Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-03, 00:13
Medlem
starksmurfens avatar
Har långseglat mkt bla till USA
Det gäller bara att vara förberedd och hålla koll på vädret, spec Nordsjön.
Engelska kanalen med tidvatten är väl ingen höjdare.
Biscaya är lite lurig om man åker för sent på året....
Karibien är dyrt, kostar även att ligga på redden på många platser...
Mkt byråkrati i Karibien med, väldigt vackert dock och underbar segling
Ska du in i USA så bör du undvika Kuba (kan vara ändrat nu efter Obamas försök till försoning)

Självklart ska du åka, men läs på och var förberedd, skulle vädret slå om kan man alltid byta kurs och slöra med det
Citera
2015-11-03, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345

Matematiken du skall göra är dela din batterikapacitet med den ström som autopiloten drar. Lite lek med siffror: du har totalt 100Ah i batterierna, och autopiloten drar 0,1A. Då räcker dina batterier i 100/0,1=1000 timmar. Dvs lite över fyra dygn. Observera att detta gäller bara autopiloten, har du annat (kanske lanternor) som drar el så minskar tiden.

Det är väldigt bra med folk som är duktiga i matematik, man lär sig saker hela tiden när man läser här på FB
Citera
2015-11-03, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmySmed
De flesta som aldrig själva har långseglat kommer säga till dig att du inte ska göra det, medan de flesta som faktiskt har långseglat kommer säga att det bara är att sticka.

Så jävla rätt.
Citera
2015-11-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tornell
Här kommer en länk ifall någon skulle vilja ta sig en titt:
https://www.youtube.com/watch?v=Tvc0hqg7nY0

Bra jobbat med videon! Syns att du hade en plan med redigeringen. Snygg tempoväxling när det blev handhållet. Kul med karta.
Mitt främsta konstruktiva tips är att se över ljudnivån nästa gång. Den var ojämn bland olika klipp, musik och voice over.
Citera
2015-11-12, 22:26
Medlem
Känner du till en laurin 32 för 50 tusen så är det bara slå till. Dom brukar gå för minst det dubbla
Citera
2015-11-17, 12:49
Medlem
Dejads avatar
Tornell, bra plan, att göra den turen du pratar i videon är grymt trevlig. Kan bara rekommendera att ta turen förbi Porto Santo på väg ner mot Kanarieöarna, man får en trevligare vinkel ut från kusten då.

Fast det är riktigt hemskt när man kommer hem och inser hur mycket man vill ut igen. Vi tog det lugnt och väntade ut skitväder så enda gången det var jobbigt och riktigt tråkigt väder när vi seglade var utanför Danska västkusten när det var ett och ett halvt dygn kvar att segla, där blev vi väldigt mörbultade.
Citera
2015-11-17, 22:53
Medlem
Jag har dock tänkt om lite nu... Vet inte om jag ekonomiskt kommer klara av att ta mig till västindien. Känns som vindroder är ett måste för att ta sig över atlanten och vindroder är ju som ni vet väldigt dyrt. Känns vanskligt att förlita sig på bara en autopilot. Som det det ser ut nu så tror jag att jag kommer sikta på medelhavet istället denna tur. Jag tänker att det kommer komma fler chanser för mig att kunna segla över atlanten till västindien senare i livet när jag har det bättre ekonomiskt ställt.

Jag planerar fortfarande samma rutt som i videon, men sedan seglar jag in i medelhavet istället efter portugal. Jag tänker att man kanske egentligen kommer fram till medelhavet när seglingssäsongen är slut där och man sticker från Sthlm i juni? Vet någon hur seglingssäsongen ser ut i olika delar i medelhavet under vinterhalvåret? Är det behagligt att segla runt i medelhavet under höst/vinter?
Citera
2015-11-18, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tornell
Känns som vindroder är ett måste för att ta sig över atlanten och vindroder är ju som ni vet väldigt dyrt. Känns vanskligt att förlita sig på bara en autopilot.

Kan du utveckla ditt resonemang kring detta? Varför inte autopilot? Varför är vindroder nödvändigt? Och hur dyrt skulle det vara menar du?
Citera
2015-11-18, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rajraj666
Kan du utveckla ditt resonemang kring detta? Varför inte autopilot? Varför är vindroder nödvändigt? Och hur dyrt skulle det vara menar du?

De vindroder jag sett har kostat från 10K uppåt. Och det finns en enkel anledning till att vilja ha vindroder istället för autopilot: vindrodret drar ingen el, medan autopilot drar en del. Om du skall ut på en kort etapp, som du klarar av på en dag så spelar det ingen roll om du har autopilot istället för vindroder, men om du skall korsa Atlanten eller Stilla havet så spelar ditt val stor roll. Det är väldigt långa etapper, och det är i stort sett omöjligt att ha med sig nog med el för att mata autopiloten hela tiden.

Det finns dessutom en annan fördel med vindroder: om vinden svänger så gör båten det också, men autopiloten fortsätter på den kurs du gett det, oavsett vad vinden gör. Det är inte nödvändigtvis en bra idé.
Citera
2015-11-18, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
De vindroder jag sett har kostat från 10K uppåt. Och det finns en enkel anledning till att vilja ha vindroder istället för autopilot: vindrodret drar ingen el, medan autopilot drar en del. Om du skall ut på en kort etapp, som du klarar av på en dag så spelar det ingen roll om du har autopilot istället för vindroder, men om du skall korsa Atlanten eller Stilla havet så spelar ditt val stor roll. Det är väldigt långa etapper, och det är i stort sett omöjligt att ha med sig nog med el för att mata autopiloten hela tiden.

Det finns dessutom en annan fördel med vindroder: om vinden svänger så gör båten det också, men autopiloten fortsätter på den kurs du gett det, oavsett vad vinden gör. Det är inte nödvändigtvis en bra idé.

Tack! Bra info
Tror du fortfarande att det blir elproblem om man har solpaneler och ett vindkraftverk?

Personligen så känner jag att det nog är en förutsättning för mina långa framtida etapper. Poängen med att vinden svänger kvarstår dock.
Jag hörde en podcast om en snubbe som hamnade i en _sjuk_ storm. Han satte vindrodret mot vinden och låste in sig i båten. Rullade runt ett par gånger men klarade sig.
Citera
2015-11-18, 14:13
Medlem
Jag tittade på vad en autopilot (Simrad TP32) drar, tillverkaren anger 500mA som förbrukning när autopiloten är aktiv.

Om du har en segelbåt med säg 100Ah (någorlunda representativ siffra för många segelbåtar) i batterierna, och autopiloten är din enda strömförbrukare så kommer den att tömma dina batterier på mindre än 200 timmar. Du har alltså drygt en veckas konstant drift innan batterierna är slut. Men du lär ha lanternor på båten, du lär vilja ha belysning i ruffen, kanske en radio/mp3-spelare, VHF och annat som drar ström. Du har du mindre el kvar till autopiloten.

Självklart kan man ha diverse grejer med sig, typ solceller, vindgenerator och elverk, som ser till att fylla upp batterierna under resans gång. Alla har sina för- och nackdelar: solceller är helt tysta men ger å andra sidan väldigt lite ström. Vindgeneratorer bullrar men kan å andra sidan ge mycket el. De kräver dessutom en hel del utrymme för att fungera i alla lägen. Elverk bullrar och måste hållas med något bränsle, och väger dessutom en hel del. De kan dock ge all el du lär behöva i en båt.

Sen finns det en annan aspekt av det att ta hänsyn till, om man skall segla långt: hur enkelt är det att laga något om det går sönder? Alla autopiloter är elektroniska, och om elektroniken lägger av kan det vara oerhört svårt att hitta någon som kan laga den, beroende på var i världen du är. Vindroder är helt mekaniska, och då är det alltid mycket enklare att se var felet är. Du kanske inte kan hitta någon som är en stjärna på att svetsa rostfritt (det är tydligen extra svårt att svetsa rostfritt, och de flesta vindroder är byggda i rostfritt), men du kan i alla fall få en tillfällig lagning. Eller så sätter du ihop delarna med silvertejp....
Citera
2015-11-18, 21:23
Medlem
[quote=xpqr12345|55439969]Jag tittade på vad en autopilot (Simrad TP32) drar, tillverkaren anger 500mA som förbrukning när autopiloten är aktiv.

Om du har en segelbåt med säg 100Ah (någorlunda representativ siffra för många segelbåtar) i batterierna, och autopiloten är din enda strömförbrukare så kommer den att tömma dina batterier på mindre än 200 timmar. Du har alltså drygt en veckas konstant drift innan batterierna är slut. Men du lär ha lanternor på båten, du lär vilja ha belysning i ruffen, kanske en radio/mp3-spelare, VHF och annat som drar ström. Du har du mindre el kvar till autopiloten. QUOTE]

Har man en 40 Ah generator så bord det isf räcka med att köra runt 2-3 timmar motordrift då en gång i veckan för att ladda det som autopiloten förbrukat.

Har du då en tex 20 HK diesel så drar den nog runt 2 liter per timme vilket då ger ca 6 liter diesel i veckan.
Din tank borde vara på iaf 60 liter vilket gör att du då kan vara ute på en 10 veckors segling med autopiloten. Men att segla över atlanten har jag för mig brukar ta lite drygt 5 veckor.

Detta var bara en lite teoretiskt uträkning från mig men ni som har erfarenhet av att seglat över Atlanten kanske vet mer hur detta skulle funka i praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in