2015-09-07, 19:10
Medlem
Tydligen har ignore-funktionen tagits bort av någon anledning även om knappen finns kvar. Jag skulle gärna se att den kom tillbaka så man kan ignorera alla dessa troll som ständigt dyker upp. Som det är nu så kan trådar deraila rätt rejält i perioder då idioter försöker argumentera med trollen.
Citera
2015-09-08, 14:15
Medlem
Knappen finns kvar men gäller nu endast för PM.
Citera
2015-09-14, 00:55
Medlem
Finns det någon förklaring till varför man tagit bort funktionen?
Citera
2015-09-14, 01:02
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Finns det någon förklaring till varför man tagit bort funktionen?

Japp

(FB) Funktionen "ignorera" har förändrats.
Citera
2015-09-22, 20:37
Medlem
Aspsusas avatar
Jag skulle vilja plädera för en återinföring av Ignore-funktionen inom forumen, dock med följande modifikation:

- Att ignorera en användare genom att dölja inlägg från denna skulle bara fungera under en begränsad tid, kanske 2 dygn, kanske 2 veckor. Sedan skulle inläggen visas igen som vanligt.

Fördelen med en tidsbunden ignore-funktion är att den skulle fylla två viktiga funktioner, men inte riskera att segregera forumet i klickar. De två funktionerna som jag anser är viktiga är:
- Dölja inlägg från någon som retar gallfeber på dig och får dig att vilja posta otidigheter och OT tjafs. Dylika skov av irritation brukar ju gå över efter ett tag, så inga problem om effekten är kortvarig.
- Dölja inlägg som du uppfattar som ointressanta eller bara språkligt undermåliga när du försöker läsa i kapp i en mastodonttråd. Att beta av innehållet i stora trådar gör man ju inte hela tiden, och ofta ryckvis, så också där skulle redan en mycket kortvarig ignore-funktion vara till stor hjälp.

Detta är mitt huvudsakliga förslag om Ignore-funktionen inom forumen. Nedan några blandade tankar, önskemål, noteringar som tangerar ämnet:

- Det skulle vara omöjligt att lägga en admin på ignore, möjligen också moderatorer. (Hur var det tidigare?)

- Ignore-funktionen kunde ha olika längd beroende på forum, främst tänker jag här på Flashback och dess underforum - här kunde den vara väldigt kort, typ 6-12h. Tillräckligt för att hinna lugna sig eller ögna igenom historiska trådar, men om man vill delta här så får man finna sig i att läsa också de man tycker är idioter eller vars grammatik får en att må dåligt.

- En Ignore-funktion som gäller enbart en tråd, eller ett underforum skulle vara bra. På samma sätt som det på Usenet var skillnad på (k)ill och (K)ill. Det mest idealiska här skulle vara Ignore i tråd, Ignore i subforum och Ignore överallt.

- Någon önskade sig en "anti-ignore" funktion i tråden om Ignores förändring, och blev ganska onödigt hårt tilltvålad. Inte är det en så dum idé egentligen: när man har ont om tid så skulle det vara helt praktiskt att se inlägg från sina favoritskribenter markerade på något sätt.

- Kanske avlägsnandet av ignore-funktionen ändå haft en positiv effekt: märkte just att två skribenter som jag har svårt för bägge blivit avstängda de senaste dagarna. Kanske mina RP:n bidrog till det? Kanske jag hade lagt dem på Ignore och aldrig RP:at deras regelbrott resp. trams om det varit möjligt?
Men fan vad det ändå hade varit skönt om det varit möjligt att slippa läsa dem åtminstone för ett dygn eller så de senaste veckorna! Ibland vill man liksom bara läsa det läsvärda och slippa tramset och RP:knappen.*

*Liten parentes: Skulle det vara bra att på något sätt upplysa folk om att det faktiskt är bra att använda RP? Tog ganska lång tid innan jag hittade knappen och vågade börja använda den. Och numera så tror jag att jag RP:ar 2-5 inlägg som bara är rena felposter varje dag - folk fattar helt enkelt inte att man skall RP:a sina egna dubbel- och felposter för att mods skall se dem och städa bort.
Men hur och var denna upplysning skulle ske vet jag inte.
Senast redigerad av Aspsusa 2015-09-22 kl. 20:39. Anledning: skrivfel
Citera
2015-11-13, 19:39
Medlem
Jag tycker det är bra att ignore tagits bort. Har använt den en enda gång, mot en riktigt irriterande användare, men tog bort den ganska fort då jag kände mig lite fånig. Detta är Flashback mina damer och herrar och här bör man få säga vad man vill oavsett hur kränkt någon annan känner sig.

Om någon kontinuerligt förpestar trådar till den grad att man vill ignorera personen, så kanske det vore på sin plats att rapportera inläggen istället. Men inlägg som inte är regelbrott ska synas för alla läsare, tycker jag.

Dock bra att ni behöll PM-ignore då det är en helt annan sak. Idioter som försöker lura en på pengar, köpa knark och diverse annat ohyfs. Fast där kanske det vore på sin plats att rapportera också.

EDIT: insåg inte att tråden var ett par månader gammal, gränsfall till bump kanske. Ignorera mig då om ni kan!
Senast redigerad av Netzach 2015-11-13 kl. 19:41. Anledning: edit
Citera
2015-11-13, 19:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Jag tycker det är bra att ignore tagits bort. Har använt den en enda gång, mot en riktigt irriterande användare, men tog bort den ganska fort då jag kände mig lite fånig. Detta är Flashback mina damer och herrar och här bör man få säga vad man vill oavsett hur kränkt någon annan känner sig.

Om någon kontinuerligt förpestar trådar till den grad att man vill ignorera personen, så kanske det vore på sin plats att rapportera inläggen istället. Men inlägg som inte är regelbrott ska synas för alla läsare, tycker jag.

Dock bra att ni behöll PM-ignore då det är en helt annan sak. Idioter som försöker lura en på pengar, köpa knark och diverse annat ohyfs. Fast där kanske det vore på sin plats att rapportera också.

EDIT: insåg inte att tråden var ett par månader gammal, gränsfall till bump kanske. Ignorera mig då om ni kan!
Håller helt med. Man kan ju inte ignorera någon för dennes åsikter. Vad är det för yttrandefrihet?

Antingen är det som någon skriver i en tråd helt relevant och hör till ämnet och då får man tugga i sig det oavsett om man har avvikande åsikt.

Det finns bara ett annat alternativ och det är att ett inlägg bryter mot forumets regler och då är det bara att RP:a.

Ni som vill ha tillbaka ignorefunktionen är alltså emot yttrandefrihet. Finns ingen chans att ni kan bortförklara det på annat sätt.
Citera
2015-11-13, 19:59
Medlem
sebnies avatar
Det hade varit bra med ignorefunktionen, men med en begränsning, och det är att den bara gäller specifika trådar.

Ignorefunktionen var till exempel jättebra när folk hade virus i sina signaturer som fick AVt att blockera alla trådar där den med virus i sin signatur hade skrivit.

Det skulle kunna göras som en vanlig ignore-funktion, men att den bara gäller trådar som man på förhand bestämt. Så man skulle kunna ha "Lista på trådar där ignore-funktionen gäller." och denna lista har en maxgräns på 10 trådar.

Ett exempel var då att man kunde ignorera alla användare i en tråd, och sedan gå in i tråden och "öppna" vart och ett av inläggen och då vet man att när antiviruset blockerade öppning av ett visst inlägg så var det just det inlägget med virus i.
Citera
2015-11-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Håller helt med. Man kan ju inte ignorera någon för dennes åsikter. Vad är det för yttrandefrihet?
Man ignorerar av vilket skäl man vill. Det är en självklar rätt i ett civiliserat samhälle att man får välja vad man vill läsa.

Citat:
Antingen är det som någon skriver i en tråd helt relevant och hör till ämnet och då får man tugga i sig det oavsett om man har avvikande åsikt.
För mig är flashbackläsande något annat än självplågeri där man tvingar sig att läsa sveriges mest irriterande trollposter.
Citera
2015-11-13, 20:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Man ignorerar av vilket skäl man vill. Det är en självklar rätt i ett civiliserat samhälle att man får välja vad man vill läsa.

För mig är flashbackläsande något annat än självplågeri där man tvingar sig att läsa sveriges mest irriterande trollposter.
Förstår inga av dessa argument. Det är ju bara att låta bli att läsa.

Ni som framhärdar om detta - ni tvångsläser alltså all text som jämt och ständigt dagligen dyker upp framför ögonen på er?

- Schampoflaskans innehållsförteckning i duschen?
- Tvättrådslappen i kalsongerna?
- All text på fling-/mjölk-/juicepaketen?
- Alla vägskyltar på vägen till jobbet som ni färdats 1000 ggr. innan?
- Varenda bokstav i morgontidningen?
- Varenda bokstav i all text ni dagligen skummar över på nätet?

Kom igen! Det är ju bara att låta bli att läsa.

Eller vill ni ha ignorefunktion på det jag räknade upp också? "Jag kräver införande av ignore på min schampoflaskas innehållsförteckning".

Bara jag som tycker att hela diskussionen är barnslig?
Senast redigerad av tempeZZt 2015-11-13 kl. 20:38.
Citera
2016-01-28, 14:36
Medlem
Citat:

Det finns bara ett annat alternativ och det är att ett inlägg bryter mot forumets regler och då är det bara att RP:a.

Ni som vill ha tillbaka ignorefunktionen är alltså emot yttrandefrihet. Finns ingen chans att ni kan bortförklara det på annat sätt.
Yttrandefrihet innebär inte att andra måste lyssna på dig.
Citera
2016-01-28, 19:13
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Kom igen! Det är ju bara att låta bli att läsa.

Eller vill ni ha ignorefunktion på det jag räknade upp också? "Jag kräver införande av ignore på min schampoflaskas innehållsförteckning".

Bara jag som tycker att hela diskussionen är barnslig?

Nej, det är självklart en tramsdiskussion. Precis som i verkliga livet så lyssnar man med "ett halvt öra" när man vet att vissa personer uttalar sig. På ett forum så hoppar man helt enkelt över dom inlägg som skrivs av medlemmar som man vet är korkade eller som trollar (enligt ens egen uppfattning).

Att ge medlemmarna verktyg för att kunna dölja varandras skriverier är ju så mycket sandlåda som något kan bli.

Klarar man inte dom förutsättningar som gäller när det handlar om det skrivna ordet så får man väl titta på Rapport istället.
Senast redigerad av Moltas666 2016-01-28 kl. 19:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in