Enkelt svar på frågan:
Citat:
Vem avgör vad som är rätt och fel?
Den/De starkaste avgör och dömer efter vad det tycker är rätt.
Varför det är så svårt att analysera sig fram till ett korrekt svar på din fråga som har ett moraliskt svar på din fråga tror jag beror på att vi människor tar oss på för stort allvar? Vi ger oss större värde som enskilda individer än vad vi egentligen har i naturens gång?
Breivik tyckte han gjorde rätt. De som är starkare än honom tyckte inte det och nu sitter han där han sitter. Tänk 1000 år fram och fråga dig vad de människor han dödade har för betydelse? Vad har Breivik för betydelse? Inte ett smack skulle jag säga.
Läs om random blodbad/uppgörelse som skedde här i krokarna för ca 1000 år sedan. Finns alltid någonting du kan hitta. Säg att det är väl beskrivet och då kanske du tycker det är intressant att läsa om, säg att de beskriver att en av de dödade hette Knut och dog av ett svärdhugg. Vad betyder Knut för dig nu idag? Orkar du en ens rycka på axlarna? Då börjar du nog också närma dig en människas värde i det stora hela. För dig personligen så har naturligtvis dina nära ett helt annat värde.
Därför tror jag att det som du definierar som rätt och fel för dig har att göra med ditt arv och hur du är präglad under din uppväxt? Det mest tongivande tror jag har att göra med ditt arv faktiskt?