2005-10-25, 22:18
Medlem
kultingens avatar
Har nu under en tid börjat störa mig mer och mer på att folk talar om rättvisa, skyldigheter och plikter.
Jag föds i ett samhälle vars normer, regler och lagar jag aldrig accepterat. Jag tvingas följa dessa och tvingas iväg till skolan enligt skolplikten. Kan till och med behöva gå och då för mitt land om de får för sig att "erövra" något land.

Jag får inte tycka och tro det jag vill. Frihet menar en del är tryckfrihet osv. Tryckfrihet är väll ändå det mesta annat än frihet? Det är en inskränkning av friheten då den begränsar oss, vi får inte skriva om "hets mot folkgrupp" osv. Vore det inte friare om man fick skriva vad man vill?

Jag kan inte välja att flytta ut i skogen heller. Då dimper det väll ner någon a-kassa och någon skumm snubbe som vill att jag ska göra mina skyldigheter som människa till samhället. Om jag inte vill vara en del av samhället då? Vad är alternativet? Flytta till Sibirien och gömma mig för ryssarna?

Visst skulle det säkert inte fungera med ett "samhälle" där det gällde att klara sig själv. Frihet utan ansvar. Total frihet då. Det skulle kanske råda total kaos och utvecklingen (den tekniska och sociala) skulle stanna. Människor skulle leva i ständig rädsla för våld.

Det skulle bli som att gå tillbaka till grottsamhället och endast de starkaste skulle överleva, dvs om inte de svaga går ihop och inbillar sig att de är starka (facket ).

Det här kanske går in under politik förvisso men får väll hoppas att någon flyttar på tråden då.

Allt skulle spåra ur men jag tycker att det är märkligt att människor föds så pass styrda av samhället att alla tar det för givet. Vivá lá djurens lag
Citera
2005-10-25, 22:35
Medlem
terrieterries avatar
Men det står dej ju faktiskt fritt att förkasta samhällets regler och förordningar, så länge din frihet inte inkräktar på någon annan människa. Bara du inte kräver att samhället ska ta hand om dig, när du väl ställt dig utanför det. Flytta ut i skogen och klara dig på egen hand du. Vill du verkligen ha den friheten, så kan ingen stoppa dig. Men om du vill ha friheten samtidigt som du vill ta del av trygghetssystemen som samhället erbjuder, då får du problem.
mvh
Terrieterrie
Citera
2005-10-25, 23:08
Medlem
Bä$tuzs avatar
Känner igen mig en hel del i första halvan av inlägget. Samhällets sjuka normer och lagar stör mig så in i helvete och om jag själv tvingats välja mellan kaos och den fascistoida ordning som präglar samhället idag hade jag valt kaoset utan tvekan. Sen är jag visserligen av uppfattningen att ett statslöst tillstånd, som jag förespråkar, inte alls skulle behöva vara kaosartat.

Fight Club är förresten en film som aldrig upphör att fascinera mig. Om man bortser från den felaktiga analysen att samhällets slätstrukenhet och meningslöshet skulle ha med kapitalism att göra ser man ju nämligen att storyn skildrar något oerhört intressant: att i protest bara släppa taget om allt och vara fri. Tyler Durden gör i mångt och mycket skäl för att vara den idealmänniska han påstås vara.

Det jag aldrig någonsin kommer att kunna förstå och än mindre acceptera är folk som ser någon form av ära i upprätthålla den nuvarande ordningen och exempelvis blir poliser av ideologiska skäl. Sådana människor kan jag inte annat än hata av mitt hela hjärta.
Citera
2005-10-26, 20:48
Medlem
pollenpers avatar
Vill du leva tillsammans med andra människor får du nog finna dig i att andra människor får inflytande över ditt liv också.
Citera
2005-10-26, 20:55
Medlem
requiem_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vill du leva tillsammans med andra människor får du nog finna dig i att andra människor får inflytande över ditt liv också.
Bara om man tillåter dem.

Saken är mer att du inte får välja om staten skall få inkräkta på ditt liv.
Citera
2005-10-26, 22:02
Medlem
pollenpers avatar
Staten är ju faktiskt vi ( även om en bit bort).
Men om du inte vill åtmindstånde int evill anpassa dig någonting så får du större problem än jag.
Och en del idealister försöker till och med förändra den. En del i en riktning som passar mig andra åt andra hållet.
Citera
2005-10-29, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Men det står dej ju faktiskt fritt att förkasta samhällets regler och förordningar, så länge din frihet inte inkräktar på någon annan människa. Bara du inte kräver att samhället ska ta hand om dig, när du väl ställt dig utanför det. Flytta ut i skogen och klara dig på egen hand du. Vill du verkligen ha den friheten, så kan ingen stoppa dig. Men om du vill ha friheten samtidigt som du vill ta del av trygghetssystemen som samhället erbjuder, då får du problem.
mvh
Terrieterrie
Blir hårt att leva efter allemansrätten....
Citera
2005-10-29, 16:37
Medlem
jag_ger_upps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Har nu under en tid börjat störa mig mer och mer på att folk talar om rättvisa, skyldigheter och plikter.
Jag föds i ett samhälle vars normer, regler och lagar jag aldrig accepterat. Jag tvingas följa dessa och tvingas iväg till skolan enligt skolplikten. Kan till och med behöva gå och då för mitt land om de får för sig att "erövra" något land.

Jag får inte tycka och tro det jag vill. Frihet menar en del är tryckfrihet osv. Tryckfrihet är väll ändå det mesta annat än frihet? Det är en inskränkning av friheten då den begränsar oss, vi får inte skriva om "hets mot folkgrupp" osv. Vore det inte friare om man fick skriva vad man vill?

Jag kan inte välja att flytta ut i skogen heller. Då dimper det väll ner någon a-kassa och någon skumm snubbe som vill att jag ska göra mina skyldigheter som människa till samhället. Om jag inte vill vara en del av samhället då? Vad är alternativet? Flytta till Sibirien och gömma mig för ryssarna?

Visst skulle det säkert inte fungera med ett "samhälle" där det gällde att klara sig själv. Frihet utan ansvar. Total frihet då. Det skulle kanske råda total kaos och utvecklingen (den tekniska och sociala) skulle stanna. Människor skulle leva i ständig rädsla för våld.

Det skulle bli som att gå tillbaka till grottsamhället och endast de starkaste skulle överleva, dvs om inte de svaga går ihop och inbillar sig att de är starka (facket ).

Det här kanske går in under politik förvisso men får väll hoppas att någon flyttar på tråden då.

Allt skulle spåra ur men jag tycker att det är märkligt att människor föds så pass styrda av samhället att alla tar det för givet. Vivá lá djurens lag

Du har helt rätt, vi är alla slavar under ett förkastligt samhälle som vi inte har varit med och byggt upp eller har någon som helst möjlighet att förändra radikalt. Vad kan vi göra ? Ingenting. Att flytta ut i skogen och leva ett "fritt" liv hjälper ingenting man kan fortfarande inte bryta de lagar som råder utan att riskera reprimander. All landmassa är upptagen så det finns ingenstans dit man kan vallfärda för att slippa någon form av regering.

Det enda du kan göra är att kritisera det och föra ut din åsikt, men å andra sidan, vad åstadkommer du genom att göra det? Kanske mår du själv lite bättre men knappast något mer.

Jag resonerar precis som dig och det har drivit mig mot tankar om att avsluta mitt eget liv på grund av meningslöshet. Jag lever för att underhålla mig själv och förstöra så mycket jag hinner för det aldeles underbara samhälle vi lever i. Jag ignorerar lag och ordning, den dagen jag hamnar i fängelse någon längre period tänker jag inte vara kvar här mer. Livet är orättvist och kan man inte acceptera det blir man ett svart får.

Välkommen till en helt underbar insikt!

Brist på intelligens och förmåga att resonera logiskt är det jag önskar mig mest. Kanske någon hjärnskada eller dylikt som gör att man glömmer och kan acceptera herr svenssons väg.
Citera
2005-10-29, 18:47
Medlem
Bä$tuzs avatar
Om det går så långt som att man inte vill leva i det nuvarande samhället har man ju inget att förlora. I så fall bör man ta till vapen och åtminstone dö på ett ärofullt vis. Stundtals har jag funderat på det själv men problemet är bara att man brukar vara så deppig när man känner så att man inte har orken som krävs för att göra verklighet av sina idéer.
Citera
2005-10-29, 21:35
Medlem
Offices avatar
Ett intressant problem. Fortfarande efter många sena kvällars funderande har jag inte kommit fram till någon som helst vettig lösning.

Jag har inte några större problem med de lagar och regler som finns i samhället, det jag har problem med är att jag blir påtvingad dem.
Citera
2005-10-29, 23:02
Bannlyst
Tyvärr är det så, hade du varit invandrare hade du dock kunnat säga vad du vill om oss svenskar eftersom vi svenskar inte är en folkgrupp..

Vi svenskar har inte samma skydd och rättigheter som invandrare. Sorgligt men sant.
Citera
2005-10-31, 10:13
Medlem
Bä$tuzs avatar
Öh.. jaha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in