• 2
  • 3
2005-10-30, 13:05
Medlem
Engelbreckts avatar
Då jag ser ondska som en brist på godhet så är det klart att jag kan begå icke-goda eller anti-goda handlingar, dvs. onda. Ja, det tror jag.
Citera
2005-10-30, 13:14
Medlem
Jomazis avatar
Beror på vilken form av ondska man menar. Skulle ha väldigt svårt att skada ett barn, däremot enklare att blåsa bort folk med automatvapen och synnerligen frikitionsfritt skulle jag kunna beordra mina soldater att ex. förinta den del av befolkningen som fick skägg innan jag. Allt handlar om olika mentala barriärer, och hur dessa är beskaffade är mycket olika ifrån en person till en annan, tänk bara på personerna som tycker att dödstraff är mord kontra de som själva velat hacka en mördare i småbitar.

Likaså är definitionen på ondska lika varierande. Ondska är ett jävligt diffust begrepp, olika ideologier, världsuppfattningar och personer har olika uppfattning vilket gör frågeställningen nästintill löjlig.
Citera
2005-10-30, 13:34
Medlem
Snövits avatar
Jag är snäll och god mot människor jag älskar och tycker om. Men om någon skulle ge sig på någon av de männsikor jag älskar är jag definitift kapabel till ondska.
Citera
2005-10-31, 16:16
Medlem
fattar fortfarande inte va du snakar om? e du kapabel till ondsaka det e ju alla människor det e ju en naturlig instinkt eller känsla som alla friska människor har, det e ju som att säga e du kapabel till att vara ledsan , o det e väll dom flesta som inte har nån psykisk störning, o det betyder ju helt olika saker för olika människor, vad tycker du är ondska??? o vad menar du med det ? menar du samma sak som att känna hat för det e väll ganska likt eller va e skillnaden i så fall???
Citera
2005-10-31, 19:47
Medlem
klart.. om jag har nån anledning till det så..
Citera
2005-10-31, 20:02
Medlem
Anemis avatar
Jag insåg för sent att jag är förmögen till total psykisk terror, jag hade hunnit utveckla det till en stil i stället för att låsa in och akta mig för sådant beteende.
En generande händelse fick mig att själv lägga märke till min tarvliga stil, och sedan dess har jag varit snäll som ett lamm.
Allt detta hände under späd ålder, och jag är äldre och klokare nu, men ibland märker jag hur mitt aggressiva verbala försvarsbeteende visar sitt fula huvud igen. I synnerhet om jag är trött och irriterad. Då tar jag en paus och försöker igen.

Fysisk ondska, våld, vill säga, är jag inte egentligen kapabel till.
Före jag tar till våld måste jag provoceras så långt att jag hinner säga någonting så spydigt åt slagsbulten att han hoppar på mig först, och i 99% av fallen drar hans kompisar bort honom då. Vilket är tur, för annars skulle jag få tokigt mycket stryk.
Citera
2005-10-31, 20:21
Medlem
BassInYoFaces avatar
Att utsätta vem som helst för någon form av ondska helt opovocerat - nej, det tror jag inte att jag är kapabel till.

Däremot - ger någon mig, eller någon annan i min närhet skit, så kan den personen dock räkna med att få det tillbaka tiofalt. På ett eller annat sätt. Fast om det nu kan räknas som ondska är kanske lite osäkert.
Citera
2005-10-31, 20:31
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Utan bortförklaringar om att du har psykiska problem eller inte blev älskad under din uppväxt, utan utifrån ditt normala jag - är du då kapabel att vara ond? Rent och uppriktigt grym och elak?

Själv börjar jag tröttna på att alla känsloyttringar som inte passar in under "love, peace and understanding" klassificeras som sjuka i någon form.
Man mister ju halva sin personlighet, om bara hälften av de känslor man hyser "får" kännas (även om man förhoppningsvis oftare känner kärlek till omvärlden än hat).
Jo, jag hade nog kunnat vara riktigt ond

Jag har förvisso en psykiskt störning, men om man bortser från den så om någon hade t.ex våldtagit min syster. Då tror jag allvarligt att jag hade varit kapabel till att tortera vederbörande person långsamt till döds utan att tänka på någon form av straff eller liknande!

Typ utföra chakra-tortyr o liknande
Citera
2005-10-31, 20:36
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jo, jag hade nog kunnat vara riktigt ond

Jag har förvisso en psykiskt störning, men om man bortser från den så om någon hade t.ex våldtagit min syster. Då tror jag allvarligt att jag hade varit kapabel till att tortera vederbörande person långsamt till döds utan att tänka på någon form av straff eller liknande!

Typ utföra chakra-tortyr o liknande

Ingen förtjänar Shakiratortyr Ditt monster!

Vem är inte kapabel att ta till extrema metoder för att skydda eller hämnas sin familj, vänner och kära? Eller är det mina paranoid-pyskotiska anlag som gör mig sån och sedan antar jag att alla andra är likadana för att inte känna mig så förbannat ond?
Citera
2005-11-15, 19:21
Medlem
volimtes avatar
Är ondska att manupulera till sin egen fördel? Jo, då är jag ond. Genom att spela korten rätt kan man i princip alltid få sin vilja igenom. Genom att spela ledsen, att bli arg, hotful osv. Känner man personen vet man hur man ska få den att ge vika. Mitt samvete tar stopp vid min mamma, men de andra i min familj och vänskapskrets manipulerar jag vilt för att få min vilja igenom. Men ingen vet om det, jag är aldrig elak eller slåss. Så, är jag ond, eller är han som slår ner tanter på gatan ond?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in