Citat:
Ursprungligen postat av
jxlh
Förstår inte varför det skulle vara skillnad på att försvara eller attackera ett gym. T ex om man har en pokemon med dåligt defense (låg HP) och attackerar ett gym så kommer väl den pokemonen att dö snabbare också och en pokemon som försvarar ett gym måste väl ha bra attack så att han kan döda de som attackerar.
Eller jag kanske har missförstått?
Citat:
Ursprungligen postat av
NirvanA
Har för mig hela "bra och försvara/attackera"-diskussionen vid gym har främst att göra med pokemonens DPS (damage per second), med hög DPS kan försvarande automatstyda pokemon dela ut mer damage.
Så en bra försvararpokemon har en kombination av bra DPS i sina attacker, hög HP och hög IV/defense.
Detta har jag förklarat tidigare i tråden men här kommer det kort igen
Varje move har en viss DPS (Damage Per Second), olika moves delar alltså ut olika mycket skada per tidsenhet. Om man har quick move och charge move som tillhör samma "familj" så får man dessutom ett påslag i damage på 25%, detta kalas STAB (Same Type Attack Bonus). Detta är vad som gäller kring just DPS.
När det gäller moveset som är bäst för attack och moveset som är bäst för defense så har det att göra med spelmotorn. Nu du attackerar så är det du själv som styr, agerar på ett sätt och med ett mönster som du själv väljer och som inte kan förutses. När du har en Pokémon i ett gym så bestämmer inte du hur det ska agera när det försvarar sig mot attacker utan det gör spelmotorn, ofta benämnd som spelets AI (Artificial Intelligence). Varje move har en viss duration, det tar en viss förutbestämd tid att genomföra och när man blandar in denna variabeln i ekvationen tillsammans med hur AI:n agerar så passar olika movesets bättre för defense (att försvara ett gym) medan andra passar bättre för attack.
Glasklart nu?