• 1
  • 2
2015-09-13, 09:28
Medlem
Hej kära vänner

Jag fick lite bekymmer med min elcykel som är ett år gammal, den är 48v & 250w.
Batteriet laddas normalt, det tar normal tid att ladda, och visar full laddning. Jag kollade genom alla sladdar, alla kontakter ser bra ut. Elmotor rullar pulsvisst tills hela elsystemet stängs, då måste man stänga av och sätta på batteriknappen för att den ska fungera igen, och samma sak om gång på gång.
Jag ställde elcykeln upp och ner, och trampade m.h.a handen då funkade allt perfekt, men så fort jag kör den stänger av sig inom 20 sekunder.

Kan ni snälla förklara vad som händer och komma med eventuella lösningar.
Tack
Citera
2015-09-13, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazen123
Hej kära vänner

Jag fick lite bekymmer med min elcykel som är ett år gammal, den är 48v & 250w.
Batteriet laddas normalt, det tar normal tid att ladda, och visar full laddning. Jag kollade genom alla sladdar, alla kontakter ser bra ut. Elmotor rullar pulsvisst tills hela elsystemet stängs, då måste man stänga av och sätta på batteriknappen för att den ska fungera igen, och samma sak om gång på gång.
Jag ställde elcykeln upp och ner, och trampade m.h.a handen då funkade allt perfekt, men så fort jag kör den stänger av sig inom 20 sekunder.

Kan ni snälla förklara vad som händer och komma med eventuella lösningar.
Tack

Det har inte kommit in fukt vid batteriet?
Citera
2015-09-13, 10:07
Medlem
Dr.Krankentots avatar
En del elcyklar har batteriet stående under sadlen. Som gjort att det kommer in fukt som letar sig neråt till kontakterna. Ur med batteriet och torka, kör lite med värmefläkt och använd kontaktspray, ungefär som till bilar och annan elektronik. Kan vara det som är felet.
Citera
2015-09-13, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
En del elcyklar har batteriet stående under sadlen. Som gjort att det kommer in fukt som letar sig neråt till kontakterna. Ur med batteriet och torka, kör lite med värmefläkt och använd kontaktspray, ungefär som till bilar och annan elektronik. Kan vara det som är felet.

Jag tror inte det, batteriet sitter bak, jag öppnade batteripacket, ingen fukt. Efter batteriet visar 54.4 V efter laddningen, men det som händer en kraftig dragning av ampere och därför BMS som sitter i batteriboxen stänger av batteriet.
Citera
2015-09-13, 10:28
Medlem
Citat:
Jag tror inte det, batteriet sitter bak, jag öppnade batteripacket, ingen fukt. Efter batteriet visar 54.4 V efter laddningen, men det som händer en kraftig dragning av ampere och därför BMS som sitter i batteriboxen stänger av batteriet.

hmmmm... hur gammal är cykeln?
Citera
2015-09-13, 10:33
Medlem
Hej igen

Min elcykel ser ut som i linken http://www.xtrading.se/elcyklar/elcykel-36v-10ah.html.
Citera
2015-09-13, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
hmmmm... hur gammal är cykeln?

Cykeln är 13 månader gammal.
Citera
2015-09-13, 10:36
Medlem
Jag själv misstänker två saker, batteriet eller elmotor.
Citera
2015-09-13, 12:42
Medlem
Jag vet inte hur kan man testar batteriet/ elmotor.
Batteriet visar 54.4 v efter fullladning, elmotorn låter normalt.
Citera
2015-09-13, 12:52
Medlem
Reklamera. Använd garantin i första hand , annars reklamationsrätten. Pilla inte själv i det mer än att titta rent ytligt. Börjar du skruva i det kan rätten att hävda fel försvinna.
Citera
2015-09-13, 13:26
Medlem
Jag tror att garanti är bara ett år på batteriet.
Citera
2015-09-13, 13:32
Medlem
Citat:
Jag tror att garanti är bara ett år på batteriet.
Du tror? Vad har du att förlora på att reklamera? Även om garantin inte gäller så finns reklamationsrätten. Dessutom finns det något som kallas för goodwill. Handlaren vill att kunderna ska vara nöjda och ger service över lagstadgad nivå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in