger det bara en känsla av diktatur och åsiktsförtryck.

Det är inte alls konstigt att folk spyr på detta, speciellt eftersom dessa åsikter även utövas politiskt.
Senast redigerad av 4637 2019-08-13 kl. 12:16.
Citera
2019-08-13, 11:23
Medlem
Citat:

Mer än du anar, gissningsvis. På något mirakulöst sätt lyckas han i alla fall skarva in SD i texten.

Av en SD-svans begär jag inget. Av usla människor förväntar jag mig inget annat än uselhet.

Sen är jag ganska säker på att han personligen känner han som blev utsatt för drevet.

Men det fanns ändå något glädjande över att vänstern också fick smaka på den här Elaine Eksvärd-kulturen a.k.a. "det goda hatet". De är ju trots allt medlöpare till rådande polarisering. Men när diverse polare blir utsatta är det såklart viktigt att stå upp för det fria ordet. Ditt exempel ger jag inte mycket för.
Senast redigerad av 4637 2019-08-13 kl. 12:03.
Citera
2019-08-13, 15:29
Medlem
Ja ja. Detta tjat om PK. Allt kan ju vara PK . Fråga en i den militanta vänstern om vad de anser om V. Eller extremhögern vad de anser om SD. De kommer yla PK högt (extremvänstern kastar väl ur sig borgligt). . Ska grilla sen idag. Ska jag grilla kvalitetskorv . Nej då blir jag hipster PK. Sunkig denniskorv. Nej fan då blir jag svennson. Oj denna ångest.

Är det PK att tycka att demokrati är den bästa styrelseformen?

Osv

Rena rama larvet med andra ord.
Citera
2019-08-13, 16:17
Medlem
Tex på FB är det mest tröttsamt kvinnohat och att hata invandrare som gäller. Det är PK på FB.

Heja Södertörns högskolas feministkurser. Ha ha.
Citera
2019-08-13, 16:54
Medlem
Citat:
Tex på FB är det mest tröttsamt kvinnohat och att hata invandrare som gäller. Det är PK på FB.

Heja Södertörns högskolas feministkurser. Ha ha.

Vem bryr sig om vad som är "politiskt korrekt" på flashback? Så fattig jämförelse. Vi vet att politiskt korrekta tycker det är kvinnohat att behandla kvinnor som man behandlar män, utan några silkesvantar. Det är tydligen inte jämställdhet. Att inte bete sig som en fittriddare så fort det blir tal om kvotering eller när man skrattar åt folk som tycker att damfotbollspelare "förtjänar" samma lön som herrarna. Det är ju kvinnohat enligt politiskt korrekta.

Vänstermänniskor projicerar när de tror att folk är ute efter ryggdunkningar när de skriver invandringskritiska inlägg eller liknande på flashback, men det är en milsvid skillnad mellan att bete sig "politiskt korrekt" på flashback, kontra ute i verkligheten. Det är som dag och natt och går knappast att likställa.
Citera
2019-08-14, 21:27
Medlem
Då tackar jag för ett typiskt FB PK svar.

V.S.B
Citera
2019-08-15, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4637
Vem bryr sig om vad som är "politiskt korrekt" på flashback? Så fattig jämförelse. Vi vet att politiskt korrekta tycker det är kvinnohat att behandla kvinnor som man behandlar män, utan några silkesvantar. Det är tydligen inte jämställdhet. Att inte bete sig som en fittriddare så fort det blir tal om kvotering eller när man skrattar åt folk som tycker att damfotbollspelare "förtjänar" samma lön som herrarna. Det är ju kvinnohat enligt politiskt korrekta.

Vänstermänniskor projicerar när de tror att folk är ute efter ryggdunkningar när de skriver invandringskritiska inlägg eller liknande på flashback, men det är en milsvid skillnad mellan att bete sig "politiskt korrekt" på flashback, kontra ute i verkligheten. Det är som dag och natt och går knappast att likställa.

Kalle har ett perspektiv som många andra saknar, nämligen det nutidshistoriska. Han är otroligt påläst om vad som hänt i Sveriges offentlighet sedan kriget, ungefär.

Jag tror inte hans ställningstagande har med kompisskap (Är dom ens kompisar? Vad grundar du det på?) eller PK att göra. Det är helt enkelt så att han känner igen en moralpanik när han ser den. Skiten som vevades ut på Instagram var av exakt samma skrot och korn som skrevs i Hem&Skolas tidning på 80-talet, och Kalle som den nörd han är har så klart Hem&Skolas gamla tidningar i sitt arkiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in