Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-14, 22:10
Medlem
Citat:
Har du folk hemma som är intresserade av segling och väder så skulle en inreach fungera som kommunikation ute på havet (du kan skicka 160 tecken långa meddelande till och från den) men att kunna ta emot vädermail mitt ute på havet med gribfiler eller textväder från någon som skickar till dig är guld värt och familj och vänner blir glada när de får höra om hur trött du är på cornedbeef och pasta.

Det här låter väldigt intressant, ska kolla upp vad en sån kostar!
Citera
2015-09-15, 08:23
Medlem
Dejads avatar
Rent hypotetiskt så kan vissa garmin plottrar äta bluechart som går att få tag på över nätet. Annars är openCpn med cmap kort fungera. Jag köpte lite kort och sjökortsprogram men det var dyrt. Vet att många har en ipad lösning som de är nöjda med och nu börjar en del av programmen börja ta emot ais data över nätverk med och då kan det bli mer intressant.

Pendelservo roder är alltid att föredra tycker jag (jag är icke helt opartisk där) och Aries eller Monitor fungerar oftast bra. Visst är vindroder dyra i inköp men jag tror att det nästan är pengar du kommer få tillbaka när du kommer hem. Du kan sätta en billig autopilot att styra mot vindflöjeln när du ska köra längre sträckor för motor.

Det är ett gift att ge sig ut och man vill gärna ut igen så jag måste varna om det....
Citera
2015-09-15, 13:36
Medlem
Hur har ni gjort med försäkring när ni långseglat? Några rekommendationer på bra försäkringsbolag till en billigare peng? Mest vill jag försäkra mig mot att behöva bli skyldig andra pengar ifall jag krockar in i dem eller liknande. Om min båt får skador i lacken eller liknande har ingen betydelse.
Citera
2015-09-16, 10:06
Medlem
Dejads avatar
Panthenius (stavning är överskattat) har ok försäkringar när du är ute och seglar långt. Dock kan det vara att de inte lagar din båt när du är på andra sidan Atlanten om den är äldre än ett visst antal år.

Sen tog jag en bra sjukförsäkring med högt tak ifall jag skulle råkat ut för nåt när jag var ute. Det är det vi gjorde försäkringsmässigt.
Citera
2015-09-16, 18:57
Medlem
det största problemet i Europa är att man kommer att klå dig på hutlösa hamn avgifter .
det är faktiskt det som gjort Europa tjänt
Citera
2015-09-17, 22:27
Medlem
Dejads avatar
Hamn avgifterna är inte kul men man kan faktiskt ligga på redden ganska mycket. Annars får man ligga lite längre så man får rabatterade priser. Kanske känns bakvänt men när man är ute och långseglar så gör man ju inte en hamn varje dag som på vanliga semestern.

Oftast kan man komma undan med ok priser men vissa ställen är det Bohuslänska priser och då är det inte lika kul. Däremot så får man på vissa dyra marinor nybakt bröd och annat kul, men dessa är oftast undantag (om man inte går in i marinorna där det ligger massa lyxjakter men då kommer det kosta därefter med).
Citera
2015-09-20, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Hamn avgifterna är inte kul men man kan faktiskt ligga på redden ganska mycket. Annars får man ligga lite längre så man får rabatterade priser. Kanske känns bakvänt men när man är ute och långseglar så gör man ju inte en hamn varje dag som på vanliga semestern.

Oftast kan man komma undan med ok priser men vissa ställen är det Bohuslänska priser och då är det inte lika kul. Däremot så får man på vissa dyra marinor nybakt bröd och annat kul, men dessa är oftast undantag (om man inte går in i marinorna där det ligger massa lyxjakter men då kommer det kosta därefter med).

nu är det oftast så att man får inte ett skit gotlan kathamarsvik en boj med tveksam förankring vill en gubbe ha 500 spänn för i övrigt inte ett skit norge lilhamer hutlösa priser till det har man utkomst skatt omräknat minst 500 svenska per dygn kostnaden att att köra kil kanalen 18 euro hamnavgifter 50 euro men vatten och el lyx krog med svin priser sen båten är den över 12 meter då vill man mera pröjs då gäller inte 20 till 50 euro längre då dubblas kostnaden och så börjar man tjafsa om fartygsbevis och annat skit det är längden som avgör inte hur lyxig man anser sig vara
Citera
2015-09-22, 16:56
Medlem
Har inte blivit något båtköp än och letar fortfarande runt efter en bra båt.
Har hittat en tetis 29, inte en båt man ofta hör så mycket om när man pratar långsegling. Hur är den båtens sjöegenskaper? Den har ju långköl och tycks vara ganska välbyggd i skrov osv. Någon som läst någon gång om en tetis 29 som långseglat?

Här är länk till annons på blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Se_priset_Hostpris_sankt_p_g_a_flytt_61491716.htm? ca=11&w=2
Citera
2015-09-22, 18:29
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
nu är det oftast så att man får inte ett skit gotlan kathamarsvik en boj med tveksam förankring vill en gubbe ha 500 spänn för i övrigt inte ett skit norge lilhamer hutlösa priser till det har man utkomst skatt omräknat minst 500 svenska per dygn kostnaden att att köra kil kanalen 18 euro hamnavgifter 50 euro men vatten och el lyx krog med svin priser sen båten är den över 12 meter då vill man mera pröjs då gäller inte 20 till 50 euro längre då dubblas kostnaden och så börjar man tjafsa om fartygsbevis och annat skit det är längden som avgör inte hur lyxig man anser sig vara
Förlåt men jag förstod nog inte ett ord av vad du skrev förutom att du haft otur, förmodligen med skiljetecken...

Så klart de vill ha bevis på att man kan framföra en större och tyngre båt. Vi ankrade eller låg mot brygga, låg bara på boj en enda gång och då var vi nere och tittade på fästet. Att ha blivit lurade känner jag absolut inte igen utan folk är oftast väldigt raka med vad man betalar för, gillar man inte priset kan man så gott som alltid ankra utanför och ta gummibåten in. Detta i såväl Sverige, Norge, Danmark, Stor Britannien, Irland, Spanien, Portugal, större delen av Karibien samt Atlantöarna.

Enda stället vi kände att vi betalade överpriser var i Porto, resten av tiden har det varit helt ok priser och vi har alltid haft möjligheten att ligga på ankaret (men i europa valde vi att ligga i gästhamn en del) vilket nästan överallt varit helt gratis.
Citera
2015-10-01, 09:08
Medlem
HorseLabourCamps avatar
Ohoj.
Som jag skrivit tidigare de flesta välbyggda 70-talsbåtar klarar långsegling alldeles utmärkt. Tetis 29 är med stor säkerhet inget undantag. Långkölad är den dock inte, den har ett delat lateralplan, dvs att rodret och kölen inte är en enhet. Så den är faktiskt fenkölad.

Det är sällan själva skroven som ger problem när man seglar till havs, utan det är kringutrustningen som rigg, segel, motor etc som ger upp. Så det viktigaste är nog faktiskt att köpa ett exemplar där sådant är i gott skick, även om det på budget innebär att man får skaffa sig en lite mindre båt.

Om du är beredd att ta dig en bit för att titta på en båt, så finns det en i Skåne som är en beprövad långseglare. Om det stämmer är motor och segel i bra skick, dessutom har annonsen legat på blocket länge, så jag misstänker det finns prutmån. 25-fotare är inte direkt hett längre.

http://www.blocket.se/lund/Westerly_tiger_kanonskick_62046933.htm
Citera
2015-10-31, 16:41
Medlem
Hade en uppgift i skolan att göra en video av någonting man brinner för, det blev en video om segling såklart och min kommande resa. Det här är min första video jag någonsin gjort och den behövde ju dessutom vara på engelska så ber om ursäkt för kvalite och innehåll. Jag har tänkt fortsätta göra videos och dokumentera förberedelserna och sedan också själva resan. Förhoppningsvis blir jag bättre med tiden på detta. Tänkte att det skulle vara kul att dela videon här för att se lite om folk tycker det är kul att titta på sånna här videos eller om det bara är skit!

Här kommer en länk ifall någon skulle vilja ta sig en titt:
https://www.youtube.com/watch?v=Tvc0hqg7nY0
Citera
2015-11-01, 02:03
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tornell
Hade en uppgift i skolan att göra en video av någonting man brinner för, det blev en video om segling såklart och min kommande resa. Det här är min första video jag någonsin gjort och den behövde ju dessutom vara på engelska så ber om ursäkt för kvalite och innehåll. Jag har tänkt fortsätta göra videos och dokumentera förberedelserna och sedan också själva resan. Förhoppningsvis blir jag bättre med tiden på detta. Tänkte att det skulle vara kul att dela videon här för att se lite om folk tycker det är kul att titta på sånna här videos eller om det bara är skit!

Här kommer en länk ifall någon skulle vilja ta sig en titt:
https://www.youtube.com/watch?v=Tvc0hqg7nY0

Nu har jag sett den. Eftersom jag såg hela så måste den ha fångat mitt intresse åtminstone lite grann. Tycker du gör ett mäktigt val genom att välja seglingen och jag önskar dig verkligen lycka till! Eller "GMY" som ubåtskaptenerna (brittiska och tyska alltså) skickade till varandra under första halvan av 1900-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in