2015-09-09, 11:07
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahkis5000
Den starkaste avgör knappast vad som är moraliskt rätt.
Hitler var starkast i typ 10 år men om han hade rätt moralisk kompass ifrågasätter åtminstone jag..

Exakt!

Och moralisk kompass förutsätter att Någon bestämt kompassens riktningar, dvs det finns Objektiva Fel och Rätt.
Citera
2015-09-09, 15:26
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Men det är alltid så det fungerar. I samhällen, religioner, politiska partier, sandlådan, skolan osv. Det är också så jag tror att det fungerar enligt våra instinkter och arv? Därför så tror jag att det på något sätt är det som bör vara det rätta. Det betyder givetvis inte att alla kommer leva efter samma villkor. Det beror helt på vem eller vilka som är starkast i just den gruppen.
Om den starke säger att världen är platt, är världen då platt?
Argumentet håller inte. Ponera att den starke kan göra och säga vad som helst: har den starke alltid rätt?
Citera
2015-09-09, 15:51
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Det är väldigt många som kan säga vad som är rätt och fel. Dom flesta kan det
Det är klart du uppfattas som djävulen om du vill förstöra det roliga för dom som mördar på en öppen gata
Citera
2015-09-09, 15:58
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Så om Hitler-Tyskland hade varit starkare och utrotat judarna, så hade det varit Rätt ur objektiv uppfattning?

Svar nej. Eftersom "Hitler-Tyskland" inte var starkare så går det inte heller att säga "om de var starkare" eftersom det (med facit i hand) var omöjligt. Den som var starkare fick sin vilja igenom.

Ta tillbaks din:
Citera
2015-09-09, 16:00
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Om den starke säger att världen är platt, är världen då platt?
Argumentet håller inte. Ponera att den starke kan göra och säga vad som helst: har den starke alltid rätt?

Jag tror inte att TS syftar på detta när i topic? Detta är någonting helt annat förstår du väl?
Citera
2015-09-09, 17:45
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Svar nej. Eftersom "Hitler-Tyskland" inte var starkare så går det inte heller att säga "om de var starkare" eftersom det (med facit i hand) var omöjligt. Den som var starkare fick sin vilja igenom.

Ta tillbaks din:

Ponera att Hitler hade vunnit kriget, och utrotat judarna, hade det varit Rätt ur moraliskt objektiv uppfattning?

Var det Rätt att i det närmaste utrota Indianerna?
Citera
2015-09-09, 21:06
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ponera att Hitler hade vunnit kriget, och utrotat judarna, hade det varit Rätt ur moraliskt objektiv uppfattning?

Var det Rätt att i det närmaste utrota Indianerna?

Det är rätt på så sätt att det är så naturen fungerar. Det har ingenting att göra med vad du eller jag tycker. Det är så evolutionen säkrar att i slutändan så får vi den bästa utvecklingen. Gör nu inte felet att ta ut en särskild händelse (som indianerna eller judarna). För evolutionen så kanske det där med indianerna var ett felsteg, men av alla händelser som händer över 500 000 år så är det nödvändigt att ha den inställningen som evolutionen har för att säkra systemet?

Vad du känner i hjärtat har ingenting med saken att göra. Tror du på Gud också eller?

EDIT: Återigen så kan du inte hitta på att någonting skulle hända som inte kunde hända. Hitler vann inte just därför att han inte kunde vinna eftersom han inte var den starkaste. Eftersom han inte var den starkaste så gjorde han de val med människor som han gjorde. Hade han varit den starkaste så skulle han också gjort andra val med människor.
Senast redigerad av nedboy 2015-09-09 kl. 21:09.
Citera
2015-09-10, 08:52
Medlem
AllisLoves avatar
Tänk om vi haft "fel" om allting?
Och Evolutionen ger jag inte ett ruttet lingon för. Det är den största lögnen av dom alla.

The World Is Mad...
Citera
2015-09-10, 17:12
Medlem
lägg till lagen. En hel del där är både testat via prejudikat och vad som bör gälla.
Citera
2015-09-10, 19:39
Medlem
Perfectscores avatar
Det gör man själv?!
Citera
2015-09-11, 22:01
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Jag tror inte att TS syftar på detta när i topic? Detta är någonting helt annat förstår du väl?
Det är ett följdfråga som är högst relevant.
Citera
2015-09-13, 05:56
Medlem
Akilles-själs avatar
Nu läst jag inte igenom hela tråden men det finns inga rätt och fel, vinnaren skriver historia och förloraren försvinner i förtal och förödmjukelse.
Mycket moral och etik bygger bara på vart du föds och hur du fostrades samt samhället runt omkring.

Det enda du kan göra är att samla så mycket information som möjligt från alla håll och kanter och alltid fösöka utvecklas mentalt mot toppen av din förmåga, för att skapa din egen bild av vad som är rätt och fel.

Men en tumregel är att desto högre hjärnkapacitet, fantasi och innre harmoni en människa besitter desto närmare sanningen är dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in