2005-10-25, 22:18
Medlem
kultingens avatar
Har nu under en tid brjat stra mig mer och mer p att folk talar om rttvisa, skyldigheter och plikter.
Jag fds i ett samhlle vars normer, regler och lagar jag aldrig accepterat. Jag tvingas flja dessa och tvingas ivg till skolan enligt skolplikten. Kan till och med behva g och d fr mitt land om de fr fr sig att "ervra" ngot land.

Jag fr inte tycka och tro det jag vill. Frihet menar en del r tryckfrihet osv. Tryckfrihet r vll nd det mesta annat n frihet? Det r en inskrnkning av friheten d den begrnsar oss, vi fr inte skriva om "hets mot folkgrupp" osv. Vore det inte friare om man fick skriva vad man vill?

Jag kan inte vlja att flytta ut i skogen heller. D dimper det vll ner ngon a-kassa och ngon skumm snubbe som vill att jag ska gra mina skyldigheter som mnniska till samhllet. Om jag inte vill vara en del av samhllet d? Vad r alternativet? Flytta till Sibirien och gmma mig fr ryssarna?

Visst skulle det skert inte fungera med ett "samhlle" dr det gllde att klara sig sjlv. Frihet utan ansvar. Total frihet d. Det skulle kanske rda total kaos och utvecklingen (den tekniska och sociala) skulle stanna. Mnniskor skulle leva i stndig rdsla fr vld.

Det skulle bli som att g tillbaka till grottsamhllet och endast de starkaste skulle verleva, dvs om inte de svaga gr ihop och inbillar sig att de r starka (facket ).

Det hr kanske gr in under politik frvisso men fr vll hoppas att ngon flyttar p trden d.

Allt skulle spra ur men jag tycker att det r mrkligt att mnniskor fds s pass styrda av samhllet att alla tar det fr givet. Viv l djurens lag
Citera
2005-10-25, 22:35
Medlem
terrieterries avatar
Men det str dej ju faktiskt fritt att frkasta samhllets regler och frordningar, s lnge din frihet inte inkrktar p ngon annan mnniska. Bara du inte krver att samhllet ska ta hand om dig, nr du vl stllt dig utanfr det. Flytta ut i skogen och klara dig p egen hand du. Vill du verkligen ha den friheten, s kan ingen stoppa dig. Men om du vill ha friheten samtidigt som du vill ta del av trygghetssystemen som samhllet erbjuder, d fr du problem.
mvh
Terrieterrie
Citera
2005-10-25, 23:08
Medlem
B$tuzs avatar
Knner igen mig en hel del i frsta halvan av inlgget. Samhllets sjuka normer och lagar str mig s in i helvete och om jag sjlv tvingats vlja mellan kaos och den fascistoida ordning som prglar samhllet idag hade jag valt kaoset utan tvekan. Sen r jag visserligen av uppfattningen att ett statslst tillstnd, som jag fresprkar, inte alls skulle behva vara kaosartat.

Fight Club r frresten en film som aldrig upphr att fascinera mig. Om man bortser frn den felaktiga analysen att samhllets sltstrukenhet och meningslshet skulle ha med kapitalism att gra ser man ju nmligen att storyn skildrar ngot oerhrt intressant: att i protest bara slppa taget om allt och vara fri. Tyler Durden gr i mngt och mycket skl fr att vara den idealmnniska han psts vara.

Det jag aldrig ngonsin kommer att kunna frst och n mindre acceptera r folk som ser ngon form av ra i upprtthlla den nuvarande ordningen och exempelvis blir poliser av ideologiska skl. Sdana mnniskor kan jag inte annat n hata av mitt hela hjrta.
Citera
2005-10-26, 20:48
Medlem
pollenpers avatar
Vill du leva tillsammans med andra mnniskor fr du nog finna dig i att andra mnniskor fr inflytande ver ditt liv ocks.
Citera
2005-10-26, 20:55
Medlem
requiem_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vill du leva tillsammans med andra mnniskor fr du nog finna dig i att andra mnniskor fr inflytande ver ditt liv ocks.
Bara om man tillter dem.

Saken r mer att du inte fr vlja om staten skall f inkrkta p ditt liv.
Citera
2005-10-26, 22:02
Medlem
pollenpers avatar
Staten r ju faktiskt vi ( ven om en bit bort).
Men om du inte vill tmindstnde int evill anpassa dig ngonting s fr du strre problem n jag.
Och en del idealister frsker till och med frndra den. En del i en riktning som passar mig andra t andra hllet.
Citera
2005-10-29, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Men det str dej ju faktiskt fritt att frkasta samhllets regler och frordningar, s lnge din frihet inte inkrktar p ngon annan mnniska. Bara du inte krver att samhllet ska ta hand om dig, nr du vl stllt dig utanfr det. Flytta ut i skogen och klara dig p egen hand du. Vill du verkligen ha den friheten, s kan ingen stoppa dig. Men om du vill ha friheten samtidigt som du vill ta del av trygghetssystemen som samhllet erbjuder, d fr du problem.
mvh
Terrieterrie
Blir hrt att leva efter allemansrtten....
Citera
2005-10-29, 16:37
Medlem
jag_ger_upps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Har nu under en tid brjat stra mig mer och mer p att folk talar om rttvisa, skyldigheter och plikter.
Jag fds i ett samhlle vars normer, regler och lagar jag aldrig accepterat. Jag tvingas flja dessa och tvingas ivg till skolan enligt skolplikten. Kan till och med behva g och d fr mitt land om de fr fr sig att "ervra" ngot land.

Jag fr inte tycka och tro det jag vill. Frihet menar en del r tryckfrihet osv. Tryckfrihet r vll nd det mesta annat n frihet? Det r en inskrnkning av friheten d den begrnsar oss, vi fr inte skriva om "hets mot folkgrupp" osv. Vore det inte friare om man fick skriva vad man vill?

Jag kan inte vlja att flytta ut i skogen heller. D dimper det vll ner ngon a-kassa och ngon skumm snubbe som vill att jag ska gra mina skyldigheter som mnniska till samhllet. Om jag inte vill vara en del av samhllet d? Vad r alternativet? Flytta till Sibirien och gmma mig fr ryssarna?

Visst skulle det skert inte fungera med ett "samhlle" dr det gllde att klara sig sjlv. Frihet utan ansvar. Total frihet d. Det skulle kanske rda total kaos och utvecklingen (den tekniska och sociala) skulle stanna. Mnniskor skulle leva i stndig rdsla fr vld.

Det skulle bli som att g tillbaka till grottsamhllet och endast de starkaste skulle verleva, dvs om inte de svaga gr ihop och inbillar sig att de r starka (facket ).

Det hr kanske gr in under politik frvisso men fr vll hoppas att ngon flyttar p trden d.

Allt skulle spra ur men jag tycker att det r mrkligt att mnniskor fds s pass styrda av samhllet att alla tar det fr givet. Viv l djurens lag

Du har helt rtt, vi r alla slavar under ett frkastligt samhlle som vi inte har varit med och byggt upp eller har ngon som helst mjlighet att frndra radikalt. Vad kan vi gra ? Ingenting. Att flytta ut i skogen och leva ett "fritt" liv hjlper ingenting man kan fortfarande inte bryta de lagar som rder utan att riskera reprimander. All landmassa r upptagen s det finns ingenstans dit man kan vallfrda fr att slippa ngon form av regering.

Det enda du kan gra r att kritisera det och fra ut din sikt, men andra sidan, vad stadkommer du genom att gra det? Kanske mr du sjlv lite bttre men knappast ngot mer.

Jag resonerar precis som dig och det har drivit mig mot tankar om att avsluta mitt eget liv p grund av meningslshet. Jag lever fr att underhlla mig sjlv och frstra s mycket jag hinner fr det aldeles underbara samhlle vi lever i. Jag ignorerar lag och ordning, den dagen jag hamnar i fngelse ngon lngre period tnker jag inte vara kvar hr mer. Livet r orttvist och kan man inte acceptera det blir man ett svart fr.

Vlkommen till en helt underbar insikt!

Brist p intelligens och frmga att resonera logiskt r det jag nskar mig mest. Kanske ngon hjrnskada eller dylikt som gr att man glmmer och kan acceptera herr svenssons vg.
Citera
2005-10-29, 18:47
Medlem
B$tuzs avatar
Om det går så långt som att man inte vill leva i det nuvarande samhället har man ju inget att förlora. I så fall bör man ta till vapen och åtminstone dö på ett ärofullt vis. Stundtals har jag funderat på det själv men problemet är bara att man brukar vara så deppig när man känner så att man inte har orken som krävs för att göra verklighet av sina idéer.
Citera
2005-10-29, 21:35
Medlem
Offices avatar
Ett intressant problem. Fortfarande efter mnga sena kvllars funderande har jag inte kommit fram till ngon som helst vettig lsning.

Jag har inte ngra strre problem med de lagar och regler som finns i samhllet, det jag har problem med r att jag blir ptvingad dem.
Citera
2005-10-29, 23:02
Bannlyst
Tyvrr r det s, hade du varit invandrare hade du dock kunnat sga vad du vill om oss svenskar eftersom vi svenskar inte r en folkgrupp..

Vi svenskar har inte samma skydd och rttigheter som invandrare. Sorgligt men sant.
Citera
2005-10-31, 10:13
Medlem
B$tuzs avatar
h.. jaha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in