2008-01-26, 22:49
Medlem
Reoshis avatar
Vet inte om detta redan tagits upp men det är allvarligt så jag tar det igen isf.

Jag beställde för några veckor sen lustgas från pgw, avsedd för gräddmaking.

Dock verkar det som att det är industrigas i patronerna och hela min sifon är full av svart olja..

Tillverkaren verkar heta "mosa" och gör patroner avsädda för gräddmakeri, förstår inte vrf i helv dom har industrigas då..

Varning för dessa Mosa patroner alltså.
Citera
2008-01-26, 23:52
Medlem
F.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Vet inte om detta redan tagits upp men det är allvarligt så jag tar det igen isf.

Jag beställde för några veckor sen lustgas från pgw, avsedd för gräddmaking.

Dock verkar det som att det är industrigas i patronerna och hela min sifon är full av svart olja..

Tillverkaren verkar heta "mosa" och gör patroner avsädda för gräddmakeri, förstår inte vrf i helv dom har industrigas då..

Varning för dessa Mosa patroner alltså.

Har tagits upp en hel del. Har för mig att det inte spelar någon roll vilken tillverkare det är, det är olja i alla.

Men det är fortfarande vad jag vet ingen som har fått märkbara biverkningar av det.
Citera
2008-01-27, 19:59
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.K
Har tagits upp en hel del. Har för mig att det inte spelar någon roll vilken tillverkare det är, det är olja i alla.

Men det är fortfarande vad jag vet ingen som har fått märkbara biverkningar av det.

Det varierar vad jag har förstått en hel del, vissa lämnar rikligt med fett i sifonen och vissa näst intill -eller inget alls.

Även om man inte får några biverkningar kan det ju vara vilka onyttigheter som hellst i oljan. Tungmetaller, lösningsmedel or whatever och då ska man tänka på att lungvävnad är ganska mottaglig för allsköns skräp.

Att avråda från oljepatroner kan nog vara en mycket god idé.
Citera
2008-01-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Det varierar vad jag har förstått en hel del, vissa lämnar rikligt med fett i sifonen och vissa näst intill -eller inget alls.

Även om man inte får några biverkningar kan det ju vara vilka onyttigheter som hellst i oljan. Tungmetaller, lösningsmedel or whatever och då ska man tänka på att lungvävnad är ganska mottaglig för allsköns skräp.

men hur skule oljan följa med in i lungorna från sifonen, den sitter ju fast i sifonen på kanterna
Citera
2008-01-27, 21:40
Medlem
F.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av when
men hur skule oljan följa med in i lungorna från sifonen, den sitter ju fast i sifonen på kanterna

Lite följer nog med ut när du trycker ut det.

Men är det ingen som skulle kunna tänka ut ett filter som man kan sätta fast nånstans?
Kan ju inte vara allt för svårt att sätta fast ett filter där man kan skruva isär sifonen eller nånting direkt på ventilen?

Men frågan är vilket sorts filter. Jag ska nog ta och lägga upp en tråd i passande forum-del.

Citat:

Jo nu när jag tänker på det är var det nog mer olja efter att ha användt Mosa-patroner än vad det blev av patroner från Liss.
Senast redigerad av F.K 2008-01-27 kl. 21:45.
Citera
2008-01-27, 21:49
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Lite följer nog med ut när du trycker ut det.

Men är det ingen som skulle kunna tänka ut ett filter som man kan sätta fast nånstans?
Kan ju inte vara allt för svårt att sätta fast ett filter där man kan skruva isär sifonen eller nånting direkt på ventilen?

Men frågan är vilket sorts filter. Jag ska nog ta och lägga upp en tråd i passande forum-del.

Jag pundade ihop lite pinsamma "filter" till min sifon faktiskt.

Det dummaste jag gjorde var helt enkelt att trycka in en boll hushållspapper i munstycket - smart, men inte jättesmart.

Funkade ett par patroner, sen lyckades gastrycket bokstavligen skjuta ut pappersbollen - rakt ner i luftstrupen på mig!

Det small till så att alla i rummet hörde det, kändes inte allt för bekvämt heller skall tilläggas.
EXTREMPANIK bröt ut i mitt huvud, sekunden senare hade jag hostat upp skiten.

Efter det la jag filterplanerna i malpåsen...
Citera
2008-01-27, 21:59
Medlem
F.Ks avatar
Citat:
Jag pundade ihop lite pinsamma "filter" till min sifon faktiskt.

Det dummaste jag gjorde var helt enkelt att trycka in en boll hushållspapper i munstycket - smart, men inte jättesmart.

Funkade ett par patroner, sen lyckades gastrycket bokstavligen skjuta ut pappersbollen - rakt ner i luftstrupen på mig!

Det small till så att alla i rummet hörde det, kändes inte allt för bekvämt heller skall tilläggas.
EXTREMPANIK bröt ut i mitt huvud, sekunden senare hade jag hostat upp skiten.

Efter det la jag filterplanerna i malpåsen...

Haha, ja det lätt inte något vidare trevligt.

Ska nog springa ut i garaget nu och försöka komma på nån smart lösning.
Citera
2008-01-27, 22:18
Medlem
Citat:
Haha, ja det lätt inte något vidare trevligt.

Ska nog springa ut i garaget nu och försöka komma på nån smart lösning.

men jag tror inte det gör så mycket, oljan är ju ändå en väldigt trög flytande vätska och jag tror knapt nånting av den åker med gasen ut ur sifonen
Citera
2008-01-27, 23:05
Medlem
F.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av when
men jag tror inte det gör så mycket, oljan är ju ändå en väldigt trög flytande vätska och jag tror knapt nånting av den åker med gasen ut ur sifonen

Nej jag tror inte heller att det är så stor fara, men det är alltid kul att minimera risken.

Har skickat ett mejl till www.bestwhip.com och frågat dom om oljan. Skriver så fort jag har fått svar.

Edit: Ångar uttalandet efter att ha läst här: http://www.bluelight.ru/vb/archive/i...54176-p-2.html tydligen ska man hålla sig borta från vissa billigare märken eftersom dom sprutar ut rejält med olja.
Senast redigerad av F.K 2008-01-27 kl. 23:12.
Citera
2008-01-28, 00:18
Medlem
need_wingss avatar
gasen som används till bilar innehålller 100ppm Svaveldioxid och är bland annat hostretande och giftigt i höga mängder.
om det nu är samma i patronerna är dock oklart. men eftersom den är menad att ätas med grädden så är det ju i princip ofarligt att så liten mängd Svaveldioxid där.

oljan som bildas i siphonen hänger absolut med ut ur siphonen men i låg mängd.
kan hålla med om att MOSA-patroner har denna svarta sörja men även Kayser/Keyser har olja i sig.

Finns det någon tillverkare som inte har denna oljan i sig? och var finns då en återförsäljare till den?
PGW använder olika tillverkare värkar det som men Whipcream verkar bara sälja Kayser.(Rätta mig m jag har fel)
Citera
2008-01-28, 01:45
Medlem
F.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av need_wings
gasen som används till bilar innehålller 100ppm Svaveldioxid och är bland annat hostretande och giftigt i höga mängder.
om det nu är samma i patronerna är dock oklart. men eftersom den är menad att ätas med grädden så är det ju i princip ofarligt att så liten mängd Svaveldioxid där.

oljan som bildas i siphonen hänger absolut med ut ur siphonen men i låg mängd.
kan hålla med om att MOSA-patroner har denna svarta sörja men även Kayser/Keyser har olja i sig.

Finns det någon tillverkare som inte har denna oljan i sig? och var finns då en återförsäljare till den?
PGW använder olika tillverkare värkar det som men Whipcream verkar bara sälja Kayser.(Rätta mig m jag har fel)

http://www.creamsupplies.co.uk/index.php

Där kan man välja mellan flera olika tillverkare (iSi ska tydligen vara bra), om det finns någon svensk återförsäljare där man kan välja lite vet jag inte.
Citera
2008-01-28, 20:35
Medlem
Ssjoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av need_wings

PGW sålde för typ ett halvår sen Liss som gav mycket mer föroreningar än något annat jag testat.

Numera säljer PGW såvitt jag vet Mosa. Whipcream säljer Kayser.

Kayser tycker jag känns lite bättre än Mosa men jag dunnoz. Har mest haft mer intensiva upplevelser på Kayser än Mosa så kanske bara är en slump.

Båda lämnar en del föroreningar i sifonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in