Flashback bygger pepparkakshus!
2005-10-26, 15:17
Medlem
RosaBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamnacken
Var hos AirLiquide idag och frågade efter N20. Han hade en 7.5kg medicinsk ren gas, jag bestämde mig för att köpa den. Efter jag skrivit kvitto så kom en annan kille in och hindrade det hela. Han sa att man var tvungen att ha recept på gasen. Det dom kunde erbjuda var Protoxal.

Nu undrar jag, är Protoxal farlig att dricka?

Jag ringde även AirLiquides växel och frågade vad som skillde de båda gaserna åt, han sa ingenting.

Vad har ni att säga?
Kan tyvärr alldeles för lite om lustgas på tub för att svara på detta, men du fick ju några svar i den andra tråden.
Citera
2005-10-26, 21:45
Medlem
En bra faq, men du kan också ta med vad man kan göra för att förhindra/förebygga b-12 vitamin brist.

Och en annan fråga, vad exakt är MS?
Citera
2005-10-26, 22:07
Medlem
Sick_my_ducks avatar
Tänkte bara kommentera faqen lite. Man kan INTE köpa medicinsk gas längre utan tillstånd. Den kvalite man kan köpa är "teknisk" och den är godkänd för livsmedel och har inga "oljedimmor". Den kan dock vara förorenad med andra gaser och vatten... men i princip inte i värre koncentrationer än den luft vi andas. Medicinsk gas har extremt ren lustgas eftersom det ställs högre krav på denna.

Det finns även denaturerad gas, men den blir allt mindre vanlig i sverige. Den användes främst vid bilracing för att man ska kunna känna lukten av en läcka, men allt fler i racingsammanhang använder sig av teknisk kvalitet. Denaturerad gas ska man inte använda då den även innehåller vätesulfid eller likvärdig giftig gas.
Citera
2005-10-27, 18:30
Medlem
klumzees avatar
"Det finns gräddsifoner och sodasifoner, det spelar ingen roll vilket av dem du köper, båda fungerar finfint, se dock till att en ”patronhållare” medföljer om du köper en begagnad sifon."

Varför behöver man detta? Kan man göra ett eget substitut lite enkelt?
Citera
2005-10-27, 18:37
Medlem
RosaBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klumzee
"Det finns gräddsifoner och sodasifoner, det spelar ingen roll vilket av dem du köper, båda fungerar finfint, se dock till att en ”patronhållare” medföljer om du köper en begagnad sifon."

Varför behöver man detta? Kan man göra ett eget substitut lite enkelt?
Patronhållare menar du? Vet inte riktigt vad Mansig (han som skrev det) menar med det, han får svara på det istället.
Citera
2005-10-27, 18:45
Medlem
StorMammas avatar
Rosa Batman, jag tänker klistra det här inlägget, om du har något emot det så pm:a mig.

Kram på er, och var rädda om er!
Citera
2005-10-27, 21:11
Medlem
RosaBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Rosa Batman, jag tänker klistra det här inlägget, om du har något emot det så pm:a mig.

Kram på er, och var rädda om er!
Hmm, jag kan inte editera mitt inlägg, är det något fel på forumet eller är det så när något är klistrat?
Hmm ser nu att det verkar som att man inte kan editera inlägg som är äldre än 24 timmar, det är kass ju. Om man vill lägga till något i FAQen funkar inte det ju, då måste man skapa nya inlägg på en helt annan sida och så
Citera
2005-10-27, 21:12
Medlem
RosaBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sick_my_duck
Tänkte bara kommentera faqen lite. Man kan INTE köpa medicinsk gas längre utan tillstånd. Den kvalite man kan köpa är "teknisk" och den är godkänd för livsmedel och har inga "oljedimmor". Den kan dock vara förorenad med andra gaser och vatten... men i princip inte i värre koncentrationer än den luft vi andas. Medicinsk gas har extremt ren lustgas eftersom det ställs högre krav på denna.

Det finns även denaturerad gas, men den blir allt mindre vanlig i sverige. Den användes främst vid bilracing för att man ska kunna känna lukten av en läcka, men allt fler i racingsammanhang använder sig av teknisk kvalitet. Denaturerad gas ska man inte använda då den även innehåller vätesulfid eller likvärdig giftig gas.
Tack för infon, ska lägga till det så fort det går. Kan inte editera inlägget nu av någon anledning.
Citera
2005-10-27, 22:49
Medlem
klumzees avatar
Förlåt, uttryckte mig lite klumpigt.

Ja, jag menar patronhållare. Varför behövs den, och kan man göra en eget subsitut till den om den nu saknas?
Citera
2005-10-27, 23:11
Medlem
RosaBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klumzee
Förlåt, uttryckte mig lite klumpigt.

Ja, jag menar patronhållare. Varför behövs den, och kan man göra en eget subsitut till den om den nu saknas?
Jag tror att han menar den saken du lägger patronen i som du sedan skruvar fast på sifonen, och vet inte om det går att göra något substitut. Kanske ett rör i samma längd som patronen och samma diameter som "ventilen" där gasen åker in när du skruvar på "patronhållaren"... Annars kan du ju testa att trycka patronen rakt mot ventilen så att den går sönder, och gasen åker in i sifonen, men som du kanske fattar är det nog inte så jävla klyftigt...
Citera
2005-10-28, 12:50
Medlem
skeggys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaBatman
Jag tror att han menar den saken du lägger patronen i som du sedan skruvar fast på sifonen, och vet inte om det går att göra något substitut. Kanske ett rör i samma längd som patronen och samma diameter som "ventilen" där gasen åker in när du skruvar på "patronhållaren"... Annars kan du ju testa att trycka patronen rakt mot ventilen så att den går sönder, och gasen åker in i sifonen, men som du kanske fattar är det nog inte så jävla klyftigt...

funkar det så jävla bra med ett rör då? jag tror att man måste ha något som skruvas fast på sifonen. det är ju lite tryck i dom dära och det är nog lätt att slinta så all gasen åker ut. den är ju rätt kall också så man vill kanske inte ha den sprutandes hur som helst över händerna. en sifon är för övrigt inte särskilt dyr om man tänker på hur mycket smidigare det är. dessutom kan du ju vispa grädde med den om du vill det
Citera
2005-10-28, 15:49
Medlem
RosaBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeggy
funkar det så jävla bra med ett rör då? jag tror att man måste ha något som skruvas fast på sifonen. det är ju lite tryck i dom dära och det är nog lätt att slinta så all gasen åker ut. den är ju rätt kall också så man vill kanske inte ha den sprutandes hur som helst över händerna. en sifon är för övrigt inte särskilt dyr om man tänker på hur mycket smidigare det är. dessutom kan du ju vispa grädde med den om du vill det
Mm, det är antagligen bäst med något som skruvas på, men den här "skruvgrejen" är ju större än patronen, om du gör ett rör som är lika långt kan du nog trycka så att gasen kommer in, men det kommer säkert att läcka ut en massa och sånt skit, så det låter jävligt krånligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in