Citat:
Ursprungligen postat av
-Oxalic-
Bumpar tråden.
Ber om ursäkt om ämnet redan avhandlats i tråden men jag har av förklarliga skäl inte betat igenom hela tråden. Är som så att jag undrar varför lustgas tömmer kroppens reserver av vitamin B 12? Allvarlig brist på vitaminet uppstår vid långvarigt bruk av gasen och jag undrar vad detta beror på. Kanske någon läkare som läser i tråden och kan svara... Tack...//Oxalic
Vet inte om denna info som jag googlade mig fram sådär nördsporatiskt hjälper dig att förstå mer, men here we go: "Wikipedia talar om brist av vitamin B12 vid "långvarig eller för frekvent användning av lustgas". Vitamin B12 (eller Kobalamin) används framför allt för att producera röda blodkroppar (vilka sköter syretransporten). Därav får man just brist av B12 genom syrebrist vid användning av lustgas, med andra ord är brist av B12 lika med syrebrist vid användning av lustgas."
Förlåt, men orkar inte googla vidare på det fenomenet. Vet att det finns lättilgängligt med hjälp av världens lömskaste sökmotor, så det överlåter jag till dig
Och, eftersom detta är en FAQ om Lustgas, så kan det vara kul med lite kuriosa från lustgasbutiken:
"Lustgas, N2O, är en milt bedövande gas som inte är narkotikaklassad. Lustgas upptäcktes först av Joseph Preistley år 1772. Humphry Davy var dock den förste som genom expriment testade att inhalera gasen, både genom att studera andra och testa själv. Hans bok 'Researches, Chemical and Philosophical: Chiefly Concerning Nitrous Oxide' om detta släpptes 1799, och vittnade om att lustgas är smärtstillande. Efter Humphry Davys upptäckt användes lustgas som rekreationsnöje. 45 år efter upptäckten av lustgas, år 1844 demostrerar Dr. Wells att lustgas kan användas vid tandläkaringrepp för att mildra smärta. Ett år senare då demostrationen ska göras på Harvard klagar dock patienten och exprimentet misslyckas (vilket leder till att Wells tar självmord senare). Användning av lustgas inom tandvården fortsätter, och år 1880 blir det även vanligt vid förlossning."