2015-09-08, 11:05
Avslutad
Mitt nya hobbyprojekt är att bygga en flygsimulator. Den är nästan klar, jag ska bara beställa kontrollerna nästa vecka när jag får pengar.

Den utgår från min laptop, o programvara till att börja med är Microsoft Flight Simulator X, som då körs på datorn. Från datorn har jag kopplat en lång VGA-kabel till en projektor som står lite snett från där jag tänkt sitta o flyga (så att det inte blir skuggor), ca 5 meter från en duk på ca 2 x 1,5 m. Ljudet kommer att kopplas via en HDMI-kabel från datorn till en reciever o sen ut i surroundljud-systemet.

När det gäller kontrollerna, så har jag fastnat för den här, kopplas till USB-porten:
http://www.saitek.com/uk/prod/x55.html

Eller är det nån som har nått bättre förslag? Sen vill jag ha förslag på andra flygsimulatorer (mjukvara). Vad tror ni? Kommer det att bli coolt? Förslag på förbättringar o tips tas tacksamt emot.

Osäker på om tråden passar här, i spelforumet eller hemelektronik.

EDIT: Bilder kommer när den är helt klar.
Citera
2015-09-08, 11:13
Medlem
Bluebeast72s avatar
Kul tråd.

Själv börjat bygga min men lite enklare än din mod. Jag har 30 tum, svängd skärm, 2:1 bose ljud o joystick: Thrustmaster T-Flight, grymt nöjd.

Kört Falcon 4:0 o vilket spel...dräggel... Skall köra flight x snart o prova.
Citera
2015-09-08, 17:22
Medlem
fuskas avatar
Vad vill du göra i simen? Offline, online?

Ww2 il2 - cliffs of Dover med team fusion modden(har kört runt 1000 timmar, så kan hjälpa dig med allt du kan tänkas stöta på) är ett bra online spel. Testa om du inte gjort det

Mordernt - DCS eller Falcon bsm(tror jag det heter)

Ville bygga en pit. Men frugan sa NEJ! så jag fick nöja mig att centrr montera min warthog. Har även innan byggt en egen golvmonterad joystick av en tm16k.

Här har du en bra affär om du ska bygga eget http://www.leobodnar.com/shop/

Edit. Jävla autocorrect
Senast redigerad av fuska 2015-09-08 kl. 17:29.
Citera
2015-09-09, 17:49
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Kul tråd.

Själv börjat bygga min men lite enklare än din mod. Jag har 30 tum, svängd skärm, 2:1 bose ljud o joystick: Thrustmaster T-Flight, grymt nöjd.

Kört Falcon 4:0 o vilket spel...dräggel... Skall köra flight x snart o prova.

Var får jag tag i Falcon 4?
Citera
2015-09-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Mitt nya hobbyprojekt är att bygga en flygsimulator. Den är nästan klar, jag ska bara beställa kontrollerna nästa vecka när jag får pengar.

Den utgår från min laptop, o programvara till att börja med är Microsoft Flight Simulator X, som då körs på datorn. Från datorn har jag kopplat en lång VGA-kabel till en projektor som står lite snett från där jag tänkt sitta o flyga (så att det inte blir skuggor), ca 5 meter från en duk på ca 2 x 1,5 m. Ljudet kommer att kopplas via en HDMI-kabel från datorn till en reciever o sen ut i surroundljud-systemet.

När det gäller kontrollerna, så har jag fastnat för den här, kopplas till USB-porten:
http://www.saitek.com/uk/prod/x55.html

Eller är det nån som har nått bättre förslag? Sen vill jag ha förslag på andra flygsimulatorer (mjukvara). Vad tror ni? Kommer det att bli coolt? Förslag på förbättringar o tips tas tacksamt emot.

Osäker på om tråden passar här, i spelforumet eller hemelektronik.

EDIT: Bilder kommer när den är helt klar.

Flight simulator X suger episkt. Bland annat kan man göra massa saker som inte går i verkligheten. Ful windows liknande grafik och allmänt klumpig och slö, mycket buggar osv. En osmidig simulator enligt min mening. Satsa på senaste X plane om dator klarar det.

Joysticken verkar grymm! Mycket knappa är bra. Helst skulle du ha pedaler för sidoroder också men den sitter i joysticken på den där.
Twin throttles är grymmt bra om man flyger flermotoriga plan. Finns t.ex katastrof scenarion där man ska landa på bara en motor.

Skulle säga, strunta i projektor och kör skärmar istället. Dem flesta simulatorer har stöd för flera skärmar. Plus att man kan få en surroundupplevelse då. Istället för att behöva använda en överkänslig titta-runt spak vrider man bara på huvudet.
Citera
2015-09-09, 21:31
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SovereignStar
Flight simulator X suger episkt. Bland annat kan man göra massa saker som inte går i verkligheten. Ful windows liknande grafik och allmänt klumpig och slö, mycket buggar osv. En osmidig simulator enligt min mening. Satsa på senaste X plane om dator klarar det.

Joysticken verkar grymm! Mycket knappa är bra. Helst skulle du ha pedaler för sidoroder också men den sitter i joysticken på den där.
Twin throttles är grymmt bra om man flyger flermotoriga plan. Finns t.ex katastrof scenarion där man ska landa på bara en motor.

Skulle säga, strunta i projektor och kör skärmar istället. Dem flesta simulatorer har stöd för flera skärmar. Plus att man kan få en surroundupplevelse då. Istället för att behöva använda en överkänslig titta-runt spak vrider man bara på huvudet.

PMDG:s 737:a är dock enormt bra (FSX add on)
Citera
2015-09-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
PMDG:s 737:a är dock enormt bra (FSX add on)

Har inte prövat den. Vet bara att dem flesta planen man laddar ner kraschar (fsx alltså), men också kraschar simulatorn ofta när planet kraschar om det är ett add-on plan. Grafiken är som sagt väldigt underlig. Stel och blek liksom. Tror att FSX är en vidareuteckling av FS95 för övrigt.

Jag vill bestämmt avråda från FSX
Citera
2015-09-09, 22:35
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Har inte prövat den. Vet bara att dem flesta planen man laddar ner kraschar (fsx alltså), men också kraschar simulatorn ofta när planet kraschar om det är ett add-on plan. Grafiken är som sagt väldigt underlig. Stel och blek liksom. Tror att FSX är en vidareuteckling av FS95 för övrigt.

FSX är tungt att driva. Men att avråda.....? Nej. Så kasst är det inte.
Om du har möjlighet. Testa PMDG:s 737ngx Bara att pilla med FMC:n är värt hela pengen
Citera
2015-09-15, 17:12
Avslutad
Tack för era tips!

Har nu installerat X-Plane 10 också, o det verkar gå fint. Beställde kontrollerna i förmiddags, o fick meddelande om att de skickats nu. Att mecka med egna kretskort, potentiometrar o sånt är lite över min nivå, även om jag gått elektronikutbildning. Men det hade ju varit för häftigt o kunna koppla de till en egen panel med begagnade höjdmätare, fartmätare, kompass, m.m.

Nått jag hade velat, är att få bara instrumenten visade på datorn, o själva vyn från cockpiten på projektor-/TV-skärmen.

Ska genast kolla in Falcon 4, o andra simulator-program.

EDIT: Laddade ner Falcon 4, men det verkar ju vara från 90-talet? Är det rätt?
Senast redigerad av Mulla Krekar 2015-09-15 kl. 17:35.
Citera
2015-09-16, 12:58
Medlem
Tenshiis avatar
Vill du gå all in kan du ju göra eller köpa egna paneler och bygga en single seater likt denna: http://www.jetmax.ca/images/product_images/JM-SKTQ-1-Full-1200a.jpg
Eller varför inte två säten, overhead med mera. Tar ju plats och du låser dig till ett enda plan men mer realistiskt blir det nog inte.
Citera
2015-09-16, 13:06
Medlem
Tenshiis avatar
Citat:

Jag har nog 20 freeware-plan och runt 10 köpta. FSX kanske krashar en gång varannan månad för mig och det beror extremt sällan på planet.

Grafiken är väl ingen höjdare out of the box, men det finns mängder med tillägg som tar hand om det.
https://www.youtube.com/watch?v=YVEi1_B8woM
Citera
2015-09-16, 20:19
Avslutad
Nu har jag fått hem kontrollerna, o satt ihop allt;
http://i.imgur.com/z7WJtop.jpg
http://i.imgur.com/LcfQ46Q.jpg

Men jag får inte rätt på "throttlen", Planet börjar svänga åt alla möjliga håll, när jag drar i den. Har gått igenom manualer, programmering o sånt i Saitek's bibliotek, men inte lyckats... Sen ska alla knappar ställas in. Men först o främst vill jag få rätt på throttlen o spaken. Spaken fungerar fint.

Kör både Microsoft FSX o X-Plane, o har installerat drivrutiner från Saitek's sajt. Men det funkar inte på nån av dem...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in