• 1
  • 2
2005-10-25, 20:39
Medlem
Katarsiss avatar
Utan bortförklaringar om att du har psykiska problem eller inte blev älskad under din uppväxt, utan utifrån ditt normala jag - är du då kapabel att vara ond? Rent och uppriktigt grym och elak?

Själv börjar jag tröttna på att alla känsloyttringar som inte passar in under "love, peace and understanding" klassificeras som sjuka i någon form.
Man mister ju halva sin personlighet, om bara hälften av de känslor man hyser "får" kännas (även om man förhoppningsvis oftare känner kärlek till omvärlden än hat).
Citera
2005-10-25, 20:43
Awaiting Email Confirmation
Kapabel till att känna och erkänna riktigt onda känslor, javisst, det händer.

Men att omsätta dem i handling avstår jag från, däremot kan de bli delvis uttryckta i form av bråk eller att jag säger något taskigt.
Citera
2005-10-25, 20:47
Medlem
Evaristos avatar
Jag tror att jag - liksom de flesta andra - är kapabel till onda handlingar bara omständigheterna är de "rätta". Om vårt land skulle bli en brutal mördardikatur vet jag ärligt inte om jag skulle hamna i motståndsrörelsen eller i dödspatrullerna. Eller om jag skulle bara skulle vara passiv åskådare.

Jag tror dessutom att sambandet är noll mellan vilka som flaggar med de "godaste" värderingarna och vilka som är de verkligt goda när det gäller.
Citera
2005-10-25, 20:52
Medlem
Vanillababes avatar
Ja, det är jag absolut kapabel till, utan tvekan.
Jag försöker naturligtvis att inte vara det, men det har hänt att jag har varit riktigt jävla grymt genomelak. Det är iofs få ggr jag har varit det, men som sagt.. jag kan vara det, om jag vill.
Citera
2005-10-25, 20:53
Medlem
Chigarans avatar
Ja. orkar inte analysera och skit. men ja, jag är kapabel till ondska. För tillräckligt mycket pengar såklart
Citera
2005-10-25, 21:07
Medlem
Nej, jag har väldigt svårt för att bli arg/ond.
Citera
2005-10-25, 21:16
Medlem
Headquakes avatar
Konstig fråga.
Ja, om det finns en bra anledning men jag skulle t ex inte slå någon i ryggen med en hammare bara för att vara ond.
Citera
2005-10-25, 21:30
Medlem
Svar

Jag är så jävla kärleksfull och glad att jag skäms ibland.
Citera
2005-10-25, 21:35
Medlem
pjtrs avatar
Joo, visst även om många ser mig som ett ideal i godhet. Vet inte om jag skulle kunna vara lägervakt i auswitch men defenitivt en god tysk med dåligt samvete.
Citera
2005-10-25, 21:54
Medlem
terrieterries avatar
Intressant frågeställning men den behöver ju preciseras för att kunna besvaras. Vad betyder "onda handlingar"?
Är det alla handlingar som innefattar att du våldför dig på en annan människa (eller levande varelser över huvudtaget?), oavsett vad som ligger till grund för handlingen? Säg att en kvinna hämnas på sin våldtäktsman, eller att en soldat dödar i krig. Är det onda handlingar?
mvh
Terrieterrie
Citera
2005-10-25, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Jag tror dessutom att sambandet är noll mellan vilka som flaggar med de "godaste" värderingarna och vilka som är de verkligt goda när det gäller.

Verkligen. Många som gapar om hur snälla de är, hur de alltid ställer upp, hur de alltid tänker på andra. Konstigt då att man alltid måste berätta om sin godhjärtade handlingar, om man nu alltid tänker på andra menar jag. Läste ngnstans att Godhet är att tyst göra det andra pratar om

För att själv svara på frågan så har jag väldigt svårt att, utefter hur jag uppfattar situationer, såra eller skada människor.L Om detta godhet, ett resultat av att vilja vara omtyckt eller bara ett konstant dåligt samvete är dock svårt att avgöra. Komplex fråga. Vissa människor är ju till synes onda men kanske själva uppfattar att de handlar enligt ett gott syfte.
Citera
2005-10-25, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Utan bortförklaringar om att du har psykiska problem eller inte blev älskad under din uppväxt, utan utifrån ditt normala jag - är du då kapabel att vara ond? Rent och uppriktigt grym och elak?

Själv börjar jag tröttna på att alla känsloyttringar som inte passar in under "love, peace and understanding" klassificeras som sjuka i någon form.
Man mister ju halva sin personlighet, om bara hälften av de känslor man hyser "får" kännas (även om man förhoppningsvis oftare känner kärlek till omvärlden än hat).
men va menar du med ondska? betyder väll väldigt olika saker för olika människor....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in