Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-09-06, 18:14
Medlem
Hej,

Det här är min första post på flashback, så ber om ursäkt om jag lagt tråden på fel ställe eller gjort något på fel sätt.

Jag går sista året på gymnasiet (18 år, Bor i Stockholmsområdet), och jag planerar att ta ett sabbatsår och göra en långsegling. Att jag skriver här på flashback är i hopp om att någon med erfarenhet av långsegling delar med sig av lite tankar och idéer.

Rutten:
Jag har två idéer om själva rutten.
A: Segla Stockholm-Medelhavet, den yttre vägen dvs inte genom europas kanaler. Via Skottland, över biscaya.
B: Segla Stockholm-Kanarieöarna-Atlanten-Västindien-New York

Frågan är väl då egentligen: Eftersom jag planerar att vara borta ett år (från juni 2016 - augusti 2017), vilket alternativ är att föredra tidsmässigt. Hinner man resa B om man vill segla hem båten också? Jag skulle även kunna tänka mig att sälja båten i medelhavet eller på andra sidan atlanten och flyga hem ifall man skulle få oväntade hinder och inte hinna hem till skolstart på universitet.

Har ni några andra tankar om vart man skulle kunna segla och utforska om man ska vara borta 1 år?

Båten:
Jag har ingen egen båt i dagsläget. Jag har varit runt och tittat en hel del på båtar och har fastnat för en Laurin 32 som jag kan få för ett bra pris. Strax över 50k och den är i helt ok skick. Jag är medveten om att mycket pengar kommer behöva läggas på båten för att få den i långfärdsskick.

Min budget för själva båten + ny utrustning ligger på ca 110k. Vill såklart komma undan så billigt som möjligt utan att tumma på säkerheten. Vad är det för säkerhetsutrustning som är absolut nödvändig (om vi förutsätter att båten inte har någon sådan utrustning i dagsläget, mkt segel finns men äldre, äldre gps finns av känt märke men utan sjökort)? Jag tänker vhf, sjöräddningsflotte, solceller osv.

Motorn är en yanmar yse12, sjövattenkyld, och är orginal. Går den att lita på för en sån här omfattande resa? Den startar och går i dagsläget. Känns som saltvatten och motorer inte kommer jättebra överens.

Budget:

Hur mycket pengar kommer gå åt för att leva? Mat, hamnavgifter osv. För hela resan? Vad finns det för tips och tricks för att komma undan så billigt som möjligt men ändå leva så bra som möjligt?

Sponsorer:

Går det att hitta sponsorer för att sponsra en sådan här resa? Om vi säger att man skulle driva en blogg och blogga om sin resa och dokumentera lite på youtube osv. Finns sponsorer som skulle känna att de vill gå in och sponsra tex utrustning till båten för att få ha reklam på blogg? Har mycket erfarenhet från webbdesign och programmering så bloggen kommer inte behöva se skit ut som de ofta tenderar att göra. Frilansa som webbdesigner är något jag också tänkt att man skulle kunna göra från båten när man seglar för att få det lite lättare att gå runt ekonomiskt. Någon som har erfarenheter av att frilansa från båt? Kan tänka mig att det är svårt när man har väldigt oregelbunden uppkoppling till nätet.

---
Hade inte tänkt segla ensam, utan har en hel del kompisar som vill hoppa på och vara med och segla några månader i taget olika delsträckor.
---

Jag har en hel del fler frågor men detta får räcka så länge. Har ingen aning om det här är rätt forum att fråga sådana här saker på, men hoppas att någon iallafall har några tips!

Tack!
Citera
2015-09-06, 19:53
Medlem
Min fråga blir om du har någon seglarerfarenhet alls sedan innan.
Om inte så avråder jag skarpt från att ge sig av på en sådan här resa.
Börja att segla längst med svenska kusten, med land i sikte.

Dessutom kommer du märka vilka saker du själv tycker är nödvändigt att ha med.
Har du utsjöskepparn eller Klass VIII eller bättre?
Citera
2015-09-06, 20:31
Medlem
Jag har semesterseglat med familjen i hela mitt liv med en Comfortina 32:a. Kustnära och i skärgården. Åland och Gotland som längst. Jag har båtförarintyg, kuskepparintyg och vhf-intyg. Utöver det så har jag tänkt ta utsjöskepparintyg innan jag ger mig av.
Senast redigerad av Tornell 2015-09-06 kl. 20:33.
Citera
2015-09-11, 15:16
Medlem
HorseLabourCamps avatar
Hej
Egentligen duger vilken som helst av välkonstruerade och hyggligt byggda 70-talssegelbåtar. Se bara på alla Albin Vegor som seglat kors och tvärs över planeten. Jag har bara kustseglat (medelhavet till norden) dvs andra hållet från vad du tänkt dig. Men då gjort det i transportsyfte, och på tidpunkter som inte är semester (sen höst). Några saker som gör en båt till en bra långfärdsbåt är:

Roder satt i skädda. Det ger betydligt mindre risk för roderhaveri. Då stor del av rodrets längd har stöd från skrovet.

Få genomföringar under vattenlinjen. Ja, det säger sig självt. Få punkter som kan läcka.

Ordentliga röstjärnsinfästningar.

En stadig rigg, gärna med möjligheter att föra kutterstag.

Ordentliga självlänsar i sittbrunnen.

Bra är också en genomgående mast, eller att masten står på en stötta inuti båten. För hårt väder kan ibland skapa "pumpningar" i riggen som försvagar däcket. Bra för långsegling är också att bygga ordentliga sjökojer. Eller som en engelsman jag seglat med gjorde: sov i hängmatta.

Kosterbåtar är ett bra alternativ. Men många av dem är plastade av amatörer. Jag skulle hellre satsa på en båt byggd på ett riktigt varv. Iallafall plastmässigt. Inredningen spelar mycket mindre roll. Några båtar jag tycker du ska titta på är från ett engelskt varv som heter Westerly. Såg en Westerly Tiger på blocket för inte allt för länge sedan. Brittiska båtar är ofta välbyggda. De har rätt eländiga vatten runt sig med hårda vindar och tidvattenströmmar. Dessutom verkar långseglingar ligga i brittisk självbild. Varje fritidsskeppare drömmer om att vara en Captain Cook. Eller Hook. Så det har sålts båtar där gjorda för långfärdsbruk utan att de någonsin annat än bryggseglats. Ungefär som att människor köper en Jeep, och värsta terrängen är en trottoarkant.

Scanmar 25 är en båt med gott rykte i långseglarkretsar.

Bara mina två öre.
Citera
2015-09-12, 00:56
Medlem
Knivur-273s avatar
[quote=Tornell|54609635]Hej,

Det här är min första post på flashback, så ber om ursäkt om jag lagt tråden på fel ställe eller gjort något på fel sätt.

Jag går sista året på gymnasiet (18 år, Bor i Stockholmsområdet), och jag planerar att ta ett sabbatsår och göra en långsegling. Att jag skriver här på flashback är i hopp om att någon med erfarenhet av långsegling delar med sig av lite tankar och idéer.

Rutten:
Jag har två idéer om själva rutten.
A: Segla Stockholm-Medelhavet, den yttre vägen dvs inte genom europas kanaler. Via Skottland, över biscaya.
B: Segla Stockholm-Kanarieöarna-Atlanten-Västindien-New York

Frågan är väl då egentligen: Eftersom jag planerar att vara borta ett år (från juni 2016 - augusti 2017), vilket alternativ är att föredra tidsmässigt. Hinner man resa B om man vill segla hem båten också? Jag skulle även kunna tänka mig att sälja båten i medelhavet eller på andra sidan atlanten och flyga hem ifall man skulle få oväntade hinder och inte hinna hem till skolstart på universitet.

Har ni några andra tankar om vart man skulle kunna segla och utforska om man ska vara borta 1 år?

Båten:
Jag har ingen egen båt i dagsläget. Jag har varit runt och tittat en hel del på båtar och har fastnat för en Laurin 32 som jag kan få för ett bra pris. Strax över 50k och den är i helt ok skick. Jag är medveten om att mycket pengar kommer behöva läggas på båten för att få den i långfärdsskick.

Min budget för själva båten + ny utrustning ligger på ca 110k. Vill såklart komma undan så billigt som möjligt utan att tumma på säkerheten. Vad är det för säkerhetsutrustning som är absolut nödvändig (om vi förutsätter att båten inte har någon sådan utrustning i dagsläget, mkt segel finns men äldre, äldre gps finns av känt märke men utan sjökort)? Jag tänker vhf, sjöräddningsflotte, solceller osv.

Motorn är en yanmar yse12, sjövattenkyld, och är orginal. Går den att lita på för en sån här omfattande resa? Den startar och går i dagsläget. Känns som saltvatten och motorer inte kommer jättebra överens.

Budget:

Hur mycket pengar kommer gå åt för att leva? Mat, hamnavgifter osv. För hela resan? Vad finns det för tips och tricks för att komma undan så billigt som möjligt men ändå leva så bra som möjligt?

Sponsorer:

Går det att hitta sponsorer för att sponsra en sådan här resa? Om vi säger att man skulle driva en blogg och blogga om sin resa och dokumentera lite på youtube osv. Finns sponsorer som skulle känna att de vill gå in och sponsra tex utrustning till båten för att få ha reklam på blogg? Har mycket erfarenhet från webbdesign och programmering så bloggen kommer inte behöva se skit ut som de ofta tenderar att göra. Frilansa som webbdesigner är något jag också tänkt att man skulle kunna göra från båten när man seglar för att få det lite lättare att gå runt ekonomiskt. Någon som har erfarenheter av att frilansa från båt? Kan tänka mig att det är svårt när man har väldigt oregelbunden uppkoppling till nätet.

---
Hade inte tänkt segla ensam, utan har en hel del kompisar som vill hoppa på och vara med och segla några månader i taget olika delsträckor.
---

Jag har en hel del fler frågor men detta får räcka så länge. Har ingen aning om det här är rätt forum att fråga sådana här saker på, men hoppas att någon iallafall har några tips!

Du kan inte segla på oceanerna innan du lärt dig att segla på havet
Citera
2015-09-14, 14:55
Medlem
HorseLabourCamps avatar
Jag fann din tråd lite intressant. Har haft en loj dag på jobbet. Ägnat mig åt att kolla vad du får för långresebåtar för 70-80k. Du ska inte nöja dig med en motor som är annat än från typ 2000-talet. För de pengarna får du båtar med bra riggar, fräscha maskiner och schyssta segel.

Kolla in t.ex. Westerly Tiger jag tidigare tagit upp. Vettiga båt, med skrov som Lloyds certifierat för oceanfart. För har Lloyds satt sitt sigill så är grejerna anpassade för att hålla. Det är nämligen en märkning som unik för varje skrov. Inte som CE-märkning där tillverkaren själv bestämmer vilken klass båten har, och själva garanterar att det håller och uppfyller standard.

Pratade med en som jobbar professionellt med båtar, mycket i försäkringsärenden, och han gav ytterigare tips om bra båtar att titta på. En sådan är Albin 78. Annars kan en ÅH 30 komma in i prislistan. Eller kanske en Ballad/Scampi. Såg en Nantucket 31 till salu. Dyrare, men också bättre. Ligger en ute för 110 k på blocket. Garanterat prutbar! En yawl-rigg är klassisk i omseglarkretsar (första ensamseglaren runt jorden hade en sådan) och är hur lätt som helst att balansera utan roder. Bara man lär sig knepen.

Det du ska titta på är skick på rigg, segel, maskin (i den ordningen) för det är mest för segel du kommer att förflytta dig. Sen ska alla "tunga poster" som köl (den ska sitta utan svaj) och roder vara i gott skick. Resten är i mångt och mycket bara stödsystem för ovan nämnda.

/Keyboardcircumnavigator
Citera
2015-09-14, 17:49
Medlem
TimmySmeds avatar
De flesta som aldrig själva har långseglat kommer säga till dig att du inte ska göra det, medan de flesta som faktiskt har långseglat kommer säga att det bara är att sticka.
Citera
2015-09-14, 18:24
Medlem
Hej!

Tack för svaren, mycket intressanta tankar och bra tips!

Hur resonerar ni, vad är bäst ekonomiskt: Att köpa en en båt som ej är utrustad för långfärd och rusta upp den själv med både ny och begagnad utrustning lämpad för långfärd, eller att köpa en mer färdigutrustad båt för större inköpspris?

Just nu är jag rätt inne på en Allegro 27 jag hittat som är till salu. Motorn är en volvo penta 2002(18hk) och verkar vara i ganska bra skick. Seglen är slitna (men kan nog funka för undanvindssegling) och riggen vet jag inte riktigt vad det är för skick på. Vad ska man tänka på när man kollar skick på riggen? Båten är påmastad och ligger i vattnet så kan bli lite svårt.

Sen det här med självstyrning. Känns som fördelar/nackdelar mellan vindroder och autopilot kan disskuteras i all oändlighet men vad tycker ni: behöver jag både vindroder och autopilot eller räcker det med en av dem? Vilken är då att föredra om man väljer endast en av dem?
Citera
2015-09-14, 18:31
Medlem
Sen kommer jag också ev behöva flytta på en båtvagga (tyresövagga) mellan två båtvarv i Stockholm. Några mils avstånd. Hur ska man gå till väga för att flytta på något så stort och tungt? Kan vanliga bärgningsbilar för personbilar utföra sådana jobb?
Senast redigerad av Tornell 2015-09-14 kl. 18:35.
Citera
2015-09-14, 20:10
Medlem
Vad gäller valet mellan autopilot och vindroder tycker jag absolut att det enda vettiga valet för en långseglare är vindroder. Anledningen är enkel: prylen, vare sig det är vindroder eller autopilot, kan komma att styra för dig dygnet runt i flera veckor utan avbrott. En autopilot går på el, vindrodret får sin energi ur vinden.

Räkna då lite: du har så här mycket elkapacitet i båtens batteri/-er [måttar med händerna]. Du bör nog räkna med att autopiloten drar minst 0,1A (siffran är en ren gissning, läs i bruksanvisningen för närmare detaljer) hela tiden, men mer om det är hårt väder. Hur lång tid räcker dina batterier om du har något som drar 0,1A dygnet runt?

Matematiken du skall göra är dela din batterikapacitet med den ström som autopiloten drar. Lite lek med siffror: du har totalt 100Ah i batterierna, och autopiloten drar 0,1A. Då räcker dina batterier i 100/0,1=1000 timmar. Dvs lite över fyra dygn. Observera att detta gäller bara autopiloten, har du annat (kanske lanternor) som drar el så minskar tiden.

Min syn på saken är att det är en autopilot är ett komplement till vindrodret, något man kan använda de få tillfällen då man går långa sträckor för motor.
Citera
2015-09-14, 21:11
Medlem
Dejads avatar
Kom just hem från en långsegling som tog mig till Trinidad och tillbaka upp till Sverige. Båten var en Larurin 32 och var visserligen ganska välutrustad innan (har gjort denna trippen en gång innan, både båten och jag) och tycker att du givetvis ska ut.

Visst är seglingserfarenhet något viktigt men har träffat många på min resa som inte haft någon större erfarenhet före de gav sig ut på sitt stora äventyr. Du har ganska många halvlånga hopp att lära känna båten på när du tar dig söderut så du kommer att lära dig segla, den saken är säker, du kommer även lära dig köra motor långa sträckor

Så vad ska du ha med dig utrustningsmässigt? Ais, vindroder och en satellit-telefon är något som jag skulle pusha för att ha med dig. Har du folk hemma som är intresserade av segling och väder så skulle en inreach fungera som kommunikation ute på havet (du kan skicka 160 tecken långa meddelande till och från den) men att kunna ta emot vädermail mitt ute på havet med gribfiler eller textväder från någon som skickar till dig är guld värt och familj och vänner blir glada när de får höra om hur trött du är på cornedbeef och pasta.
Att investera i en bra bekväm väst (givetvis uppblåsbar, gärna med manuell utlösning) med en bra livsele i är ett måste. Jag köpte Spinnlock eftersom jag tycker de är grymt bekväma men jag vet inte om de prismässigt är motiveringsbara jämfört med en bra Baltic, Spinnlocken har huva vilket kan vara bra om man skulle trilla i. Det du vill åt är inte flytfunktionen utan selen, du ska nämligen se till att sitta fast i båten hela jävla tiden du är utomskärs. Visst nere i båten behöver du inte det men den som har vakten ska sitta fast när den är ensam ute i sittbrunnen. Du får resonera att trillar du överbord så är du död. Epirp är bra att ha men en extra lyx. VHF är ett måste när du tagit dig utanför Skagen och folk faktiskt börjar använda dem.

Tar du turen via Skotland och sen går över Biscaya från Cork och söderut så ska du kunna klara dig utan problem och få lagom långa sträcker att starta med. När du väl är i Coruña kan du börja fundera på om du vill till Medelhavet eller inte. Bra förberedelse hemma är att tanka ner ugrib och börjar lära dig tyda väder för att vara sin egen meteorolog är något som underlättar mycket och ger en ett bättre självförtroende när du är ute.

Är du bara lite social så kommer du träffa mycket kul folk där ute som kommer att hjälpa dig med de problem du kan råka ut för.

Har du frågor osv och inte vill ta det i tråden så är det bara att skicka PM.

Se nu till att drömma ordentligt och komma iväg!!
Citera
2015-09-14, 21:59
Medlem
xpqr12345: Du har en bra poäng där med vindroder vs autopilot. Det lutar nog åt att ha ett vindroder och hitta nån gammal begagnad autopilot som komplement (som kan vara skönt att ha men som samtidigt inte skulle vara någon katastrof ifall den havererar). Det största som tar emot med vindroder är att de är så fasligt dyra Det dyker upp begagnat lite då och då men ändå... Vilka vindroder modeller är att föredra på båtar under 30 fot och på båtar med koster akter (typ allegro 27)?

Dejad: Kul att just du svarade på min tråd, har nämligen läst en del i trådar du varit aktiv i tidigare som har med långsegling att göra. Välkommen hem! Om jag inte minns helt fel så skrev du lite om det här med gps och sjökort (som du hade lyckats ladda ned från nån torrent sida). Om man nu teoretiskt sätt skulle vilja komma undan kostnaden att köpa digitala sjökort till en gps-plotter, hur skulle man då gå tillväga? Jag har dålig koll på gps-plottrar, har de minneskort där man lägger över "sjökortsfiler" på? Vilken plotter är att föredra som går att köpa billigt begagnad?

Kul att det är så många som orkar svara på mina frågor och ger mig tips!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in