• 1
  • 2
2015-09-06, 14:36
Medlem
Är det någon här på FB som testat att hyra ut sin lägenhet på Airbnb i princip året om?
Alltså att man inte bor i lägenheten överhuvudtaget och försöker hyra ut den så ofta det bara går via Airbnb istället för att hyra ut den i andrahand till en vanlig hyresgäst på månadsbasis?

Jag undrar nämligen vad ni har för uppfattning om förtjänsten på detta. Bör man kunna tjäna mycket mer per månad på att göra så, jämfört med att hyra ut den i andra hand månadsvis eller årsvis t.ex. via Blocket som man vanligtvis gör? Som jag har förstått det är det ganska lätt att hyra ut lägenheten under sommaren, men hur är det under lågsäsong osv?

Min lägenhet jag överväger att hyra ut är en ganska genomsnittlig tvåa i Stockholms innerstad.
Är såklart väldigt tacksam för svar!
Citera
2015-09-06, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medicialocal
Är det någon här på FB som testat att hyra ut sin lägenhet på Airbnb i princip året om?
Alltså att man inte bor i lägenheten överhuvudtaget och försöker hyra ut den så ofta det bara går via Airbnb istället för att hyra ut den i andrahand till en vanlig hyresgäst på månadsbasis?

Jag undrar nämligen vad ni har för uppfattning om förtjänsten på detta. Bör man kunna tjäna mycket mer per månad på att göra så, jämfört med att hyra ut den i andra hand månadsvis eller årsvis t.ex. via Blocket som man vanligtvis gör? Som jag har förstått det är det ganska lätt att hyra ut lägenheten under sommaren, men hur är det under lågsäsong osv?

Min lägenhet jag överväger att hyra ut är en ganska genomsnittlig tvåa i Stockholms innerstad.

Idiot.. de har ju varit galet mycket skriverier om detta på alla tidningar som finns i Sverige. Man kan tjäna fett med casch på det.. men det är olagligt & att du riskerar bostadsrätten är 90 % säkert!
Citera
2015-09-06, 14:46
Medlem
Airbnb har väl funnits i snart 10år, varför så mycket tjat om det nu?

2009 fanns det iaf.
Senast redigerad av OnespoonE 2015-09-06 kl. 14:49.
Citera
2015-09-06, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Idiot.. de har ju varit galet mycket skriverier om detta på alla tidningar som finns i Sverige. Man kan tjäna fett med casch på det.. men det är olagligt & att du riskerar bostadsrätten är 90 % säkert!

Jag vill inte ha några svar som detta, tack!
Jag har redan kollat av detta med styrelsen som är väldigt liberalt inställd, så det är inte ett problem. Problemet är bara lönsamheten och huruvida det är värt allt besvär eller inte.
Citera
2015-09-06, 15:18
Medlem
Citat:
Jag har redan kollat av detta med styrelsen som är väldigt liberalt inställd, så det är inte ett problem. Problemet är bara lönsamheten och huruvida det är värt allt besvär eller inte.

Det kommer ändras när ni blir några stycken som hyr ut årsvis och resterande boende får ta konsekvenserna

Kör på så länge du får. Gör dig en hacka.
Citera
2015-09-06, 15:39
Medlem
Citat:

Du måste ju ha tillstånd för att hyra ut, antagligen från din värd om det är en HR eller från din styrelse om det är en BR.
Oavsett så lär det märkas rätt snabbt, och en HR-värd lär säga upp kontraktet omedelbums. Har du tur så är det en BR med en styrelse som inte bryr sig, men risken är nog ändå att du får nej eftersom övriga boende i huset ofta inte vill ha massor av random folk som springer i deras trappor.
Citera
2015-09-06, 15:44
Medlem
Citat:

Ingen människa i världen har missat att folk har hyrt ut sina bostadsrätter i stockholm och gjort sig hackor på 200 laxar på en sommar.
Citera
2015-09-06, 16:15
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ingen människa i världen har missat att folk har hyrt ut sina bostadsrätter i stockholm och gjort sig hackor på 200 laxar på en sommar.

Och du ser inte skillnaden på 8-10 veckor en sommar och året runt?
Citera
2015-09-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman

Exakt, du verkar vara den enda som har förstått min fråga.
Jag är inte intresserad av det juridiska, dvs om jag får tillåtelse eller ej att hyra ut den via Airbnb.

Jag undrar bara om lönsamheten.
Jag tänker mig att det inte är så lätt att hyra ut en lägenhet dygnsvis via Airbnb hela året om med full beläggning 365 dagar om året??
Man måste ju jämföra denna typ av uthyrning med att bara hyra ut lägenheten i andra hand "som vanligt", d.v.s. för t.ex. ett halvår åt gången via Blocket.
Genom vanlig andrahandsuthyrning kan man ju hyra ut en två i Stockholms innerstad för ca 14 000 - 18 000 i månaden. Detta måste man ju jämföra med!

Frågan är alltså: är det någon som har testat att hyra ut sin lägenhet under hela året dygnsvis eller veckovis via Airbnb och kommit fram till hur mycket mer lönsamt det kan vara jämfört med att hyra ut den till en och samma person i ett år för 14 000 - 18 000 per månad via Blocket?
Citera
2015-09-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnespoonE
Airbnb har väl funnits i snart 10år, varför så mycket tjat om det nu?

2009 fanns det iaf.
Grundat 2008...
Citera
2015-09-06, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman

Jag menar.. hyr man ut över en sommar för 200 lax.. så lär det ju gå att tjäna betydligt mera på ett år på en lgh i sthlm.. men det är fortfarande OLAGLIGT och sannolikheten att du förlorare lägenheten är extremt STOR!
Citera
2015-09-06, 18:34
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Jag menar.. hyr man ut över en sommar för 200 lax.. så lär det ju gå att tjäna betydligt mera på ett år på en lgh i sthlm.. men det är fortfarande OLAGLIGT och sannolikheten att du förlorare lägenheten är extremt STOR!

Som jag förstått det är det bara olagligt om du inte har tillstånd...

Sedan har jag för mig att det kan behövas mer än tillstånd från värd/bostadrättsföreningens styrelse om det kan ses som hotellverksamhet av (glömt vilken) myndighet.

Det som man behöver tänka på också är ju beskattning. På 200KSEK eller mer är man ju långt över den skattefria gränsen för andrahandsuthyrning. Med tanke på vilket liv det varit runt Airnb på sistonde finns väl risk att skattemyndigheterna håller koll på vilka som annonserar ut sina lägenheter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in