2014-05-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Ungefär hur många ballonger får man utav en patron? Räcker alltså en 10-pack för en kväll? Missbrukade ballonger hårt när jag bodde i Kambodja, vill liksom inte beställa för lite!

En ballong per patron kör jag, beror på hur stora ballongerna är såklart, men jag får inte plats med mer än en patron i min sifon ändå. Man kan sätta gummisnoddar eller frysklämmor på de fyllda ballongerna medan man fyller nya.
Citera
2014-05-09, 18:08
Medlem
Hej_tjos avatar
Så en 0.5L sifon rymmer 3 patroner? Vad händer om man sätter in 4?
Citera
2014-05-09, 21:20
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo

Den fjärde ryms inte. Boom or Stop?
Citera
2014-05-15, 13:24
Medlem
Hej!

Undrar om det är lagligt att ta med sig lustgas/zyphon på internationella tågfärder?

Ska åka till Holland nu i sommar och vill ta med mig lite för att boosta tryfflarna!
Citera
2014-05-15, 13:30
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraked
Hej!

Undrar om det är lagligt att ta med sig lustgas/zyphon på internationella tågfärder?

Ska åka till Holland nu i sommar och vill ta med mig lite för att boosta tryfflarna!

Sifonen i sig är ju inte olaglig utan är ju till för att baka med, patroner finns nog att köpa lite överallt. Blir du tagen med dem så säg att du ska baka en tårta eller så slänger du dem om så krävs...
Citera
2014-05-16, 12:20
Medlem
Zombieheadshots avatar
För ungefär 2 år sedan skulle vi till Tingsrätten och kolla på ett fall med min klass. Då gick jag i 2:an i gymnasiet. Efter vi hade varit där skulle jag dra till en butik och köpa patroner. Men när vi väl var påväg in såg jag att dom självklart visiterade dig och kollade väskor.

Då fick jag minst sagt PANIK! Men fanns ju inget jag kunde göra men när vakten öppnade väskan o såg sifonen där i stirrade hon bara på mig o skaka på huvudet. Sa att jag skulle ge den till mammas kompis för hon skulle baka tårta haha! Men hon var inte så lättlurad direkt.. Fick dock gå in med den.
Citera
2014-05-16, 15:10
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo

Pyser ut genom hålen i själva korken man sätter in patronerna på. Kan göra så med ett väldigt tryck och då gasen är extremt kall och kan ge köldskador på huden är det inte att rekommendera.
Citera
2014-05-20, 12:46
Medlem
Hej_tjos avatar
Nu vill jag ha förklarat. Jag har köpt en 0.5L sifon.

Rymmer den 3 eller 2 patroner? Eftersom min vän sa att det finns risk att någon gummitätnig kan gå sönder om man sätter in 3.

Vad är det som gäller för en 0.5L?
Citera
2014-05-27, 13:14
Medlem
Bumpar tråden.

Ber om ursäkt om ämnet redan avhandlats i tråden men jag har av förklarliga skäl inte betat igenom hela tråden. Är som så att jag undrar varför lustgas tömmer kroppens reserver av vitamin B 12? Allvarlig brist på vitaminet uppstår vid långvarigt bruk av gasen och jag undrar vad detta beror på. Kanske någon läkare som läser i tråden och kan svara... Tack...//Oxalic
Citera
2014-05-27, 13:23
Medlem
rEEgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Bumpar tråden.

Ber om ursäkt om ämnet redan avhandlats i tråden men jag har av förklarliga skäl inte betat igenom hela tråden. Är som så att jag undrar varför lustgas tömmer kroppens reserver av vitamin B 12? Allvarlig brist på vitaminet uppstår vid långvarigt bruk av gasen och jag undrar vad detta beror på. Kanske någon läkare som läser i tråden och kan svara... Tack...//Oxalic

Vet inte om denna info som jag googlade mig fram sådär nördsporatiskt hjälper dig att förstå mer, men here we go: "Wikipedia talar om brist av vitamin B12 vid "långvarig eller för frekvent användning av lustgas". Vitamin B12 (eller Kobalamin) används framför allt för att producera röda blodkroppar (vilka sköter syretransporten). Därav får man just brist av B12 genom syrebrist vid användning av lustgas, med andra ord är brist av B12 lika med syrebrist vid användning av lustgas."

Förlåt, men orkar inte googla vidare på det fenomenet. Vet att det finns lättilgängligt med hjälp av världens lömskaste sökmotor, så det överlåter jag till dig

Och, eftersom detta är en FAQ om Lustgas, så kan det vara kul med lite kuriosa från lustgasbutiken:

"Lustgas, N2O, är en milt bedövande gas som inte är narkotikaklassad. Lustgas upptäcktes först av Joseph Preistley år 1772. Humphry Davy var dock den förste som genom expriment testade att inhalera gasen, både genom att studera andra och testa själv. Hans bok 'Researches, Chemical and Philosophical: Chiefly Concerning Nitrous Oxide' om detta släpptes 1799, och vittnade om att lustgas är smärtstillande. Efter Humphry Davys upptäckt användes lustgas som rekreationsnöje. 45 år efter upptäckten av lustgas, år 1844 demostrerar Dr. Wells att lustgas kan användas vid tandläkaringrepp för att mildra smärta. Ett år senare då demostrationen ska göras på Harvard klagar dock patienten och exprimentet misslyckas (vilket leder till att Wells tar självmord senare). Användning av lustgas inom tandvården fortsätter, och år 1880 blir det även vanligt vid förlossning."
Citera
2014-05-27, 14:06
Medlem
rEEg: Tack för ditt snabba svar. Ja, frågetecknen klarnade en hel del av din förklaring. Ska fortsätta googla vidare i ämnet. ´Tack!//Oxalic
Citera
2014-06-04, 19:47
Medlem
alroberts avatar
går det att få i två patroner i en 0.25l ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in