2015-09-12, 20:05
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Jäkla nonsens, parkera var ni vill så länge ni inte blockerar någon, orka bry sig om hur en bil står på en parkering.
Citera
2015-09-12, 20:50
Medlem
Snowstompers avatar
När en bil ställt sig över två rutor brukar jag ställa mig så nära jag kan och låta barnet sittandes på den sidan kasta upp dörren. Därefter kastar jag upp mig egen och går gladlynt in i butiken.
Citera
2015-09-12, 21:33
Bannlyst
Ärligt förstår jag inte varför "barn parkeringar" finns. Har tre barn och har inga problem att parkera på en vanlig parkeringsplats. Jag är medveten om att barnparkeringarna är delvis större, men spelar för mig ingen större roll. Man får väl ha koll på ungarna så de inte smäller upp dörren på en annans bil.
Citera
2015-09-12, 21:50
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Ärligt förstår jag inte varför "barn parkeringar" finns. Har tre barn och har inga problem att parkera på en vanlig parkeringsplats. Jag är medveten om att barnparkeringarna är delvis större, men spelar för mig ingen större roll. Man får väl ha koll på ungarna så de inte smäller upp dörren på en annans bil.

Jovisst kan man ha koll på ungarna, men ibland smäller dom ändå upp dörren precis när man har stannat bilen, innan man ens hinner säga "stopp."

Och det kan vara fint att ha plats att kunna öppna dörrarna helt och ha lite svängrum när man ha barn som ska in i en barnstol, man behöver plats att kunna stå utanför bilen då, med dörren helt öppen för att kunna lirka in ungen utan att valla den mellan dörrstolparna. Så familjeparkeringarna är ett bra initiativ från butikernas sida, men det är klart att tuffa Berra i sin jättecoola Volvo 850 eller Direktörs-Peter i sin SUV måste parkera på de platserna när dom ska in och köpa snus eller chips.
Citera
2015-09-12, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Jovisst kan man ha koll på ungarna, men ibland smäller dom ändå upp dörren precis när man har stannat bilen, innan man ens hinner säga "stopp."

Och det kan vara fint att ha plats att kunna öppna dörrarna helt och ha lite svängrum när man ha barn som ska in i en barnstol, man behöver plats att kunna stå utanför bilen då, med dörren helt öppen för att kunna lirka in ungen utan att valla den mellan dörrstolparna. Så familjeparkeringarna är ett bra initiativ från butikernas sida, men det är klart att tuffa Berra i sin jättecoola Volvo 850 eller Direktörs-Peter i sin SUV måste parkera på de platserna när dom ska in och köpa snus eller chips.

"Men ibland smäller de ändå upp dörren precis när de stannat" Har aldrig hänt mig men kan förstå om det förekommer i riktiga småbarnsfamiljer. Tar tillbaka mitt inlägg där.

Och om det är någon jävla idiot som parkerar på en barnparkering fast inte har barn -> böter.
Citera
2015-09-12, 22:15
Moderator
Rassas avatar
Citat:
"Men ibland smäller de ändå upp dörren precis när de stannat" Har aldrig hänt mig men kan förstå om det förekommer i riktiga småbarnsfamiljer. Tar tillbaka mitt inlägg där.

Och om det är någon jävla idiot som parkerar på en barnparkering fast inte har barn -> böter.

Håller väl med om att det borde vara nåt slags straff (böter) om man parkerar på en sådan plats, ungefär som att parkera på en handikapplats utan tillstånd. Men det är nästan omöjligt för en butik att ha resurser till att jaga sådana felparkerare, och om folk bara var lite mer omtänksamma och hänsynstagade så skulle det inte behövas.

Jag blir sorgsen på riktigt när jag ser det nonchalanta beteendet i samhället. Sno till dig en parkeringsruta som du egentligen inte borde ställa dig på, slänga ditt skräp på marken trots att det finns en papperskorg tio meter bort, mm, mm. Det beteendet stör mig.

Visst mår man bra när man visar hänsyn i vardagen och får en vänlig vinkning tillbaka? Sammarbeta och bjud till, så mår man bättre som människa.
Citera
2015-09-12, 22:18
Medlem
Superlemons avatar
tycker det är skit samma om man står på flerfamilj parkeringen, det är oftast inte som att det går nöd på dom och "vanliga" parkeringar som ligger max 10 meter längre bort, ställer mig där det finns en ledig plats ,tänker fan inte cirkulera 2 varv till bara för att det är fullt på alla andra parkeringarna. (räknar inte med handikapps då jag aldrig ställer mig där av självklar anledning)
Citera
2015-09-13, 17:05
Medlem
Eeries avatar
Citat:

Är du frisk eller, hur ska man kunna säkerställa om personen i fråga har barn? Stå där i tre timmar och vänta på att ägaren återkommer för att se om de har ett barn i handen?

Tänk om någon kommer tillbaka utan barn och man då trycker upp en bot i ansiktet på personen som säger att mina barn åkte buss hem med den andra föräldern för de gillar att åka buss. Eller de gick en sväng till en kompis/släkting efter att vi handlat.

Ni förbudsivrare är som vanligt helt slut på de allra flesta sätt man kan tänka sig.

Citat:
Håller väl med om att det borde vara nåt slags straff (böter) om man parkerar på en sådan plats, ungefär som att parkera på en handikapplats utan tillstånd.

Detsamma som ovan gäller även dig.
Senast redigerad av Eerie 2015-09-13 kl. 17:29.
Citera
2015-09-13, 19:56
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Detsamma som ovan gäller även dig.

Jaha. Som jag skrev är det butikerna som själva har fixat platserna och det är upp till dom att i så fall ha någon slags övervakning och eventuella böter för en överträdelse. Vilket dom såklart inte har resurser till. Du behöver inte tolka det på det tramsiga och överdrivna sättet.

Det finns många lägen i vardagen där folk förväntas lösa situationer själva genom hänsyn och samarbete och inte genom att kasta fram någon paragraf från en lagbok. Detta är en sådan grej, har du barn i bilen, bilbarnstol och behöver lite mer svängrum för att hantera detta, välj en sådan parkeringsruta. Om du inte har behovet, välj en vanlig parkeringsruta och lämna de rutor som är avsedda för familjeparkering till dem som behöver dem.
Citera
2015-09-13, 20:22
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jaha. Som jag skrev är det butikerna som själva har fixat platserna och det är upp till dom att i så fall ha någon slags övervakning och eventuella böter för en överträdelse. Vilket dom såklart inte har resurser till. Du behöver inte tolka det på det tramsiga och överdrivna sättet.

Det finns många lägen i vardagen där folk förväntas lösa situationer själva genom hänsyn och samarbete och inte genom att kasta fram någon paragraf från en lagbok. Detta är en sådan grej, har du barn i bilen, bilbarnstol och behöver lite mer svängrum för att hantera detta, välj en sådan parkeringsruta. Om du inte har behovet, välj en vanlig parkeringsruta och lämna de rutor som är avsedda för familjeparkering till dem som behöver dem.
Jag brukar ta en parkering lite längre från dörren. Jag behöver inte leta pplats och det tar femton sekunder extra promenad dessutom slipper jagtrettiosekunders letande efter den optimala parkeringsplatsen
Citera
2015-09-13, 23:50
Medlem
shitmagnets avatar
"Familjeparkering"?! Blev tvungen att "googla" fenomenet Bor i Sthlms Län och i den här staden finns då inget sådant, kanske i huvudstaden, någonstans.
Däremot finns det gott om muppar som ställer bilen framför ingången till varuhusen och bara sitter där och väntar på något/någon.

Jag vet inte, TS, det låter nästan som att du skulle tycka det vore kul att få tänderna inslagna av någon som lackar på dig över nämnda scenario. Beteer man sig i syfte att provocera så förtjänar man inget annat, faktiskt.
Citera
2015-09-14, 13:18
Medlem
Kahlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitmagnet
"Familjeparkering"?! Blev tvungen att "googla" fenomenet Bor i Sthlms Län och i den här staden finns då inget sådant, kanske i huvudstaden, någonstans.

Joho då, det gör det visst. Besök närmaste Ikea eller Ica Maxi så får du se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in