2015-10-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
Mannen är alltså postmodernist, dvs vetenskaps- och sanningsfientlig. Han är därmed sannolikt feminazist och en av dessa självhatande vita män, som tjänar ihop till brödfödan genom sitt självhatande, och får sin lön av skattepengar inbetalade av vita svenska medelålders män, som Stefan Jonsson själv tillhör och hatar. Han har noll förmåga till rationellt tänkande, en pk-floskelspottande köttmaskin, av radioprogrammet att döma.
Det pratas ofta om journalisternas galenskaper, men att marxister och pseudomarxister lyckades infiltrera så många västerländska universitet är en lika stor tragedi. Jag undrar om det delvis är ett resultat av Sovjets försök att destabilisera motståndarsidan under kalla kriget.
Citera
2015-10-14, 15:00
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Stefan Jonsson verkar vara professor i ras-studier... förlåt "etnicitet", vid Linköpings universitet av vad jag kan förstå då jag googlat honom. Vad är det för dravelprofessur???? Vilken jävla clown!

Mannen är alltså postmodernist, dvs vetenskaps- och sanningsfientlig. Han är därmed sannolikt feminazist och en av dessa självhatande vita män, som tjänar ihop till brödfödan genom sitt självhatande, och får sin lön av skattepengar inbetalade av vita svenska medelålders män, som Stefan Jonsson själv tillhör och hatar. Han har noll förmåga till rationellt tänkande, en pk-floskelspottande köttmaskin, av radioprogrammet att döma.

Professorn i historia däremot, Lars Trädgårdh, var ju ett under av stringens, förnuft och logiskt tänkande. Mer sådant i radio tack!

Tino skötte sig helt okey som vanligt, men jag får intrycket av att han kokar under ytan av att behöva diskutera med dårar som denne Stefan Jonsson, från rasinstitutet för rasstudier.

Tack. Hade på känn att han inte var någon riktig professor utan mer åt Arnstad-pseudovetenskapligt trams.
Citera
2015-10-14, 17:17
Medlem
Kwatos avatar
Tino är smart och har nästan alltid något annat perspektiv i rockärmen som ingen annan talar om så mycket. Men jag tycker att han ofta missar det mänskliga från svenskt perspektiv sett.

Det är till exempel märkligt att en man med så detaljerade informationer och insikter inte klart påpekar att förd politik går ut över svenskarna själva på ett förödande sätt som vi snart ska se mycket av eftersom ingen av Sveriges ledare vågar erkänna sina fel och rätta sig. När det verkligen blir kris, och det blir det troligtvis inom kort, då kommer svenskar att vräkas från sina bostäder för att flyktingar ska bo där med hjälp av statsbidrag för etablering. En politik som hela tiden sätter flyktingar först kan mycket väl bli dödsstöten för den inhemska befolkningen, särskilt när landet är i kris.
Citera
2015-10-14, 17:48
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Tack. Hade på känn att han inte var någon riktig professor utan mer åt Arnstad-pseudovetenskapligt trams.
Ja, också försöker han sätta en välrenommerad nationalekonom på plats i ämnet ekonomi genom att använda känslor och floskler. Lite komiskt när man tänker efter.
Citera
2015-10-14, 18:30
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Citat:
Professorn i historia däremot, Lars Trädgårdh, var ju ett under av stringens, förnuft och logiskt tänkande. Mer sådant i radio tack!

Älskade hans liknelse mellan försäkringsbolag och nationalstaten/välfärdsstaten. Det förenklar för mig och många hur man ska resonera kring sin roll och plats i samhället. Man ska kräva och prestera sin del men inte låta sig lockas eller förledas att betala allt för höga försäkringspremier.

Det som händer nu är att landet styrs av "idé-snackare" som inte förstår konsekvenserna av att inte ta hänsyn till de som betalar premierna varje månad. Jag får sekt-vibbar av dagens Sverige därför att de som "styr" verkar helt uppe i det blå och ekonomin i samhället tycks de uppleva mer som en maskin som bara levererar och verkställer deras vansinnigt naiva idéer.

Hoppas maskinhelvetet går sönder snart så det blir stopp på sekt-psykosen.
Citera
2015-10-14, 18:47
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Håller helt med dig om Lars. Det innebär troligtvis att han också diskvalificerade sig själv från fortsatt medverkan i SR. Tyvärr!
Citera
2015-10-14, 19:36
Medlem
El Capitanos avatar
Stefan Jonsson är mycket riktigt en clown. Det är ganska allvarligt tycker jag när man tar in en person som ska vara expert som svamlar om mänskliga rättigheter hit och dit och försöker debattera ekonomi när han inte ens är ekonom. Vidare tycks han vara ensam i landet om idén att den här migrationsökningen är temporär, vilket han förstås inte heller kan presentera belägg för annat än "kriget i Syrien kan inte fortsätta i evighet" - som om det skulle finnas någon som helst indikation på ett slut inom överskådlig tid.

Det är ganska bekymmersamt kan jag tycka när PK-stollarnas främsta intellektuella auktoriteter är personer som Stefan Jonsson och Henrik Arnstad. Hans Rosling är ju numera persona non grata i de kretsarna efter att ha uttryckt fel åsikt - vilket är fantastiskt komiskt. Det liknar en sekt mer än vetenskap. Det ska uttryckas en politisk åsikt snarare än att försöka belägga en objektiv sanning, vilket är ungefär så långt från förnuft och vetenskap man kan komma.
Citera
2015-10-15, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
en om vi hade stängt gränserna för länge sedan hade även Sanandaji trampat runt i iranska Kurdistan än idag, tillsammans med sina föräldrar. Han är lite av en onkel Tom, en nyttig idiot för SD. Kanske tänker han att Sverige var ett bra land när han och hans föräldrar fick asyl här men att det räcker nu eftersom hela hans släkt har fått komma hit.

Sanandaji har flera gånger kommenterat migrationsbeslutet i sitt egna liv: han tycker inte att hans egna familj borde fått stanna.

Förutom det har du fel i sak, kurder från Iran anses oftast inte ha asylskäl enligt Migverket och kommer få avslag om de söker idag. Har inget med "stänga gränser" att göra utan om hur asylrätten är utformad.
Citera
2015-10-15, 07:47
Avstängd
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag är inte för fri invandring, men denna artikel belyser ganska väl värdet av Sanandajis forskning. http://ri.search.yahoo.com/_ylt=A7x9...F2u0hARbWHAkI-
Har varit borta ett tag men tack för länken. Märkligt dock att du refererar till en debatt där motargumenten visavi Tino Sanandaji i princip slaktas. Läste du bara första stycket?
Citera
2015-10-15, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Här diskuteras allt ifrån åsiktskorridoren till hur det är att vara invandringskritisk ekonom, till hans syn på politik överlag: https://soundcloud.com/nyhetsbubbla/...tino-sanandaji

Vid 23:00 börjar dom prata om Tinos roll som samhällsdebattör: "När jag slänger upp siffror från SCB så kallar vänstern det för 'Tino-siffror'. Dom ser det inte som objektiv verklighet. Man ljuger om invandringen för att information är makt. Det mesta av makten i vårt samhälle handlar om verklighetsbeskrivning, det är så man vinner val."

Många inom kultureliten vill hävda att det inte ens finns en åsiktskorridor men han krossar det resonemanget grundligt med sitt exempel om Mauricio Rojas vid 37:14.

Runt 45:00 pratar dom om hur övriga partiers ageranden har lett till att SD blivit större, till exempel hur Reinfeldt försökte "straffa" Sveriges väljare genom att samarbeta med Miljöpartiet.

Vid ett annat tillfälle i början säger han: ”Jag gillar inte när ideologier blir som religioner. Man dyrkar abstrakta enkla idéer och säger: 'Det här är vår princip, det spelar ingen roll vad konsekvenserna är, den måste genomföras.' Mänskliga samhället är komplex. Det är sällan du kan ta EN idé som t.ex. 'allas lika värde' och göra den till svaret på alla frågor, då har du utvecklat en ideologi och behöver inte längre tänka. Jag ser dom här tendenserna i ungdomsförbunden. Du kan som 16-åring ha svar på alla livets frågor.”

Han sätter verkligen fingret på lockelsen i politiska klyshor. Precis som med religion får du ett enkelt svar till en egentligen komplex fråga där det finns många nyanser.

Några andra samtalsämnen som tas upp är liberalism och hur vänstern har snott fina ord från högern för att framställa sig som frihetsälskande. Tycker det var en riktigt bra intervju med mycket skarpa perspektiv på Svensk politik.

Riktigt intressant intervju/samtal med Tino. 2 timmar med långa utläggningar där Tino detaljerat förklarar sina tankebanor i olika ämnen.
För de som anklagar Tino att vara SD lakej så avslöjas det att Han är liberal och kallar SD "idioter".

Fängslande 2 timmar!
Citera
2015-10-15, 23:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Det här börjar ju bli riktigt kul!

Tino skulle inte själv fått komma till Sverige om eran invandringspolitik fått verka sedan tidigare!

Men jag skall ändå läsa vad han har att säga imorgon när jag är piggare.
Citera
2015-10-16, 18:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Intressanta argument. Men jag, för min del, är medveten om det 65+ problem och den 65+ katastrof som råder i den flesta europeiska länder.

Inte för att jag skulle vara så cynisk att jag skulle starta en flyktingkatastrof bara för att rädda vår egen befolkning och kultur ifrån utrotning, och jag hoppas att andra inte heller gjort det, men när situationen är som den är så tycker jag, absolut, vi skall dra nytta utav den, precis som flyktingarna gör själva.

Vi i EU behöver ca 11 miljoner flyktingar per år för att inte våra befolkningar, på sikt, skall bli utrotade tillsammans med vår kultur. Att sedan hjärndött folk i östra Europa och i många andra EU länder inte förstår sitt eget bästa är förstås tragiskt. Det enda det innebär i längden är att dessa länder måste ta in ännu mer flyktingar för att överhuvudtaget kunna hålla uppe befolkningstalen, och det är inte ens säkert att de mäktar med det i längden, och då är de dömda.......

Vi har tre alternativ:

Antingen så stoppar vi huvudet i sanden och, omedvetet, accepterar att våra folk och våra kulturer kommer att dö ut, och förmodligen övertas, helt, av afrikanska emigranter, till de själva börjar få demografiska problem, vilket kan bli aktuellt om 100 år.

Eller också stoppar vi huvudet i sanden och tror att "vi kan vänta lite", vilket gör bara de framtida behoven av invandring större, utan att vi löst vårt 65+ problem/katastrof.

Slutligen så kan vi ta in många flyktingar nästa år och faktiskt börja backa tillbaka vårt 65+ problem, i förhoppningsvis god takt. Det skulle kräva nära en halv miljon flyktingar till Sverige nästa år, vilket inte låter så orimligt som det gjorde för några månader sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in