Asså när man börjar känna effekten, för mig känns det som synfältet "sjunker ihop" (blir lite suddigt, dirket efter förvrängs musiken), brukar jag vänta ungefär 5 sek till och sen exhalera allt, ta ett snabbt djupt andetag för att syresätta lungan igen.
Fattar inte vitsen med att andas ut lite i taget det måste ju bara förstärka syre bristen. Eller menar ni att ni andas ut halva lugnan och sedan försöker dra in luft på det osv? kanske är soft inte testat. Förtydliga gärna.
Att vänta tills man börjar känna syrebristen och sedan bara andas ut hälften verkar ju seriöst korkat, det förstärker bara syrebristen om man inte andas in igen.
Känslan av andningsnöd har jag läst uppkommer av CO2 överskott i lugnan snarare än O2 brist(vilket primärt är skadligt i samband med N2O inhalation) och därmed kanske det kan kännas som en lättnad att andas ut trots att det inte hjälper kroppen....
Det verkar ju lite sux tycker jag. att lura korppen till hårdare syrebrist utan att få lika mycket obehag känns inte särskilt vettigt...
Just my give or take, får ursäkta alla stavfel är inte helt nykter

eller ok ja är ganska onyker ^^