2015-09-13, 16:52
Medlem
jonagss avatar
jag har varit väldigt intresserad av vapen de senaste 2 åren och jag har först nu funderat på att skriva in mig på en skytteklubb. jag har aspergers men är dock högpresterande, jag har inga problem med att kontrollera min ilska, och jag är inte impulsiv. jag bara undrar om man får ha vapenlicens och ett eget vapen trotts min diagnos. (hade tänkt målskytte med pistoler och kanske till och med gevär)
Citera
2015-09-13, 17:03
Medlem
Skatteskolks avatar
(FB) en viktig fråga om vapeninnehav
Citera
2015-09-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonags
jag har varit väldigt intresserad av vapen de senaste 2 åren och jag har först nu funderat på att skriva in mig på en skytteklubb. jag har aspergers men är dock högpresterande, jag har inga problem med att kontrollera min ilska, och jag är inte impulsiv. jag bara undrar om man får ha vapenlicens och ett eget vapen trotts min diagnos. (hade tänkt målskytte med pistoler och kanske till och med gevär)

Troligtvis inte. För stor risk att du flippar och får för dig att mörda. (Förmodligen) Ingen konkret fakta på det dock.
Citera
2015-09-13, 20:55
Medlem
ekerilars avatar
Jag känner ett flertal personer diagnosticerade med Aspbergers syndrom som innehar såväl jaktvapen som målskyttelicenser. Jag skulle nästan vilja påstå att aspbergers syndrom mer eller mindre är en förutsättning för att kunna bedriva vissa former av skytte på elitnivå. Vem annars pallar att stå timme ut och timme in och torrträna enbart i syfte att nöta in den perfekta avfyrningen.

Sedan Peter Mangs härjningar är det dock lite svårare. Om din läkare anser att du är olämplig som vapeninnehavare kommer han att meddela polisen detta och då får du ingen vapenlicens.

Bedriver du gevärsskytte skall du vara aktiv medlem i sex månader, sedan skriver tävlingssekreteraren eller liknande funktionär ut ett intyg som du bifogar licensansökan. Ett tips kan vara att det är lite onödigt att diskutera ditt skytteintresse med läkaren.

För att få licens på pistol måste du dessutom skjuta ett visst antal guldserier inom en viss tidsperiod.
Senast redigerad av ekerilar 2015-09-13 kl. 21:08.
Citera
2015-09-14, 09:40
Medlem
Jag hoppas att du aldrig får röra ett vapen.
Citera
2015-09-14, 10:11
Medlem
Motor_666s avatar
Hur tycker du själv att det lirar med din trådstart ang depression och självmord?
Där skriver du ju till och med om att skaffa vapen för att avsluta ditt liv!

(FB) nere som vanligt
Citera
2015-09-14, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motor_666
Hur tycker du själv att det lirar med din trådstart ang depression och självmord?
Där skriver du ju till och med om att skaffa vapen för att avsluta ditt liv!

(FB) nere som vanligt

haha vilken idiot...
Citera
2015-09-14, 12:37
Medlem
Jag är (och va även diagnostiserad då) psykopat med ADHD och jag fick vapenlicens, (för jakt) så har svårt att tänka mig att Aspergers i sig skulle vara ett hinder, men du kan behöva ett läkarutlåtande att du inte är olämplig, det behövde jag.
Citera
2015-09-17, 00:07
Medlem
Aspergers har ingenting med ilska och impulsivitet att göra, du tänker nog på ADHD, vet du ens vem du ska vara?
Och nej vapenlicens är inga som helst problem, bankrånare och än värre kan få vapenlicens utan problem.
Citera
2015-09-18, 09:36
Avslutad
Min psykiater sa att jag skulle lämna in mina luftvapen till polisen. Gjorde så, o jag har bl.a. Aspergers.
Citera
2015-12-12, 06:58
Medlem
neuron-drones avatar
Funderade på att ta jägarexamen (finns som kvällskurs) men det känns ju meningslöst om man inte ens får ha vapen sedan. Hade inte ens tänkt tanken att jag kanske inte får. Ingen har någonsin hindrat mig att skjuta luftgevär men det kanske är en annan sak. Vi har tillochmed varit med en kommunal "aspergerklubb" och skjutit med luftgevär.

Vad tror de att man ska göra om man får licens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in