2015-09-12, 18:49
Medlem
annanmedlems avatar
Det är ju lätt att låta religiös ..

.. om det ändå fanns några som helst bevis på ett utplånande av de europeiska folken och en överstatlig organisation som står över folket och deras eventuella uppror.

https://www.youtube.com/watch?v=3kOHF4YS5r8

Svenska folket saknar ledare i folkets tjänst.

.. https://www.youtube.com/watch?v=kw4bGBDKrPs
Senast redigerad av annanmedlem 2015-09-12 kl. 19:00.
Citera
2015-09-12, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilleman2000
Varför tycker du (och många andra) att börsen är övervärderad?

Själv tycker jag jag den till viss del är undervärderad, många stora kvalitetsbolag handlas till 5-9% årlig direktavkastning vilket jag tycker är mer än rimligt. Visst finns det enskilda bolag som är högt värderade och där fallhöjden är stor/utdelningen förhållandevis liten, men så är det i alla tider.

Det syftar mest på den amerikanska börserna eftersom det är där effekten av Shemitah syns mest politiskt och ekonomiskt. I dagens globaliserade värld sprids effekterna mycket mer av en enorm crash i USA. Nedan är en kort film om hur USA's pengar trycksår bluff fungerar och hur illa ställt det är.

https://youtube.com/watch?v=aZJyXbSnde4

Dagens två ekonomiska och geopolitiska x22report:

https://youtube.com/watch?v=-1hh3e0u3qk

https://youtube.com/watch?v=cIqE4WM3G5w
Citera
2015-09-12, 19:00
Medlem
El Capitanos avatar
Det här cykliska tramset är ganska fånigt. Det hela är ju gammalt som gatan med Kondratieffs idéer. Naturligtvis går ekonomin i cykler, uppåt och nedåt, men att man skulle förutspå ett så komplext fenomen som påverkas av så många variabler bara genom att titta på klockan känns ju bara otroligt fånigt.
Citera
2015-09-12, 19:20
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det här cykliska tramset är ganska fånigt. Det hela är ju gammalt som gatan med Kondratieffs idéer. Naturligtvis går ekonomin i cykler, uppåt och nedåt, men att man skulle förutspå ett så komplext fenomen som påverkas av så många variabler bara genom att titta på klockan känns ju bara otroligt fånigt.

Läs det här tramset http://www.contrahour.com/contrahour..._armstron.html läs stycket under "The Future", det passar dig, men glöm inte bort att läsa hela nu när du nämnt Kondratieff.
Citera
2015-09-12, 19:41
Bannlyst
Tror detta kan stämma, det är något på gång och denna smäll kommer bli ordentlig
Man delar ju ut guld och pengar gratis.
Citera
2015-09-12, 20:06
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Tror detta kan stämma, det är något på gång och denna smäll kommer bli ordentlig
Man delar ju ut guld och pengar gratis.
Gratis guld?
Var?
Pengar ifrån Sverige, Norge och Tyskland?
Och från centralbanker till andra banker såklart. "Den evige juden måste få sitt!" ;D
Citera
2015-09-12, 20:36
Medlem
fluffypuffys avatar
Mest synd blir det om fånen som tagit bolån på miljoner de senaste åren.
Över en natt kommer bostadsbubblan spricka. "3-miljonersvillorna och lägenheterna" når sitt mer realistiska värde på 1,5 och vips så har vi hundratusentals svenskar som sitter med skägget i brevlådan och pyntar ett luftlån på 1,5 miljon till 10-15% ränta medan de bor intryckta med släkten.
Fördelen är såklart att vi plötsligt har massa nya bostäder till invällingarna, och bankerna kan casha in nya lån på redan sålda bostäder igen.
Win-win helt enkelt. Om man inte räknar med Roland Andersson alltså.

Sälj hushelvetet innan veckan är över för bövelen!
Senast redigerad av fluffypuffy 2015-09-12 kl. 20:46.
Citera
2015-09-12, 21:07
Medlem
Det här är naturligtvis trams. Det enda som möjligen händer är att folk som är rädda säljer, och om tillräckligt många är rädda och säljer så kommer det märkas. Att börsen på något sätt skulle köra en självrens som går att datumsätta långt innan är löjl och ingenting.

Personligen ser jag fram emot en mer realistisk bostadsmarknad, men det är mest för att jag tänker köpa något och lämna hyresträsket. Det är, såklart, en annan tråd.
Citera
2015-09-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Vågar inte säga om det sker just den 15 september men enligt 7-års cykeln är det ju dags snart.

2008 - Lehman Brothers
2001 - Dotcom, 911
1994 - Bond market
1987 - Black monday

...

1997 då? Fast Asien kanske inte räknas..

Sedan började ju subprimekrisen 2007.
Senast redigerad av Bleach 2015-09-12 kl. 21:15.
Citera
2015-09-12, 21:17
Medlem
Kanske var det ett lätt okritiskt reportage, vad vet jag, men jag tyckte att det var spännande med nationsskulder och kapitalrörelser. Noterar att ingen hade koll på schweizerfrancen som rusade upp 30 % på en dag i januari. Experterna förklarar allt i efterhand, hjälpligt och knappt det men ingen hade koll. Detta kommer att kosta jobb i Schweiz. Efterfrågan på schweizerfranc blev för stor. Massiva kapitalmängder rörde sig från t ex Ryssland mot Schweiz, en trygg valuta för förmögenheter om oroligheter stundar. Även valutakriget spelade roll. Jag ska undersöka om Armstrongs modell flaggade för schweizerfrancens rush. I så fall ska jag ta honom på större allvar.

Om vi sparare snart måste betala ränta för att få ha våra pengar på banken så lär vi väl ta dem någon annanstans där de kan bo gratis och tryggt och kanske förränta sig också. Inte undra på att aktier blir högt värderade. Och visst kan börsen falla pga det, självklart, men vilken tillgång skulle inte bli mer attraktiv och till slut övervärderad? Det borde väl inte gälla bara aktier? Armstrong kanske har rätt, men jag själv kan inte se att länders skuldsättning, i sig, har någon korrelation med aktiers övervärdering att göra. Börskrascher har väl skett när världens nationer varit mindre skuldsatta också?
Citera
2015-09-12, 21:20
Medlem
Ni som går o gång på det här,inser ni att ni aldrig kommer kunna skriva nått mer seriöst här, ni kommer inte blir speciellt trovärdiga
Men det är klart skriker man "vargen kommer" tillräckligt många gånger så kommer det att stämma
Citera
2015-09-12, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Namshub
Det hände väl inget märkvärdigt förra gången det var en s.k. Super Shemitah (på 1960-talet)?
Detta var början på masslakten av svensk industri.Sverige hade dock fortfarande en fördel av att vi inte var med i kriget. Teko och skor var industrigrenar som försvann men detta löstes med en ökande offentlig sektor.
1960-talet var början till slutet på svensk industris glansdagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in