2015-09-08, 01:25
Medlem
Defensivistas avatar
Jan Helin har jag ju sagt! Stäng tråd!
Citera
2015-09-08, 07:03
Medlem
MLEs avatar
Vad ni missar i dom här tankebanorna är att det som är rätt har en kraft i sig själv som är outstanding. På samma sätt som sanningen har sin egen kraft. Det finns ett saying som lyder, jag behöver ingen som håller med mig när jag har rätt, det är när jag har fel som jag behöver uppbackning. Sure, någon kan ju bestämma att idag så är det dåligt väder och så när man kommer ut så ser man att det är vackert väder, och då blir det ju lite märkligt...
Citera
2015-09-08, 07:53
Medlem
MLEs avatar
Det finns en gammal saga som man brukade få lyssna på när man var liten, Kejsarens nya kläder tror jag att den heter. Av denna saga förstod man att kejsaren var spritt språngande naken, det var det som var sanningen även fast han hade bestämt att han hade vackra, nya kläder. Och det kanske fungerade ett tag, men sedan kanske det blev kallt och började att snöa, och då fungerade det ju inte längre.
Citera
2015-09-08, 08:00
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladi-P
Gyllene regeln (2 ord) är den mesta tramsiga regeln som finns. Det borde väl vara bättre att behandla folk som de vill behandlade och inte som du vill bli behandlad. Den meningen har stört mig ända sedan jag var liten & gjort att jag har problem med bibeln.

Syftet med den där gyllene regeln är kanske att ge en vägledning för människor som är i avsaknad av den naturliga respekt dom flesta av oss har för andra individer.

Tolkar man det bokstavligt och driver det till sin spets då kan det naturligtvis bli väldigt fel.

Det finns nog helt klart ett behov av att förtydliga och komplettera den där formuleringen.
Senast redigerad av MLE 2015-09-08 kl. 08:04.
Citera
2015-09-08, 10:40
Medlem
Enkelt, Sveriges riksdag bestämmer vad som är rätt och vad som är fel. Skulle nån vilsen typ ej hålla med om detta, är denne/denna rättsnaturalist och har en jobbig uppförsbacke om hen vill argumentera för sin ståndpunkt.
Citera
2015-09-08, 14:29
Medlem
MLEs avatar
Jaha, så Sveriges riksdag bestämmer vad som är rätt och fel i hela världen. Ja, det var ju enkelt.
Citera
2015-09-08, 23:44
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Enkelt svar på frågan:
Den/De starkaste avgör och dömer efter vad det tycker är rätt.
Vilken i slutändan leder till moralisk relativism. Det rätta blir en konvention. Hur ska vi då veta om det är rätt?
Citera
2015-09-09, 00:09
Medlem
Jag gör vad jag vill. Hatad för det. Inga vänner. Utkanten av samhället. Svårt att leva med.
Citera
2015-09-09, 01:10
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Vilken i slutändan leder till moralisk relativism. Det rätta blir en konvention. Hur ska vi då veta om det är rätt?

Men det är alltid så det fungerar. I samhällen, religioner, politiska partier, sandlådan, skolan osv. Det är också så jag tror att det fungerar enligt våra instinkter och arv? Därför så tror jag att det på något sätt är det som bör vara det rätta. Det betyder givetvis inte att alla kommer leva efter samma villkor. Det beror helt på vem eller vilka som är starkast i just den gruppen.
Citera
2015-09-09, 07:44
Medlem
MLEs avatar
Det är inte alls så det fungerar, inte i Sverige i alla fall, det är bara ett självbelåtet uttryck när man vet att det inte alls är så och hur det kommer sig. I Sverige regerar ett utbrett förakt för styrka baserat framförallt på avundsjuka. Så dom styrande är helt i avsaknad av egen styrka utan dom håller man upp under armarna.
Citera
2015-09-09, 08:17
Medlem
MLEs avatar
Och en sak till. Olof Palme var en sådan stark personlighet och det är därför han blev mördad. Mördad av supernördar som sedan självbelåtet bestämmer att dom är starka.
Citera
2015-09-09, 11:03
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Enkelt svar på frågan:

Den/De starkaste avgör och dömer efter vad det tycker är rätt.

Så om Hitler-Tyskland hade varit starkare och utrotat judarna, så hade det varit Rätt ur objektiv uppfattning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in