Citat:
Ursprungligen postat av
Carcosa
blir nästan kåt av att se hur etniskt homogent det är där. jag håller på att lära mig ryska, men jag kanske borde omvärdera om istället satsa på lettiska eller kanske estniska
Fortsätt med Ryskan du, den är bra att ha i alla Baltländerna. Skaffa också visum till Ryssland, det är bra att ha om (när) Ryssland rullar över de Baltiska länderna, då går du fri.
Skämt åsido. Jag tror att Lettland och Estland är utmärkta ställen att flytta till och köra igång verksamheter. Mycket bättre skatteklimat. Det du behöver är en Ängels tålamod, lång tid av Kommunism har skapat en "förlorad generation" av Homo Sovieticus. Folk som har tappat alla sugar och vilka notoriskt ljuger och hittar på och vilka inte jobbar.
Dessa är tungt att ha som anställda.
De unga är ok, men de vill lämna landet, för att söka lyckan utomlands.
Av Estlands 1,1 miljon invånare så är 2-3 00 000 Estlandsryssar med "grått" EUpass, vilka aldrig kommer att få Estniskt pass.
Och 300 000 är boende, studerande och arbetande i utlandet och uppger att de inte flyttar åter om de inte måste.
De kvarvarande är till stor sådana som inget kan och inget vill.
Så ja, de Baltiska länderna är bra på så många sätt. Men bered dig på att delta i samhället och hjälp till med att bygga upp. Då kommer det att vara en bra lösning.