2015-09-11, 21:25
Medlem
Livsmedelsverket rekommenderar att vi vuxna ska äta minst 500 gram frukt och grönsaker om dagen? Men jag är verkligen nyfiken på vilka som faktiskt gör det. Själv äter jag väldigt sällan ris, potatis eller pasta typ så jag äter väl sådär 700 gram grönt och baljväxter om dagen men då är ju mina måltider mest grönsaker och bönor typ. Men som jag tidigare åt och som så många andra äter så är grönsakerna inte huvudrätten utan något några blad på tallriken.

Så hur många kan ärligt säga att ni äter utifrån det dagliga rekommenderade intaget?

Och ni som äter det, är det omedvetet då att ni nu råkar gilla just frukt och grönt eller är det att ni verkligen går in för att äta sunt? Och vilken typ av grönsaker/frukter väljer ni? Är det medvetet varierat för att få i så mycket näringsämnen som det bara går eller blir det mest några skivor med gurka och ett päron?

Och ni som inte äter så pass mycket, är det ett aktivt beslut eller är det mer att ni mest slarvar? Eller skulle ni önska att ni åt mer grönsaker eller frukt?
Senast redigerad av bittertokfitta 2015-09-11 kl. 21:39.
Citera
2015-09-11, 21:29
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bittertokfitta
Livsmedelsverket rekommenderar att vi vuxna ska äta minst 500 gram frukt och grönsaker om dagen? Men jag är verkligen nyfiken på vilka som faktiskt gör det. Själv äter jag väldigt sällan ris, potatis eller pasta typ så jag äter väl sådär 700 gram grönt och baljväxter om dagen men då är ju mina måltider mest grönsaker och bönor typ. Men som jag tidigare åt och som så många andra äter så är grönsakerna inte huvudrätten utan något några blad på tallriken.

Så hur många kan ärligt säga att ni äter utifrån det dagliga rekommenderade intaget?
Jag kan säga att jag gör def. inte det. Tyvärr kanske jag skall säga.
Citera
2015-09-11, 21:30
Medlem
Inte i närheten av 500 g. Får dock i mig RDI av samtliga vitaminer, mineraler och antioxidanter på annat håll.
Citera
2015-09-11, 21:30
Medlem
Temporarias avatar
Med den frågan så riskerar ju tråden att innehålla svar som: Ja och nej. Utveckla gärna frågan.

Jag kan ärligt säga att jag inte äter efter de rekommenderade intagen, och det finns en ganska enkel anledning till detta. Först och främst så väger jag inte min mat, och sen så visste jag inte om livsmedelsverkets rekommendation. Ska tänka på det vid nästa måltid.
Senast redigerad av Temporaria 2015-09-11 kl. 21:31. Anledning: Missade ett par ord
Citera
2015-09-11, 21:36
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Jag tillagar minst 3 kg gröna grönsaker i veckan, just nu är det mycket spenat som gäller så blir närmare 5 kg den kommande veckan. Äter även 1/3 ananas, twå kiwi eller en grapefrukt varje dag.

Spenaten kokar jag tillsammans med min bulgur, så är verkligen inget extra jobb överhuvudtaget, inte ens mer att diska. Om det är broccoli eller vad det nu kan vara så brukar jag ångkoka det. När jag köper frysta grönsaker så händer det tillochmed att jag lägger ner det i matlådorna direkt ifrån påsen. Och frukten har jag i min kvällskvarg

Edit, i somras när min hunger var som värst åt jag uppemot 2 kg grönsaker per dag. Kalorisnål bukfyllnad
Citera
2015-09-11, 21:42
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Alla vegetarianer gör det t.ex.
Citera
2015-09-11, 21:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Alla vegetarianer gör det t.ex.

Precis!
Men det betyder inte att man äter bra för det. Man måste se till att välja "rätt" produkter också...
Citera
2015-09-11, 21:51
Bannlyst
Seriöst orka att detta ska bli den nya trenden....
Ska man döma sig själv för att man inte äter 0.5kg frukost/morgon...?
Citera
2015-09-11, 22:10
Medlem
Jag har ätit 1.5-2kg grönsaker per dag i typ 5 år.

Mår inte direkt bra psykiskt. Dålig hy, sover värdelöst. Får ofta sendrag och kramper.

Har bra koll på mina mikronutrienter; ligger endast onormalt högt på magnesium.
Fibrer också såklart. Fast känns som min kropp (mage*) vant sig vid högt fiberintag. Sällan diarré, är väl lite mer gasig än svensson's men det är mest timmarna efter måltider och äter bara på kvällarna ändå.

Frukt är jag rätt dålig på. Blir väl ett knippe bananer i veckan. Ananas på burk rätt ofta.
Citera
2015-09-12, 00:20
Medlem
Dissociatives avatar
Äter nog inte ens 500g frukt och grönt på ett år..
Citera
2015-09-12, 00:40
Medlem
Ultraviolences avatar
Jo, jag följer i stort livsmedelsverkets rekommendationer om mängden grönsaker och rött kött. 500 gram grönsaker är enkelt: en banan, några mandariner och frysta grönsaker varvat med en konserv hela tomater. De frysta grönsakerna tinar jag, kokar man dem förstör man lätt vitamininnehållet. Jag antar att det sistnämnda ligger till grund för en så pass hög rekommendation.
Citera
2015-09-12, 00:58
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Seriöst orka att detta ska bli den nya trenden....
Ska man döma sig själv för att man inte äter 0.5kg frukost/morgon...?

Det är inte en trend, utan livsmedelsverkets rekommendation för normalhälsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Jag har ätit 1.5-2kg grönsaker per dag i typ 5 år.

Mår inte direkt bra psykiskt. Dålig hy, sover värdelöst. Får ofta sendrag och kramper.

Har bra koll på mina mikronutrienter; ligger endast onormalt högt på magnesium.
Fibrer också såklart. Fast känns som min kropp (mage*) vant sig vid högt fiberintag. Sällan diarré, är väl lite mer gasig än svensson's men det är mest timmarna efter måltider och äter bara på kvällarna ändå.

Frukt är jag rätt dålig på. Blir väl ett knippe bananer i veckan. Ananas på burk rätt ofta.

Du kopplar din grönsakskonsumption med psykisk ohälsa, dålig hy och försämrad sömn?

Låter lite hastat. Frukt och grönsaker visar snarare det motsatta på stora populationstudier.

Givetvis kan man inte hålla koll på ens mikronutrienter utan att ta blodprov och se vad man saknar eller har för mycket av. I ditt fall kanske vitamin B12.

Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Äter nog inte ens 500g frukt och grönt på ett år..

...Grattis? Det är inte coolt att leva osunt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in