Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-09-11, 10:11
Medlem
För kunde man byta värmelement enkelt

Idag kostar väl elementet ofta runt 2-3,000 kr och bytet
kan var extremt svårt o krångligt

Ofta måste hela instrumentbrädan demonteras, rattstången sänkas
mittkonsollen demonteras o ibland är det lämpligt att ta bort passagerarstolen

O på bilar med air cond är det oftast ännu bökigare + att ac-n måste fyllas
eftersom man måste ta bort/lossa köldpaketet.

Med hänsyn till att bilarna blivit allt trängre i motorrummet gäller sannolikt
detsamma även när det gäller indredningen där värme-o köldpaket finns.

Har vi några exempel

Fick trådinspiration i KVD-tråden där en köpt bil av kvarndammen do där
värmelementet pajat efter ett par mån
Citera
2015-09-11, 10:17
Medlem
Baalzamons avatar
Kunde man verkligen byta värmeelement enkelt förr? Det beror kanske på vad du menar men volvo 240, som är en gammal bil som många tycker är enkel att skruva med, var det ett helvete att byta värmepaket på. Fast på de gamla bubblorna var det ju enkelt
Citera
2015-09-11, 10:45
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
För kunde man byta värmelement enkelt

När var "förr"?
70-talet kanske då det inte satt så mycket bjäfs mellan nedre kanten på instrumentbrädan och golvet.
Jag har bytt på ett par bilar från 80-talet och det har varit ett mindre helvete. Man har i princip byggt bilen runt värmepaketet så att komma åt det kräver att man river halva instrumenteringen. Det kan finnas tillverkare som har gjort någon smart lösning där man kommer åt paketet lite enklare men tumregeln är att det är mycket tidsödande...och det är det som kostar.
Citera
2015-09-11, 11:47
Medlem
Det har funnits bilar med en "bortskruvningsbar" låda i motorrummet på torpedväggen
som har varit lätt, mycket lätt, relativt lätt att ta bort på vissa bilar.

Camaro/Firebird 1970-1981 har värmeelementet innanför en av framskärmarna
hur lätt eller hur svårt att byta detta vet jag inte - däremot vet jag att folk
har kliat sig i huvudet för att hitta det.

Generellt kan man säga att bilar med A/C är mer komplicerade o svåra
att byta värmelement på - de flesta kräver omfyllning av ac:n vid värme-
elementbyte.

Sen har jag ingen uppfattning om det går att säga att bilar från vissa länder
är svårare än andra
Citera
2015-09-11, 12:40
Moderator
Det är ju helt modellrelaterat. Vissa är enkla och billiga, som exv. Citroën XM där ett element original går på runt 700:- och det tar kanske 20 minuter att byta, men däremot en Golf 2 är ett smärre helvete. Av nån anledning verkar inte biltillverkarna direkt prioritera den delen.
Citera
2015-09-12, 08:47
Medlem
morkfromorks avatar
Värmepaketet satt ofta i motorrumet på äldre bilar, sedan flyttade den in under instrumentbrädan och det är ett helvete i stort sett på varenda bil av just den orsaken.
Citera
2015-09-12, 08:52
Medlem
sucuks avatar
Värmepaketen brukar väl även hålla ganska länge, jag har aldrig bytt ett sådant och då har jag under de dryga 25 år jag haft bil och körkort ägt allt från 15 år gamla till helt nya bilar.

Det förvånar faktiskt inte att det är lite bökigt att byta, då är det värre att det är svårt att byta H7 lampor i moderna bilar, varför man frångick H4 är en total gåta.
Citera
2015-09-12, 16:28
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Värmepaketen brukar väl även hålla ganska länge, jag har aldrig bytt ett sådant och då har jag under de dryga 25 år jag haft bil och körkort ägt allt från 15 år gamla till helt nya bilar.

Det förvånar faktiskt inte att det är lite bökigt att byta, då är det värre att det är svårt att byta H7 lampor i moderna bilar, varför man frångick H4 är en total gåta.

Det beror helt på hur ofta kylarvätskan är bytt.
Citera
2015-09-12, 16:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Det beror helt på hur ofta kylarvätskan är bytt.

Intervallet framgår väl av serviceschemat? Skiter man i service så får man skylla sig själv och byta sådana saker utan knot.
Citera
2015-09-12, 17:34
Medlem
Citat:

Haha vad skulle va svårare med h7?
Citera
2015-09-12, 19:06
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Intervallet framgår väl av serviceschemat? Skiter man i service så får man skylla sig själv och byta sådana saker utan knot.

Det är inte säkert.
Kylvätska och bromsvätska är saker som lätt försvinner efter 3-5 år och man glömmer bort den.
Sen får man igen det i efterhand. Bromsok som måste bytas för kolven rostat, kylvätskan börjar fräta och ta hårt på alla detaljer i kylsystemet inkl. motor.

Saab 9000 är det lätt att byta värmepaket. Lite trångt mot motorn.
Men när man gjort det nån gång eller två så går det på 1,5H o byta värmepaket och kupéfläkt.
Citera
2015-09-12, 20:02
Medlem
Citat:

Idag har de flesta bilar två reflektorer. Har bilen en reflektor så sitter det en H4. Håller med dig att timmarna på H7 är få. Själv byter jag alltid parvis. Att byta lampor skiljer sig väsentligt från modell till modell. T.e.x är en Volvo lättare idag än tidigare modeller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in