2015-11-13, 03:30
Medlem
Uphills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
...
Aborter efter graviditetsvecka 18+0 utgör 1% av alla aborter, och i så sena fall krävs tillstånd från Socialstyrelsen...

Ja, jag skulle i alla fall inte med glädje och förväntan se fram mot att gå till jobbet i vetskap om att jag var tredje månad troligen skull medverka till att ett litet hjälplöst, nästan fullgånget barn, långsamt fick dö utan hjälp.
Citera
2015-11-13, 04:17
Medlem
Synd att rättsväsendet inte vände på steken men vad jag förstår så gör landstingen det genom penningpungen hursomhelst.
Citera
2015-11-13, 09:32
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Ja, jag skulle i alla fall inte med glädje och förväntan se fram mot att gå till jobbet i vetskap om att jag var tredje månad troligen skull medverka till att ett litet hjälplöst, nästan fullgånget barn, långsamt fick dö utan hjälp.

Då blir du inte barnmorska så är det dilemmat ur världen. Du jobbar inte inom vården om du inte klarar av obehagliga situationer, är det så svårt att förstå?
Citera
2015-11-13, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
På vilket sätt är det inte diskriminering? Om jag startar ett företag och vägrar att ens läsa kvinnors jobbansökningar så skulle de flesta hålla med om att jag diskriminerar mot kvinnor, men om jag gör med en viss religion som grund så är det helt plötsligt lugnt? Jag förstår inte vad du försöker säga, att hans religionsuppfattning snarare är en psykisk sjukdom?

Hon fick inte avslag på jobbet för att hon var religiös, hon fick avslag på jobbet för att hon vägrade att utföra vissa obligatoriska arbetsuppgifter.

Att inte få ett jobb för att man vägrar att utföra vissa av arbetsuppgifterna är inte diskriminering. Läs domen får du se.
Citera
2015-11-13, 17:44
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Är barnet nästan fullgånget så får det hjälp, det aborteras bara om det inte går att skydda moderns hälsa utan att det görs. Fast du kanske hellre går till jobbet i vetskap om att var tredje månad så kommer både en mamma och hennes barn dö i stället?
Citera
2015-11-13, 17:47
Medlem
Uphills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
...Du jobbar inte inom vården om du inte klarar av obehagliga situationer, är det så svårt att förstå?

Tänk om domarna i världens domstolar även skulle verkställa de utdömda straffen.
Hur många dödsdomar skulle då utdömas?

Kanske dålig analogi, men nu är det halvgångna foster som har fått en dödsdom (och får inte ens överklaga).

Men det är barnmorskan som skall verkställa domen
Citera
2015-11-13, 17:53
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Tänk om domarna i världens domstolar även skulle verkställa de utdömda straffen.
Hur många dödsdomar skulle då utdömas?

Kanske dålig analogi, men nu är det halvgångna foster som har fått en dödsdom (och får inte ens överklaga).

Men det är barnmorskan som skall verkställa domen

Jag vet att du inte kommer förstå, men ett fosters rättigheter ska aldrig gå före den som är havande. Det sista vi behöver är fler oönskade barn i den här världen. Folk borde använda kondom, men ibland sker en olycka och då är abort bättre än barn utan kärlek.
Och ibland handlar det om kvinnans hälsa, och den ska gå först.
Citera
2015-11-13, 21:38
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:

Fast hur ofta aborters nästan fullgånga foster bort? Rätt sällan skulle jag vilja påstå. Det är mer än 90 % av de aborter som sker i Sverige som görs inom 12 veckor.

https://www.socialstyrelsen.se/stati...eramne/aborter

Har hon valt att bli barnmorska får hon finna sig i de lagar och bestämeler vi har här och bortse från någon fantasifigur hon valt att tro på.
Citera
2015-11-13, 23:47
Medlem
Uphills avatar
Citat:
...Folk borde använda kondom, men ibland sker en olycka och då är abort bättre än barn utan kärlek...

Ibland sker en olycka?
Det gjordes 36.600 aborter år 2014.
Det föddes 114.907 barn samma år.

Ser du proportionerna? Ibland
Det är ju absurt att en fjärdedel av alla graviditeter avbryts genom framkallad abort.

Jag måste erkänna att jag spelar lite djävulens advokat här.

Men jag kan inte tycka annat än att läget är absurt.
Är verkligen barn så ovälkomna att vi väljer bort vart fjärde som har börjat sin resa.
Familjepolitiken måste ändras och göra det mer acceptabelt för unga kvinnor och män att skaffa barn.

Det är ju trots allt livets mening
Citera
2015-11-14, 09:19
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ibland sker en olycka?
Det gjordes 36.600 aborter år 2014.
Det föddes 114.907 barn samma år.

Ser du proportionerna? Ibland
Det är ju absurt att en fjärdedel av alla graviditeter avbryts genom framkallad abort.

Jag måste erkänna att jag spelar lite djävulens advokat här.

Men jag kan inte tycka annat än att läget är absurt.
Är verkligen barn så ovälkomna att vi väljer bort vart fjärde som har börjat sin resa.
Familjepolitiken måste ändras och göra det mer acceptabelt för unga kvinnor och män att skaffa barn.

Det är ju trots allt livets mening

Att skaffa barn är bland det sämsta du kan gör om vi tänker på miljön, att skaffa barn så tynger du ner mänskligheten med din så kallade rätt att skaffa en värdelös avkomma. Fler borde välja abort och resten av världen borde haka på. Barn är inte mirakel och jorden dör för att knulla är gratis och dumma människor vet inte hur en drar ut i tid.
Citera
2015-11-14, 10:01
Medlem
fermions avatar
Citat:
Att skaffa barn är bland det sämsta du kan gör om vi tänker på miljön, att skaffa barn så tynger du ner mänskligheten med din så kallade rätt att skaffa en värdelös avkomma. Fler borde välja abort och resten av världen borde haka på. Barn är inte mirakel och jorden dör för att knulla är gratis och dumma människor vet inte hur en drar ut i tid.
Oerhört arrogant inlägg. Du kanske har någon diagnos, vad vet jag, men du tycker väl åtminstone själv att du är smart nog att räkna ut att mänskligheten finns till för att folk får barn. Även du finns på grund av detta. Sen kanske det finns människor som inte borde ha fötts, och överbefolkning är ett problem.
Du förespråkar kanske tvångsaborter som bl.a. tillämpats i Kina? För att skapa en bättre värld? En jord utan människor? Avgift för att knulla? ( det kanske inte är gratis för dig? ). Preventivmedel för djur?
Nånting säger mig att du inte är helt färdigutvecklad. Berätta gärna vad "miljön" är.
Nå, du skriver ju ändå bara att du önskar att fler skulle *välja* abort, så du tycks tro på en fri vilja.
Citera
2015-11-14, 11:42
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Oerhört arrogant inlägg. Du kanske har någon diagnos, vad vet jag, men du tycker väl åtminstone själv att du är smart nog att räkna ut att mänskligheten finns till för att folk får barn. Även du finns på grund av detta. Sen kanske det finns människor som inte borde ha fötts, och överbefolkning är ett problem.
Du förespråkar kanske tvångsaborter som bl.a. tillämpats i Kina? För att skapa en bättre värld? En jord utan människor? Avgift för att knulla? ( det kanske inte är gratis för dig? ). Preventivmedel för djur?
Nånting säger mig att du inte är helt färdigutvecklad. Berätta gärna vad "miljön" är.
Nå, du skriver ju ändå bara att du önskar att fler skulle *välja* abort, så du tycks tro på en fri vilja.

Låt oss göra det enkelt för dig att förstå, eftersom din vilda fantasi verkar tillskriva mig attribut jag inte besitter.
Det mest miljövänliga en människa kan göra är att inte skaffa barn.
Jag har aldrig nämnt tvångsabort, jag har aldrig påstått att alla bör göra abort hela tiden. Det jag faktiskt har sagt är att abort är en rättighet och en bra sådan då folk som inte vill ha barn inte borde ha barn.
Jag har ingen skyldighet att tycka att människors vilja att skaffa barn är något bra. Det slår dig inte att dumma människor tenderar till att skaffa fler barn?
Folk skaffar till och med barn i krigszoner.

Nu är allt det här väldigt OT, och vill du ha en större utläggning till varför du inte ska sitta och sätta ord i folks mun så kan du PMa mig och jag kan ta bort det utan att läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in