2005-10-25, 22:57
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Apapapa Det var I20 (Umeå) samt Lapplandsbrigadens motto.

"De hafva aldrig wikit eller för sin egen dehl tappadt"

http://www.mdn.mil.se/vasterbottensg...le.php?id=2243

Visserligen var det ursprungligen Västerbottens regementes motto, men eftersom Norrbottens regemente är skapat ur detta regemente (och övertog dessutom dess nummer), samt att I 20 är nedlagt, så föredrog jag att presentera mottot som I 19:s. Vilket det även är officiellt.

/feldgrau
Citera
2005-10-25, 23:02
Medlem
von Schmerzs avatar
En gång fältjägare, alltid fältjägare! - Jämtlands Kungliga Fältjägare (t.o.m 2005 )
Citera
2005-10-25, 23:03
Medlem
Nu blir det här säkert jättedumt, men var inte "Hackapelitta" (stavining?) något finnarna körde med under vinterkriget?
Fast det kanske mer var ett stridsrop?
Citera
2005-10-25, 23:08
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Nu blir det här säkert jättedumt, men var inte "Hackapelitta" (stavining?) något finnarna körde med under vinterkriget?
Fast det kanske mer var ett stridsrop?

Det var ursprungligen finnarnas benämning på Karolinerna. Hackapelita (även jag är osäker på stavning) betyder väl ungefär "slå på huvudet".
Citera
2005-10-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Det var ursprungligen finnarnas benämning på Karolinerna. Hackapelita (även jag är osäker på stavning) betyder väl ungefär "slå på huvudet".
Ok, helt fel ute med andra ord.
Citera
2005-10-25, 23:17
Medlem
sp00ks avatar
"Pergite" (Framåt) - Livregementets Husarer (K3)
Citera
2005-10-25, 23:17
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Ok, helt fel ute med andra ord.

Inte nödvändigt vis. Det är ju inte helt uteslutet att de vrålade "Slå dem i huvudet!" när de anföll ryssarna, men det är för mig en okänd företelse.
Citera
2005-10-26, 00:35
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
En gång fältjägare, alltid fältjägare! - Jämtlands Kungliga Fältjägare (t.o.m 2005 )

Nej? Inte officiellt i alla fall.

För att undvika dylikt kommer här de officiella (fastställda av förbandschefen) valspråk som svenska regementen använt (alla regementen har som synes inte haft sådana fastställda valspråk):

Svea Livgarde/Livgardet I 1/LG - "Possunt nec posse videntur" ("De göra vad som synes omöjligt")
Värmlands regemente I 2 - "Cum Deo et victricibus armis" ("Med Gud och segerrika vapen")
Livregementets grenadjärer I 3 - "Artibus et armis recuperatur gloria" ("Med vetande och vapen vinnes ära")
Andra livgrenadjärregementet I 5 - "Nulli secundus" ("Står inte efter någon")
Jämtlands fältjägarregemente I 5 - "För Sveriges ära, för Sveriges makt, över berg, över dal, skallar Jämtlands jakt"
Hälsinge regemente I 14 - "Fasthet, förmåga, förtroende"
Bohusläns regemente I 17 - "Uthållighet, mod och tapperhet - en krigsmans förnämsta dygder"
Västerbottens och Norrbottens regemente I 19 och I 20 - "De hava aldrig vikit eller för egen del tappat" (ibland ses "svikit" istället för "vikit")
Västernorrlands regemente I 21 - "För ditt land, din hembygd, ditt regemente"
Göta livgarde P 1 - "Nulli secundus" ("Står inte efter någon")
Skånska dragonregementet P 2 - "Trohet, ansvar, rättrådighet")
Skaraborgs regemente P 4 - "Arvet förpliktar"
Norra skånska regementet P 6 - "Ära, skyldighet och vilja"
Södra skånska regementet P 7 - "Slå snabbt - slå hårt"
Södermanlands regemente P 10 - "Regimus neque hostis" ("Vi bestämmer - inte fienden")
Norrlands artilleriregemente A 4 - "Framåtanda, fältmässighet, sammanhållning"
Norrlands ingenjörkår Ing 3 - "Nos nihil efficere non possumus" ("Här finns inga omöjligheter")
Upplands regemente S 1 - "Här finns inga omöjligheter"
Göta signalbataljon S 2 - "Det omöjliga tar bara litet längre tid"

Arméns fallskärmsjägarskola FJS - "Vilja, mod, uthållighet"

/feldgrau
Citera
2005-10-26, 01:12
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:

Jag tror att det härstammar åtminstone från trettioåriga kriget. "Hakka pälle" var finnarnas stridsrop och på svenska blev det "hackepellar".

Det var mode på 16/1700-talet att hålla sig med halvbarbariska och exotiska trupper som kroater och ungerska husarer, och de ociviliserade finnarna fick bli den svenska arméns variant.

Citat:
En gång fältjägare, alltid fältjägare! - Jämtlands Kungliga Fältjägare

Låter som om de har snott den amerikanska marinkårens "Once a Marine, always a Marine".
Citera
2005-10-26, 01:21
Bannlyst
Jag är trött, när jag läste rubriken läste jag olika förbands (som-i-de-som-spelar-före-huvudnumret-på-konsert) olika motton. Gissa om jag tyckte det var en något märklig tråd...
Citera
2005-10-26, 02:34
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Du får gärna översätta åt oss andra... Marchera eller gå under förstår jag men det andra?
Esse Non Videre är Första ubåtsflottiljens motto, "att vara utan att synas" betyder det.

Citat:
Ursprungligen postat av njurpaj
Jag är trött, när jag läste rubriken läste jag olika förbands (som-i-de-som-spelar-före-huvudnumret-på-konsert) olika motton. Gissa om jag tyckte det var en något märklig tråd...

Ja jäklar, det tänkte jag inte på när jag satte rubriken.... Borde kanske slängt in ett 'militära' framför.
Citera
2005-10-26, 02:42
Medlem
Ghurkas

rather Die, Than Be A Coward
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in