• 1
  • 2
2015-09-05, 12:05
Går det att ta bort ljuddämparen (är väll 2) på nyare Volvos. Har en V70 modell 2010 D5 och det skulle vara lite kul om den lät lite maffigare. Dock vill jag att det ska se ut som original, alltså med original "slutstyckena" (de ovala tjocka rören).

Åker runt en hel del äldre ricer Volvos med enorma burkar bak på rören i stan, skulle vara kul att se alla dessa tappa hakan när en nyare Volvo utan modifiering brakar förbi med ett maffigt ljud!
Några tips?
Citera
2015-09-05, 12:40
Medlem
Ingen vettig person tappar hakan oavsett vad du gjort (eller inte gjort) med din volvo...
Citera
2015-09-05, 12:59
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Ingen vettig person tappar hakan oavsett vad du gjort (eller inte gjort) med din volvo...

This.

Dessutom låter inte en nyare dieselmotor utan avgassystem så särskilt imponerande (inte direkt Lamborghinivrålande om vi säger så), det blir snarare enbart ett jävla brölande och folk kommer klart och tydligt bara tro att din biljävel är trasig.
Citera
2015-09-05, 13:07
Medlem
Crashs avatar
Låte bara värre utan ljuddämpare, kommer inte lura någon att du har en fet motor. Snarare kommer de tänka, jävla tattare som kör utan dämpare
Citera
2015-09-05, 14:09
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Låte bara värre utan ljuddämpare, kommer inte lura någon att du har en fet motor. Snarare kommer de tänka, jävla tattare som kör utan dämpare

Haha nej tanken är absolut inte att någon ska tro att det är någon annan motor. Överdrev när jag skrev "tappa hakan", tänkte mig mer att de skulle bli fundersamma huruvida bilen låter mer eller inte och inte att den skulle låte som någon monsterbil. Du hade nog förstått vad jag menade om du sett alla ricers här. Här åker de med EPA traktorer (eller gamla Volvos på ca 100-150 hk) med bakvingar som ser ut att höra hemma på boeing-plan. Alla med enorma (ca 10-20cm i diameter) slutstycken till sina EPA traktorer (själva avgasrören är självklart original på 3 cm) bara för att få mer ljud (låter som trasiga hushållsapparater)

Bor ni i stockholm eller ??
Citera
2015-09-05, 14:11
Citat:
Ursprungligen postat av frange
This.

Dessutom låter inte en nyare dieselmotor utan avgassystem så särskilt imponerande (inte direkt Lamborghinivrålande om vi säger så), det blir snarare enbart ett jävla brölande och folk kommer klart och tydligt bara tro att din biljävel är trasig.

Du skulle kommit hit och lyssnat på alla "raggarbilar" (EPA traktorer och gamla bilar). Då kan man snacka om brölande (låter förjävligt).
Citera
2015-09-05, 14:22
Medlem
Köp en Volvo lastbil med raka rör i stället så kommer du nog att få folk att vända på huvudet.

http://www.garaget.org/video/30990
Citera
2015-09-05, 14:36
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Köp en Volvo lastbil med raka rör i stället så kommer du nog att få folk att vända på huvudet.

http://www.garaget.org/video/30990

Haha jo det vore nått! Rulla in på donken parkeringen med den
Citera
2015-09-05, 14:44
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vbroms
Du skulle kommit hit och lyssnat på alla "raggarbilar" (EPA traktorer och gamla bilar). Då kan man snacka om brölande (låter förjävligt).

Jo jag vet och jag håller absolut med. Ett jävla ofog med den typen av bullrande hillbillygräsklippare.

Men, vissa typer av motorer går helt enkelt inte att få att låta bra hur mycket man än trixar med dem, medans andra motorer sjunger underbart redan från fabrik. Dte har med motorns konstruktion att göra, vissa låter helt enkelt bättre än andra.
Exempelvis en rak bensinsexa kommer mer eller mindre "alltid" sjunga fint när man varvar ur den (finns säkert undantag nu, men), samtidigt som din dieselturbomotor helt enkelt inte låter på samma sätt. Den är helt enkelt inte konstruerad för att låta bra. I synnerhet inte om du tar sönder avgassystemet....
Citera
2015-09-05, 14:49
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vbroms
Haha nej tanken är absolut inte att någon ska tro att det är någon annan motor. Överdrev när jag skrev "tappa hakan", tänkte mig mer att de skulle bli fundersamma huruvida bilen låter mer eller inte och inte att den skulle låte som någon monsterbil. Du hade nog förstått vad jag menade om du sett alla ricers här. Här åker de med EPA traktorer (eller gamla Volvos på ca 100-150 hk) med bakvingar som ser ut att höra hemma på boeing-plan. Alla med enorma (ca 10-20cm i diameter) slutstycken till sina EPA traktorer (själva avgasrören är självklart original på 3 cm) bara för att få mer ljud (låter som trasiga hushållsapparater)

Bor ni i stockholm eller ??

Har gymnasiets fordonsprogram bredvid mitt jobb så får min beskärda del av epas och ruttna 740 utan dämpare. Grejen är att man hör direkt att dämparen är borta, är inte alls samma ljud på en fet motor. Anar att du är runt 20 och då vet man inte bättre
Citera
2015-09-05, 15:01
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jo jag vet och jag håller absolut med. Ett jävla ofog med den typen av bullrande hillbillygräsklippare.

Men, vissa typer av motorer går helt enkelt inte att få att låta bra hur mycket man än trixar med dem, medans andra motorer sjunger underbart redan från fabrik. Dte har med motorns konstruktion att göra, vissa låter helt enkelt bättre än andra.
Exempelvis en rak bensinsexa kommer mer eller mindre "alltid" sjunga fint när man varvar ur den (finns säkert undantag nu, men), samtidigt som din dieselturbomotor helt enkelt inte låter på samma sätt. Den är helt enkelt inte konstruerad för att låta bra. I synnerhet inte om du tar sönder avgassystemet....

Nej det stämmer väll. Dock tycker jag att Volvo dieseln (enbart nyare och fräscha) låter väldigt mysigt och fint, speciellt vid ca 3000 rpm
Men du har nog helt rätt i att man bör lämna systemet vara
Citera
2015-09-05, 15:05
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Har gymnasiets fordonsprogram bredvid mitt jobb så får min beskärda del av epas och ruttna 740 utan dämpare. Grejen är att man hör direkt att dämparen är borta, är inte alls samma ljud på en fet motor. Anar att du är runt 20 och då vet man inte bättre

Haha jag lider med dig!
Nej klart man hör skillnad på en bil med större motor och en med mixtrat avgassystem. Dock har jag aldrig hört en nyare Volvo med annat/utan ljuddämpare, funderade på om man kunde behålla relativt samma ton dock något högre volym. Jag vill ju absolut inte att den ska likna böndernas förstörda avgasljud! Dessa kör ju även med någon slags "förstärkare" längst ut som är väldigt lätt att urskilja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in