• 1
  • 2
2015-09-06, 18:40
Medlem
Herblaws avatar
Hyra ut genom Airbnb året om är en dålig ide. Du kommer bli av med bostadsrätten då dina grannar kommer klaga att det är för mycket spring in och ut, för mycket sopor, för mycket festande.

Folk som hyr genom airbnb slänger sopor i trappuppgången då dom inte känner till sopstationerna.

Men varför inte testa, det värsta är att du får tvångssälja din lägenhet, du hinner nog hyra ut 2-3 månader innan det är dags.
Citera
2015-09-06, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Hyra ut genom Airbnb året om är en dålig ide. Du kommer bli av med bostadsrätten då dina grannar kommer klaga att det är för mycket spring in och ut, för mycket sopor, för mycket festande.

Folk som hyr genom airbnb slänger sopor i trappuppgången då dom inte känner till sopstationerna.

Men varför inte testa, det värsta är att du får tvångssälja din lägenhet, du hinner nog hyra ut 2-3 månader innan det är dags.

haha ja exakt.
Citera
2015-09-08, 00:29
Medlem
Så av alla Flashbackare här på forumet är det inte en enda som testat att regelbundet hyra ut sin lägenhet via Airbnb och kan berätta om det??
Citera
2015-09-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Idiot.. de har ju varit galet mycket skriverier om detta på alla tidningar som finns i Sverige. Man kan tjäna fett med casch på det.. men det är olagligt & att du riskerar bostadsrätten är 90 % säkert!
Om han hyr ut en lägenhet utan tillåtelse är det snarare hundra procent säkert att han riskerar lägenheten. Med det sagt är det inte säkert att han åker dit på det.
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw

Är du inte läskunnig? TS har varit tydlig med att det inte är det här han vill veta. Han vill veta hur pass lönsamt det kan vara.

Hur mycket kostar det att hyra ut genom Airbnb? Man brukar ju kunna hyra ut ganska dyrt till folk, eftersom rimligtvis blir dyrare att bo ett par dagar istället för ett år. De flesta man hyr ut till är ju turister, och de jämför ju förmodligen med vad ett hotell kostar i typ tre nätter.
Citera
2015-12-27, 19:18
Medlem
Regeringen ska utreda både Airnb och Uber om de bryter mot gällande regelverk. Dagens reglerar bara producent till konsument men inte konsument till konsument.
Citera
2015-12-27, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medicialocal
Så av alla Flashbackare här på forumet är det inte en enda som testat att regelbundet hyra ut sin lägenhet via Airbnb och kan berätta om det??
Nej, men alla som inte hyrt ut via airbnb verkar ju kunna berätta för dig hur det funkar.
Jag har en kompis som hyr ut rum, inte lägenhet, via airbnb. På lågsäsong har han gäster en eller två helger i månaden, på högsäsong hela veckan. Det kan ge en fingervisning iaf. Hsn säger dock att det är mycket jobb med att hyra ut, man ska vara hemma ett visst klockslag för att ge ut nyckel, städa, tvätta, handla osv.
Citera
2015-12-27, 22:32
Medlem
SuraStinas avatar
För att räkna ut lönsamheten så måste du speca tydligare vad du har. Hur många rum och hur många sängar? Utan det blir det svårt att räkna ut något alls. När vi vet detta får man räkna ut vad motsvarande antal rum/sängplatser kostar på ett normalhotell i stan/området där du bor. Sen får du lägga dig något lägre. De flesta turister som hyr via AirBnB vill ju spara några slantar på att hyra privat och om du är dyrare än ett normalhotell så checkar man ju hellre in där...

Jag själv har förvånats över de ofta optimistiska priserna på AirBnB. Jag har ingen lust att hyra dyrt av tant Berta i Ockelbo när jag inte vet om hennes sängkläder är urtvättade eller fulla i katthår, när jag kan bo billigare på ett fräscht vandrarhem, motell eller herrgård i närheten.
Citera
2015-12-30, 21:23
Medlem
Har lite erfarenhet av uthyrning.
Har en nyrenoverad 2:a ett stenkast utanför tullarna.

Juni, juli och halva augusti var de bara att välja och vraka, men de visste du säkert. Slutet var de lite tuffare. Men självklart är de stor skillnad mot innerstaden.

Det tar lite tid innan du får mycket bokningar för du måste jobba upp ditt omdöme och airbnb kunder är kräsna och ser till detaljer. Det förväntar sig en karta på aktiviteter i närheten, basvaror i kylskåpet och supertopp städat.

Hade jag varit i din sitts hade jag hyrt ut på airbnb maj-augusti och sen hela den kvarstående perioden på blocket "som vanligt". Det eventuella extra pengarna du kan tjäna den perioden är nog inte värda dom timmar du behöver lägga i tvätt och städ.

Juste.. Glöm inte att se till att de finns minst 4 sängplatser, skitsamma om de är soffa eller bäddmadrass de är dessa extra platser du tjänar pengar på.
Citera
2016-04-29, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Nej, men alla som inte hyrt ut via airbnb verkar ju kunna berätta för dig hur det funkar.
Jag har en kompis som hyr ut rum, inte lägenhet, via airbnb. På lågsäsong har han gäster en eller två helger i månaden, på högsäsong hela veckan. Det kan ge en fingervisning iaf. Hsn säger dock att det är mycket jobb med att hyra ut, man ska vara hemma ett visst klockslag för att ge ut nyckel, städa, tvätta, handla osv.

Det finns en tjänst som heter Airhost i Stockholm som jag tagit hjälp av för att hantera all städning, nyckelöverlämning till gäster mm. Har funkat bra för mig! 599kr per jobb tar dem.
Citera
2016-09-14, 22:42
Medlem
Hyrt ut en ggn. Funkade bra tills jag skulle ha betalt. Inte fått ett öre.
Kille fick nog betala dyrt till Airbnb
Nyckeln la jag på överenskommelse plats.
Frågan är om man blivit lurad för det går inte att ringa Airbnb.
Citera
2016-09-27, 15:25
Medlem
Hej. Jag vill fråga en sak angående beskattning. Säg att man har två bostäder varav en ger inkomst via airbnb medans den andra är under renovering och läcker pengar som ett soll. Rent hypoteiskt säg att ena genererar 100k per år och andra har kostat 80k. Räknas det då som att jag är plus 20k och därmed bör betala 30% skatt eller vad? För övrigt, denna 30% skatt så ingår inget i min pension eller utan den måste man isf spara själv? Så det är 30% som går till samhället men inget går egentligen till mig individuellt? Isf, kan jag dra av 12k pensionsspar på denna?

Tacksam för svar!
Citera
2016-09-27, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Hej. Jag vill fråga en sak angående beskattning. Säg att man har två bostäder varav en ger inkomst via airbnb medans den andra är under renovering och läcker pengar som ett soll. Rent hypoteiskt säg att ena genererar 100k per år och andra har kostat 80k. Räknas det då som att jag är plus 20k och därmed bör betala 30% skatt eller vad? För övrigt, denna 30% skatt så ingår inget i min pension eller utan den måste man isf spara själv? Så det är 30% som går till samhället men inget går egentligen till mig individuellt? Isf, kan jag dra av 12k pensionsspar på denna?

Tacksam för svar!
Nej du skattar för 100k minus kostnad för lägenhet A, lgh B har inget med saken att göra. Pensionsspar vet jag inget om men jag gissar att avdrag för pension görs mot lön, inte mot övriga intäkter. det är nog en fråga du bättre får svar på i ekonomiforumet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in